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  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

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마음챙김 명상이 고등학교 교사의 만성두통, 스트레스 및 정서에 미치는 효과

The Effects of Mindfulness Meditation on Chronic Headaches, Stress, and Negative Emotions in High School Teachers

한국심리학회지: 건강 / The Korean Journal of Health Psychology, (P)1229-070X; (E)2713-9581
2015, v.20 no.1, pp.35-52
https://doi.org/10.17315/kjhp.2015.20.1.003
김정은 (덕성여자대학교)
김정호 (덕성여자대학교)
김미리혜 (덕성여자대학교)

초록

본 연구에서는 마음챙김 명상이 두통으로 인해 고통 받는 교사들의 증상완화와 심리적 특성에 주는 영향을 검증하였다. 마음챙김 명상은 다양한 신체증상과 심리적 증상의 개선에 효과적인 치료기법으로 사용되고 있으며, 본 연구에서는 호흡마음챙김 명상을 중심으로 8주간 마음챙김 명상 프로그램을 적용하였다. 연구 대상은 서울 소재 고등학교 두 곳에서 프로그램의 참가 통증 기준에 부합하는 교사들 중 자발적으로 참여의사를 밝힌 12명을 마음챙김 명상 집단과 대기-통제 집단에 각각 6명(여12명, 연령범위 45-46세)씩 배정하였다. 마음챙김 명상 치료집단은 8주간 주1회, 총 8회기로 진행되었으며 매 회기는 60-70분으로 구성되었다. 연구에서 사용한 도구는 두통의 자기효능감 질문지, 스트레스 반응질문지, 심리사회적 스트레스질문지, 한국형 긍정정서와 부정정서 질문지, 우울질문지였으며 사전, 사후 질문지를 작성하게 하고 사전점수와 사후점수의 차이 값으로 집단 간 평균을 비교하였다. 결과는 다음과 같다. 마음챙김 명상 집단은 대기통제집단에 비해 두통의 자기효능감이 증가하였고, 두통의 강도와 스트레스가 유의하게 감소되었다. 또한 부정정서와 우울의 감소도 유의하게 나타났다. 이는 마음챙김 명상이 두통을 경험하는 교사들의 심리적 적응을 도울 수 있으며 두통의 치료기법으로 사용될 수 있다는 점을 시사한다.

keywords
두통, 고등학교 교사, 스트레스, 마음챙김 명상, Headache, teacher, stress, Mindfulness Meditation

Abstract

This study was designed to examine the effectiveness of mindfulness meditation on the relief of headaches and related negative psychological states among teachers suffering from chronic headaches. Twelve teachers (45-46 years old) at high schools in Seoul who met the criteria for ‘Chronic Daily Headache' (as defined by the International Headache Society) were assigned to either a mindfulness meditation group (M=46.50 years old, SD=9.69) or a wait-list group (M=45.67 years old, SD=10.21). The mindfulness meditation group received weekly 60-70 minute mindfulness sessions over an 8-week period. The Kabat-zinn’s Mindfulness Meditation program, with a focus on respiratory mindfulness, was utilized. The measurements in this study included the Headache Self Efficacy scale, Stress Response Inventory Short Form, Psychosocial Well-being Index Short Form, the Positive Affect and Negative Affect Schedule, and the Beck Depression Inventory. Results revealed that participants in the treatment group reported significantly more relief of headaches, stress, depression and negative effects than those in the wait-list group. These findings provide evidence that mindfulness meditation can help relieve headaches and stress in high school teachers suffering from chronic headaches.

keywords
두통, 고등학교 교사, 스트레스, 마음챙김 명상, Headache, teacher, stress, Mindfulness Meditation

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