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  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

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대학생의 방어기제 유형에 따른 멘탈 휘트니스 긍정심리상담 및 치료 프로그램의 효과

The Effect of Mental Fitness Positive Counseling and Psychotherapy on College Students According to Defense Mechanism Styles

한국심리학회지: 건강 / The Korean Journal of Health Psychology, (P)1229-070X; (E)2713-9581
2014, v.19 no.3, pp.673-693
https://doi.org/10.17315/kjhp.2014.19.3.003
박찬빈 (국방과학연구원 행동과학연구실)
고영건 (고려대학교)

초록

본 연구의 목적은 대학생의 방어기제 유형과 멘탈 휘트니스 긍정심리상담 및 치료 프로그램의 효과 간 관계를 살펴보는 것이다. 이를 위해 본 연구에서는 서울 소재 한 대학교 재학생 60명에게 10회기의 멘탈 휘트니스 프로그램을 진행하였다. 전체 연구 참여자는 12~14명씩 총 5개의 집단에 배정되었다. 프로그램의 효과를 확인하기 위해 연구 참여자들에게 사전 및 사후 검사의 형태로 주관적 안녕감과 낙관성 검사가 실시되었다. 연구 참여자 중 3회 이상 프로그램에 참여하지 않은 9명을 제외한 51명의 자료를 활용해서 통계적 분석이 진행되었다. 사전 평가 때 실시된 방어기제 검사의 하위척도 점수들을 기준으로 군집분석을 통해 연구 참여자들을 세 집단으로 구분하였다. 그 세 집단은 성숙한 집단, 신경증적 집단, 그리고 미성숙한 집단이었다. 본 연구 결과, 연구 참여자들은 방어유형에 따른 세 가지 집단 모두 프로그램 참가 후에 주관적 안녕감과 낙관성이 유의하게 증가하였다. 하지만 주관적 안녕감과 낙관성 모두에서 세 가지 방어유형 집단과 평가시기 간 상호작용 효과는 유의미하지 않았다. 이러한 결과는 멘탈 휘트니스 프로그램이 성숙한 집단, 신경증적 집단, 그리고 미성숙한 집단의 주관적 안녕감과 낙관성을 증진시킬 수 있음을 시사한다. 이러한 결과에 기초해, 연구의 제한점과 추후 연구를 위한 제안점이 논의되었다.

keywords
mental fitness, positive counseling and psychotheray, defense style, tacit knowledge, happiness metacognition, emotional literacy, 멘탈 휘트니스, 긍정심리상담 및 치료, 방어유형, 암묵적 지식, 행복메타인지, 정서 교양

Abstract

The purpose of the present study was to explore the relationship between personal defense mechanism styles and the effect of mental fitness positive counseling and psychotherapy on college students. The 10 session group mental fitness program was administrated to 60 college students in Seoul. Each group consisted of 12∼14 participants. Self-report questionnaires were given to participants before and after the intervention in order to assess changes in subjective well-being and optimism. Nine participants were absent from 3 or more sessions were excluded from the subsequent analysis. According to the result of cluster analysis using the distribution of scores on subtypes of defense styles, which were assessed before the intervention, the remaining 51 participants were divided into 3 groups: mature, neurotic, and immature. The results showed that there were significant increases in subjective well-being and optimism after program participation regardless of group type. But interaction effects of group and assessment time were not found significant for either subjective well-being or optimism. These findings suggest that the mental fitness program can enhance subjective well-being and optimism in mature, neurotic, and immature groups. Finally, limitations of this study and suggestions for future research were discussed.

keywords
mental fitness, positive counseling and psychotheray, defense style, tacit knowledge, happiness metacognition, emotional literacy, 멘탈 휘트니스, 긍정심리상담 및 치료, 방어유형, 암묵적 지식, 행복메타인지, 정서 교양

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