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  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

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청소년들의 부정적 정서와 인터넷 중독 간의 관계에서 메타인지와 메타기분의 중재효과

The Moderating Effect of Metacognition and Meta-mood on the Relationship between Negative Emotion and Internet Addiction in Adolescents

한국심리학회지: 건강 / The Korean Journal of Health Psychology, (P)1229-070X; (E)2713-9581
2012, v.17 no.1, pp.229-242
https://doi.org/10.17315/kjhp.2012.17.1.013
이정민 (덕성여자대학교)
김미리혜 (덕성여자대학교)
김정호 (덕성여자대학교)

초록

본 연구의 목적은 청소년들의 부정적 정서와 인터넷 중독 간 관계에서 반추사고 또는 걱정에 대한 사고를 반복하는 인지적 처리과정으로 정의되는 메타인지와 정서지능과 그 개념이 유사한 메타기분의 중재효과를 검증하는 것이다. 이를 위하여 서울소재 고등학생 396명(남자 259명, 여자 137명)을 대상으로 인터넷 중독 척도, 단축형 메타인지 질문지, 특질 메타기분 척도, 우울증 척도, 불안 척도를 실시하였다. 수집된 자료를 위계적 중다회귀분석한 결과, 부정적 정서, 메타인지, 메타기분의 삼원상호작용효과가 유의한 것으로 나타났다. 따라서 부정적 정서와 인터넷 중독 간 관계에서 메타인지와 메타기분의 중재효과가 확인되었다고 볼 수 있다. 인터넷 중독에 미치는 각 변인들의 상호작용 영향력은 부정적 정서 수준에 따라 달랐다. 메타인지가 많을수록 그리고 메타기분이 적을수록, 부정적 정서 수준이 높은 청소년들의 인터넷 중독 위험성이 높았다. 부정적 정서 수준이 낮은 청소년들도 마찬가지로 메타인지가 많을수록, 메타기분이 적을수록 인터넷에 중독 될 위험성이 높았으나, 단 메타인지가 적을 경우에는 메타기분은 인터넷 중독에 영향을 미치지 않았다. 끝으로 본 연구가 지니는 의의와 제한점에 대해 논의하였다.

keywords
internet addiction, adolescent, high school student, negative emotions, depression, anxiety, metacogniton, meta-mood, emotional intelligence, 인터넷 중독, 청소년, 고등학생, 부정적 정서, 우울, 불안, 메타인지, 메타기분, 정서지능

Abstract

The purpose of this study was to examine the moderating effect of metacognition and meta-mood on the relationship between negative emotion and internet addiction in adolescents. For this study, a sample of 396 high school students, in Seoul (296 boys, 137 girls), completed the questionnaires of the following: Internet Addiction Scale, Metacognitions Questionnaire, Trait Meta-Mood Scale, Beck Depression Inventory and Beck Anxiety Inventory. The data were analyzed by hierarchial regression analysis. The result showed significant three-way interaction effect of negative emotion, metacognition and meta-mood, on internet addiction. Thus, this study confirmed the moderating effect of metacognition and meta-mood on the relationship between negative emotion and internet addiction. Interaction effect, between each variable and internet addiction, varied depending on the level of negative emotion. It was shown that the higher the level of metacognition and the lower the level of meta-mood, the higher risk for the adolescents to have high level of negative emotiont. Likewise, the higher the level of metacongnition and the lower the level of meta-mood, the higher risk of internet addiction in adolescents who had low levels of negative emotion. However, with lower level of metacognition, meta-mood had no effect on internet addiction. Finally, the implications and limitations of this study were discussed.

keywords
internet addiction, adolescent, high school student, negative emotions, depression, anxiety, metacogniton, meta-mood, emotional intelligence, 인터넷 중독, 청소년, 고등학생, 부정적 정서, 우울, 불안, 메타인지, 메타기분, 정서지능

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한국심리학회지: 건강