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  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

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SNS 이용자의 상향비교 경험과 우울의 관계에서 열등감의 매개효과 및 자기개념 명확성의 중재효과: 페이스북을 중심으로

Mediating Effects of Inferiority Feeling and Moderating Effects of Self-esteem Stability on the Relationship between Upward Social Comparison and Depression: Focusing on Facebook Use by College Students

한국심리학회지: 건강 / The Korean Journal of Health Psychology, (P)1229-070X; (E)2713-9581
2015, v.20 no.4, pp.703-717
https://doi.org/10.17315/kjhp.2015.20.4.001
정소라 (중앙대학교 심리학과)
현명호 (중앙대학교)
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초록

본 연구는 SNS 이용자가 SNS 공간에서 경험하는 상향비교와 우울의 관계에 열등감과 자기개념명확성이 미치는 영향을 탐색하고자 하였다. 이를 위해 페이스북을 이용하는 184명의 남녀 대학생을 대상으로 각 변인을 측정하는 질문지를 실시하였다. 분석 결과 상향비교와 열등감, 우울은정적 상관을 보였으며 상향비교와 자기개념 명확성은 부적 상관이 있었다. 전체 참가자를 대상으로 상향비교와 우울의 관계에서 열등감의 매개효과를 검증한 결과 열등감은 부분매개효과가 있는것으로 밝혀졌다. 이러한 결과는 SNS를 사용함으로서 이용자가 상향비교 장면에 노출되어 우울이 유발되는 상황에서 열등감을 다루는 것이 도움이 될 수 있음을 시사한다. 또한 상향비교와 우울의 관계를 자기개념 명확성이 조절하는 것으로 나타났고, 단순기울기 검증을 통해 자기개념이명확할수록 상향비교가 우울에 미치는 영향력이 감소함을 확인하였다. 이는 SNS를 이용자가 자신에 대한 이해를 높이는 것이 중요함을 시사한다. 마지막으로 본 연구의 의의와 한계점 및 추후연구에 대하여 논의하였다.

keywords
SNS, 상향비교, 우울, 자기개념 명확성, 열등감, SNS, upward social comparison, depression, self-concept clarity, inferiority feeling

Abstract

This study explored whether inferiority feeling and self-concept clarity had any effects on the relationship between upward social comparison and depression of Facebook users who experienced on Facebook. To examine this, 184 male and female college student-participants were asked to complete questionnaires of upward social comparison, inferiority feeling, self-concept clarity and depression. As a result, upward social comparison was positively related to inferiority feeling and depression, but negatively related to self-concept clarity. Based on these correlations, we tested the mediating effects of inferiority feeling and moderating effects of self-concept clarity on the relationship between upward social comparison and depression. Our results showed that inferiority feeling had partial mediating effects on the relationship between upward social comparison and depression, suggesting that it was helpful for SNS users to deal with inferiority feeling at depression-arising situations from upward social comparison. Our results also revealed that self-concept clarity could moderate the relationship between upward social comparison and depression. Furthermore, a simple slope test suggested that the effects of upward social comparison on depression is decreased when the scores of self-concept clarity were high. These findings suggest that it is necessary for SNS users to understand himself or herself better. The implications and limitations of this study were discussed and future directions for this research were provided.

keywords
SNS, 상향비교, 우울, 자기개념 명확성, 열등감, SNS, upward social comparison, depression, self-concept clarity, inferiority feeling

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