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  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

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SNS 중독경향성 관련 요인 탐색: 내현적 자기애, 자기제시 동기 및 소외감을 중심으로

An Exploratory Study on Factors Related with SNS Addiction Proneness: Focus on Covert Narcissism, Self-Presentational Motivation, and Sense of Alienation

한국심리학회지: 건강 / The Korean Journal of Health Psychology, (P)1229-070X; (E)2713-9581
2013, v.18 no.1, pp.239-250
https://doi.org/10.17315/kjhp.2013.18.1.014
조성현 (삼육대학교)
서경현 (삼육대학교)
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초록

본 연구에서는 내현적 자기애, 자기제시 동기 및 소외감과 SNS 중독 경향성 간에 어떤 관계가 있는지를 탐색하였다. 본 연구의 참여자는 남녀 대학생 302명이었으며, 연령 분포는 만 17세에서 41세 사이였다. SNS 중독경향성의 구성요인은 집착 및 금단증상, 과잉소통과 몰입 그리고 과도한 시간투자였다. 상관분석 결과, 내현적 자기애는 SNS 중독경향성과 정적으로 관계하고 있었는데, 특히 과민 취약성, 소심함과 자신감 부족 뿐 아니라 착취 및 자기중심성이 관계가 있었다. 중다회귀분석 모형에서 다른 내현적 자기애 요인들로 보정되었을 때는 인정욕구와 거대자기 환상이 SNS 중독경향성과 부적으로 관계하는 것으로 나타났다. 소외감도 SNS 중독경향성과 정적으로 관계하고 있었다. 상관분석에서는 소외감 하위요인 모두 SNS 중독경향성과 상관이 있었지만, 네 가지 하위요인을 투입한 중다회귀분석 모형에서는 SNS 중독경향성에 대한 설명력이 15.8% 이었으며, 무력감과 규범 상실감만이 유의한 예언변인이었다. 한편 자기제시 동기는 SNS 중독경향성과 상관이 없었다. 이런 결과를 바탕으로 추후연구를 위한 논의와 시사점을 제시하였다.

keywords
SNS, 중독, 자기애, 자기제시, 소외감, SNS, addiction, narcissism, self presentation, alienation

Abstract

This study investigates how covert narcissism, self-presentational motivation, and sense of alienation are related to SNS addiction proneness. The participants were 302 male and female college students, whose ages ranged from 17 to 41. SNS addiction proneness is structured as attachment/withdrawal symptom, excessive communication/absorption, and excessive time consumption. Correlational analysis results indicated that covert narcissism was positively correlated to SNS addiction proneness, especially vulnerability of hypersensitivity and timidity/lack of confidence, as well as exploitation/self-centeredness were correlated to. In multiple regression analysis model, desire for self-acknowledgement or fantasy of self-grandeur was negatively related to SNS addiction proneness as being adjusted by other factors of covert narcissism. Feeling of sense of alienation was also positively correlated to SNS addiction proneness. Whereas, each four factors were independently significantly related to SNS addiction proneness, only helplessness and sense of loss in norms were significant predictors in multiple regression analysis model with four sub-factors of sense of alienation. In addition, their accountability was about 15.8%. Besides, self-presentational motivation was not significantly correlated to SNS addiction proneness. Based on these results, researchers suggested the discussion and information for further studies.

keywords
SNS, 중독, 자기애, 자기제시, 소외감, SNS, addiction, narcissism, self presentation, alienation

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