바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

NLP 상담 프로그램이 유아기 및 학령기 자녀를 둔 어머니의 양육스트레스, 심리적 안녕감, 양육태도에 미치는 효과

The Effects of NLP Counseling Program on Parenting Stress, Psychological Well-being, and Parenting Attitude among Mothers: The Case of Those with Preschooler or School-aged Children

한국심리학회지: 건강 / The Korean Journal of Health Psychology, (P)1229-070X; (E)2713-9581
2014, v.19 no.2, pp.485-507
https://doi.org/10.17315/kjhp.2014.19.2.003
정윤주 (한양사이버대학원 상담심리학과)
김윤주 (한양사이버대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

본 연구에서는, NLP(Neuro-Linguistic Programming) 상담 프로그램이 유아기 및 학령기 자녀를 둔 어머니의 양육스트레스와 심리적 안녕감 및 양육태도에 미치는 효과를 알아보고자 했다. 연구 참가자는 유아기 및 학령기 자녀를 둔 어머니들로, 프로그램 참가를 신청한 24명에게 한국판 부모 양육스트레스 축약형 검사(K-PSI-SF), 심리적 안녕감 검사(PWBS) 및 부모 양육태도 검사(PAT)를 실시한 후, 실험집단과 통제집단에 각각 12명씩 무선 할당하였다. 실험집단에게 실시한 NLP 상담 프로그램은 관련 선행연구들을 토대로 NLP의 전제조건과 주요기법을 새롭게 구성한 부모교육 프로그램으로서, 총 8회기로 1주 1회씩 8주에 걸쳐 실시되었고 각 회기는 2시간가량으로 진행하였다. 프로그램 종료 직후 사후 조사가 이루어졌고, 4주 후 실험집단에 대한 추적조사가 실시되었다. 수집된 자료는 SPSS 20.0을 이용하여 독립표본 t 검증, 반복측정 이원변량분석, 그리고 대응표본 t 검증을 실시하였다. 그 결과, NLP 상담 프로그램에 참여한 집단이 통제집단에 비해 양육스트레스가 유의하게 감소하였고, 심리적 안녕감이 유의하게 향상되었으며, 양육태도에 유의한 긍정적 변화가 있었고, 추적 조사까지 그 효과가 유지되었다. 마지막으로 본 연구의 의의와 제한점 및 후속연구를 위한 제언이 논의되었다.

keywords
NLP, parenting stress, psychological well-being, parenting attitude, NLP, 부모교육, 양육스트레스, 심리적 안녕감, 양육태도

Abstract

Despite broad consensus that parenting can be the most rewarding job in life, it can still be stressful to parents, especially for mothers, who are mainly in charge of parenting. This stress in the parenting role among mothers has been found to be negatively related to maternal psychological well-being, parenting attitude, and eventually family functioning. Therefore, it is necessary to provide a parent education program in order to help mothers deal with their parenting difficulties. This study aims to examine the effects of a Neuro-Linguistic Programming (NLP) counseling program as a parent education program on parenting stress, psychological well-being, and parenting attitude among mothers with preschoolers or school-aged children. A total of 24 mothers with preschoolers or school-aged children living in Eugene, Oregon in the United States were randomly and equally assigned to a experimental group or a control group. The outcome was assessed by the Parenting Stress Index/SF (PSI-SF), Psychological Well-being Scale (PWBS), and Parenting Attitude Index (PAT). The experimental group participated in the NLP counseling program for an 8 week session, once a week, for 2 hours each session. Measures were taken for the experimental group on three occasions: pre-intervention, at 8 weeks, and at 4 week follow-up, whereas the control group did not participate in the program, and did not receive the measures at 4 week follow-up. The results of the study were as follows: the NLP counseling program had a statistically significant effect on lowering parenting stress, improving psychological well-being, and positively changing parenting attitude of the experimental group, compared to those of the control group-after the program, and at the 4 week later follow-up period. Finally the implications and limitations of this study are discussed, with suggestions for future studies.

keywords
NLP, parenting stress, psychological well-being, parenting attitude, NLP, 부모교육, 양육스트레스, 심리적 안녕감, 양육태도

참고문헌

1.

강경애 (2010). 부모교육 참여가 자녀양육태도 및 부모-자녀 관계 만족도에 미치는 효과. 한국방송통신대학교 석사학위논문.

2.

고성혜 (1994). 어머니가 지각한 양육스트레스에 관한연구. 한국청소년연구, 18, 21-37.

3.

고혜진 (2003). 부모의 양육태도와 초등학교 1학년 아동의 학교생활적응능력과의 관계. 인천교육대학교 석사학위논문.

4.

권연희 (2002). 아동의 정서성과 대인과 문제 해결 전략및 어머니 행동이 아동의 사회적 유능성에 미치는영향. 연세대학교 박사학위논문.

5.

김기현 (2000). 맞벌이 부부의 양육스트레스에 영향을미치는 생태학적 관련 변인 탐색. 박사학위논문, 경희대학교.

6.

김대식 (2008). NLP 자기성장프로그램 훈련이 기업체성인학습자의 자기존중감에 미치는 효과. 숭실대학교 박사학위논문.

7.

김순옥 (2002). 유치원·초등학교 자녀를 둔 어머니의 양육태도와 자녀의 정서지능과의 관계. 건국대학교석사학위논문.

8.

김원옥, 강현숙, 조결자, 송영아, 지은선 (2008). 혈우아동 어머니의 양육태도 영향요인. 아동간호학회지, 14, 195-202.

9.

김인자 (1982). 적응심리: 변화하는 세계에서의 개인성장(Eastwood Atwater 저). 서울: 한국심리상담연구소.

10.

김정은 (2010). NLP 집단상담이 성인의 우울증 감소에미치는 영향. 경기대학교 석사 학위논문.

11.

김진숙, 연미희 (2001). 부모교육 이론과 실제. 서울: 동문사.

12.

박삼수 (2004). 맞벌이 부부의 자녀양육스트레스에 관한연구. 청주대학교 석사학위 논문.

13.

박성연 (2003). 부모교육(자녀와의 진정한 만남을 위한). 경기: 교육과학사.

14.

박영숙 (2009). NLP 교육경험이 성인의 부정적 정서 감소에 미치는 효과. 동방대학교 석사학위논문.

15.

박해미 (1994). 자녀양육행동과 관련된 부모의 스트레스분석. 이화여자대학교 석사학위논문.

16.

서금택 (2010). NLP 집단상담 프로그램이 대학생의 삶의 질에 미치는 효과. 대한사고계발학회, 6, 89-103.

17.

설기문 (2003). 자기혁신을 위한 NLP 파워. 서울: 학지사.

18.

손남숙, 이숙희 (2008). 부모의 양육태도가 만 4세-6세유아의 사회성 발달에 미치는 영향. 미래유아교육학회지, 2, 49-77.

19.

송신영, 박성연 (2008). 가정의 사회경제적 지위, 어머니의 심리적 복지감 및 양육행동과 아동의 친구관계가 학교적응에 미치는 영향. 대한가정학회, 46, 19-33.

20.

송아람 (2005). 어머니의 심리적 안녕감과 양육태도의관계가 유아의 심리적 상태에 미치는 영향 : 동적가족화를 중심으로. 중앙대학교 석사학위논문.

21.

오기선 (1965). 어버이와 자녀 관계진단검사. 서울: 코리안테스팅 센터.

22.

윤기영, 서지영 (2001). 부모교육 프로그램에 관한 최근연구 동향 분석. 서원대학교 교육연구소, 20, 129-155.

23.

윤기영, 안선희, 함희표 (2000). 유치원 생활주제와 연계한 부모교육 프로그램 개발 연구. 미래유아교육학회지, 7, 199-220.

24.

윤영화 (2003). NLP, 무한성취의 법칙 : 마음과 감정을다스리는 21일간의 변화. 경기: 김영사.

25.

이순선 (2009). 통합예술치료를 포함한 NLP 집단상담이명상인의 자기효능감과 사회적 관계에 미치는 영향. 선문대학교 석사학위논문.

26.

이원영 (1983). 어머니의 자녀교육관 및 양육태도와 유아발달과의 관련 연구. 이화여자대학교 박사학위논문.

27.

임호찬 (2008). 유아의 사고능력에 대한 부모 양육태도의 영향. 한국영재학회, 18, 613-634.

28.

예서현 (2004). 의사소통 훈련 부모교육 프로그램이 부모 효능감 및 부모-자녀 상호작용에 미치는 효과 :초등학생 자녀를 둔 학부모를 대상으로. 한국교원대학교 석사학위논문.

29.

전경숙 (2008). NLP심리치료 원리와 실제. 서울: 학지사.

30.

조진형 (2009). '행복한 어머니 되기'훈련 프로그램 개발및 효과. 전북대학교 박사학위논문.

31.

채경선 (2006). 기독교 부모의 자기성장을 기반으로 한부모역할 증진 프로그램 개발. 숙명여자대학교 박사학위논문.

32.

천회영 (1992). 한국아동의 기질 유형화와 어머니의 양육태도. 연세대학교 박사학위논문.

33.

한종혜 (1980). 부모의 인성 및 양육태도와 학동기자녀의 인성과의 관계연구. 대한가정학회, 18, 115-119. (1-3)

34.

Abidin, R. R. (1990). Introduction to the Special issue:The Stresses of Parenting. Journal of Clinical Child Psychology, 19, 298-301.

35.

Abidin, R. R. (1992). The Determinants of Parenting Behavior. Journal of Clinical Child Psychology, 21, 407-412.

36.

Abidin, R. R. (1995). Parenting Stress Index (PSI)manual. FL: Psychological Assessment Resources.

37.

Andreas, S. (1999). Neuro-linguistic programming:Changing points of views. The Family Journal, 7(1), 22-28.

38.

Andreas, S., & Faulkner. C. (1996). NLP: The new technology of achievement. NLP Comprehensive Training Team.

39.

Baldwin, A. L. (1955). Behavior and development in childhood. New York: Dryden Press.

40.

Bandler, R. (1985). Using Your Brain for a Change :Neuro-Linguistic Programming. Utah: Real People Press.

41.

Bandler, R., & Grinder, J. (1975). Patterns of the Hypnotic Techniques of Milton H. Erickson. CA:Meta Publications.

42.

Bandler, R., Grinder, J., & Satir, V. (1976). Changing with families: A book about further education for being human. CA : Science and Behavior Books.

43.

Baumrind, D. (1967). Child care practices anteceding three patterns of preschool behavior. Genetic Psychology Monographs, 75(1), 43-88.

44.

Bateson, G. (1972) Steps to an Ecology of Mind. New York: Ballantine Books.

45.

Bowers, C. A.(2010). The insights of Gregory Bateson on the connections between language and the ecological crisis. Language and Ecology, 3(2).

46.

Becker, W. C. (1964). Consequences of different kinds of parental discipline. Review of child development research. New York: Russel Sage Foundation.

47.

Bowlby, J. (1969). Attachment and loss: Attachment (vol. 1). New York: Basic Books.

48.

Bradburn, N. M. (1969). The structure of psychological well-being. Oxford, England:Aldine.

49.

Childers, J. H. (1985). Neuro-linguistic programing in the context of group counseling. Journal for Specialists in Group Work, 11(4), 221-227.

50.

Childers, J. H. (1989). Looking at yourself through loving eyes. Elementary School Guidance and Counselling, 23(3), 204-209.

51.

Clarkson, P., & Mackewn, J. (1993). Fritz perls. CA:SAGE publications Inc.

52.

Crnic, K. A., & Booth, C. L. (1991). Mothers' and fathers' perceptions of daily hassles of parenting across early childhood. Journal of Marriage and the Family, 53(4), 1042-1050.

53.

Crnic, K. A., & Greenberg, M. T. (1990). Minor parenting stresses with young children. Child Development, 61, 1628-1637.

54.

Desjardins, J., Zelenski. J. M., & Coplan. R. J. (2008). An investigation of maternal personality, parenting styles, and subjective well-being. Personality and Individual Differences, 44(3), 587-597.

55.

Dilts, R. (1983). Roots of Neruo-Linguestic Programming. CA: Meta Publication.

56.

Dilts, R. (1990). Changing belief systems with NLP. CA: Meta Publication.

57.

Dilts, R., & DeLozier, J. (2000). Encyclopedia of Systemic Neuro-Linguistic Programming and NLP New Coding. CA: NLP University Press.

58.

Dilts, R., Grinder, J., Bandler, R., & Delozier, J. (1980). Neuro-Lingustic Programming: The Study of the Structure of Subjective Experience, Vol.1. CA: Meta Publication.

59.

Dowlen, A. (1996). NLP - help or hype? Investigating the uses of neuro-linguistic programming in management learning. Career Development International, 1(1), 27 -34

60.

Fishbein, M., & Ajzen, I. (1975). Belief, attitude, intention and behavior: An introduction to theory and research. Victoria: ARRB Group Limited.

61.

Jaffe, M. (1997). Understanding parenting(2nd Ed.). Boston: Allyn & Bacon.

62.

Knight, S. (2002). NLP at work, Boston, MA:Nicholas Brealey Publishing.

63.

Lazarus, R. S., & Folkman, S. (1984). Stress, appraisal and coping. New York: Springer Publishing Company.

64.

Luster, T., & Okagaki, L. (1993). Parenting: An ecological perspective. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, Inc.

65.

O'Connor, J., & McDermott, I. (1996). Principles of NLP. New York: Thorsons Pub.

66.

O'Connor, J., & Seymour, J. (1990). Introducing neuro-linguistic programming: The new psychology ofpersonalexcellence. London: Harper Collins.

67.

Parr, G. D. (1986). The effectiveness of neuro linguistic programming in a small-group setting. Journal of College Student Personnel, 27, 358-361.

68.

Patterson, G. R. (1984). The correlation of family management practices and delinquency. Child Development, 55, 1299-1306.

69.

Roderique-Davies, G. (2009) Neuro-linguistic programming: cargo cult psychology? Journal of Applied Research in Higher Education, 1(2), 58-63.

70.

Ryff, C. D. (1989). Happiness is everything, or is it? Explorations on the meaning of psychological well-being. Journal of personality and social psychology, 57, 1069-1081.

71.

Satir, V., & Baldwin, M. (1983). Satir step by step:A guide to creating change in families. CA:Science and Behavior Books.

72.

Schaefer, E. S., & Bayler, N. (1967). validity and consistency of mother-infant observations, adolescent maternal interviews, and adult retrospective repeats of maternal behavior. Proceedings of the Annual Convention of the American Psychological Association, 2, 147-148.

73.

Sewell, W. H., & Hauser, R. M. (1975). Education, occupation, and earnings: Achievement in the early career. New York: Academic.

74.

Sharpley, C. F. (1987), Research findings on neurolinguistic programming: Nonsupportive data or an untestable theory? Journal of Counseling Psychology, 34(1), 103-107

75.

Torres, C., & Katz, J. H. (1983). Neurolingusticprograming:Developing effective communication in the classroom. The Teacher Educator, 19(2), 25-32.

76.

Ventura, J. N. (1987). The stresses of parenthood reexamined. Family Relations, 36, 26-29.

한국심리학회지: 건강