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  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

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청소년의 게임 관련 신념과 게임 중독의 관계에 대한 재탐색: 잠재성장모형을 활용한 단기 종단 연구

Adolescents game related belief and gaming addiction revisited: A test of position of game related belief using latent growth curve modeling

한국심리학회지: 건강 / The Korean Journal of Health Psychology, (P)1229-070X; (E)2713-9581
2015, v.20 no.1, pp.267-283
https://doi.org/10.17315/kjhp.2015.20.1.015
권선중 (침례신학대학교)
임숙희 (충남대학교 심리학과)
김영호 (을지대학교)
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초록

본 연구에서는 게임 관련 신념의 구체적인 내용을 대상으로 조망 연구를 적용하여 각 내용과 청소년 게임 중독 문제 간의 관계를 탐색했다. 이를 통해 선행요인으로 기능하는 태도 및 신념의 구체적인 목록을 만들고, 그 정보를 게임 중독 예방교육이나 인지행동치료의 효능 및 효과를 높이는데 활용하고자 했다. 인터넷 패널을 활용하여 총 313명의 정기적인 게임 이용 청소년을 표집 했고, 본 연구를 통해 개발한 게임 신념 척도와 게임 중독 증상 척도를 활용하여 3차(1, 5, 10개월)에 걸친 단기 종단자료를 수집한 후, 잠재성장모형을 활용하여 결과를 분석했다. 연구에 사용된 측정치 중, 게임 중독 수준은 시간이 지남에 따라 선형적으로 감소하는 것으로 나타났다. 따라서 신념과 중독 초기치 및 변화율 간에 선형적 관계가 있는지 검증한 결과, 본 연구에서 개발한 게임 신념은 대부분 게임 중독 문제에 선행하는 것으로 나타났다. 본 연구를 통해 밝혀진 구체적인 태도 및 신념 목록들을 게임 중독 예방 및 인지행동치료에 어떻게 활용할 수 있을지 논의했다.

keywords
gaming, Adolescents, gaming addiction, gaming related beliefs, cognitive therapy, prospective study, latent growth modeling, 게임, 청소년, 게임 중독, 게임 신념, 인지치료, 조망연구, 잠재성장모형

Abstract

A prospective study was conducted on the details of 'gaming-related beliefs' and the relationships between respective details and adolescents gaming addiction. Attitude and beliefs, which function as preceding factors, were specifically listed. Relevant information is used to increase the efficacy and effectiveness of the preventive education for gaming addiction and cognitive behavioral therapy. Through an Internet panel survey, 313 frequent gamers were analyzed by using a gaming-related belief assessment scale and a gaming problematic symptom assessment scale. In this short-term longitudinal study, data collected on the 1st, 5th and 10th month were analyzed by using the latent growth modeling. The results showed that gaming addiction level decreased linearly over time. Based on each construct, a linear relationship between intercept and slope was verified. The gaming-related beliefs (15 items) had a significant relationship with the slope of gaming addiction level. The results showed that gaming-related beliefs were the cause of gaming addiction. We discussed the use of detailed cognitions and beliefs for the prevention of gaming addiction and cognitive behavioral therapy.

keywords
gaming, Adolescents, gaming addiction, gaming related beliefs, cognitive therapy, prospective study, latent growth modeling, 게임, 청소년, 게임 중독, 게임 신념, 인지치료, 조망연구, 잠재성장모형

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