바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

한국판 사이버폭력(Cyberbullying) 척도의 타당화

A Validation Study of the Cyberbullying Scale-Korean Version

한국심리학회지: 건강 / The Korean Journal of Health Psychology, (P)1229-070X; (E)2713-9581
2015, v.20 no.4, pp.839-854
https://doi.org/10.17315/kjhp.2015.20.4.008
서원진 (Univ. of Western Ontario)
채드E (덕성여자대학교)
김미리혜 (덕성여자대학교)
이든샘 (덕성여자대학교 심리학과)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

사이버폭력 척도는 미국에서 Stewart 등(2014)이 개발한 척도로 온라인상에서 일어나는 사이버폭력 피해 경험의 빈도를 측정한다. 본 연구의 목적은 이 척도를 한국 문화와 실정에 맞게 번안 및타당화 하는 것이다. 이를 위해 중학생 481명에게 한국어로 번안한 사이버폭력 척도와 외로움 척도, 우울 척도, 대인불안 척도 및 섭식 태도 척도로 설문을 실시하였다. 탐색적 요인분석 결과 원척도의 결과와 일관되게 1요인이 적절한 것으로 나타났다. 이 결과를 토대로 교차타당화를 위한확인적 요인분석을 실시한 결과 1요인 모델의 적합도가 모두 합당한 것으로 나왔다. 내적 합치도는 적절한 수준이었으며, 외로움과 우울 및 대인불안과 유의한 상관을 보여 공존타당도를 충족시켰다. 또한, 섭식 태도와는 낮은 상관을 보여 변별타당도를 충족시켰다. 끝으로, 본 연구의 의의와제한점을 논의하였다.

keywords
cyberbullying, 사이버폭력, 사이버폭력 척도, 사이버폭력 피해 빈도, Cyberbullying, Cyberbullying Scale, Cyberbullying frequency.

Abstract

The Cyberbullying Scale was previously developed to measure the degree to which adolescents experience cyberbullying via the internet. The aim of the present study was to validate the Korean version of the Cyberbullying Scale in a South Korean sample. The Cyberbullying Scale was administrated to 481 middle school Korean students. These students also completed the UCLA Loneliness Scale (LS), Eating Disorder Inventory-2 (EDI-2), Social Anxiety Scale for Adolescents (SAS-A), and the Korean Form of the Children's Depression Inventory (K-CDI). Both exploratory and confirmatory factor analysis supported a one factor solution. The Cyberbullying Scale total score also demonstrated satisfactory convergent validity and significant positive correlations with the LS, K-CDI and SAS-A. The Cyberbullying Scale total score also evidenced satisfactory discriminant validity with the EDI-2. The Cyberbullying Scale total score was also associated with good reliability, as estimated via internal consistency. Implications and limitations of these results are discussed.

keywords
cyberbullying, 사이버폭력, 사이버폭력 척도, 사이버폭력 피해 빈도, Cyberbullying, Cyberbullying Scale, Cyberbullying frequency.

참고문헌

1.

김경은, 윤혜미(2012). 청소년의사이버폭력에관련된생태체계변인의 영향. 청소년복지연구, 14(1), 213-238.

2.

김현정 (2014). 청소년의 스마트폰 중독과 사이버폭력과의 관계 : 공격성의 매개효과를 중심으로. 광운대학교 대학원 석사학위논문.

3.

박선영, 도현심 (1998). 가족기능 및 자아존중감과 청소년의 외로움간의 관계. 아동학회지, 19(1), 229-244.

4.

방송통신심의위원회 (2008). 사이버권리침해 대응안내서.

5.

서화원, 조윤오(2013). 사이버불링피해가청소년의자살생각에미치는영향. 미래청소년학회지, 10(4), 111-131.

6.

성동규, 김도희, 이윤석, 임성원 (2006). 청소년의 사이버폭력 유발요인에 관한 연구: 개인성향․사이버폭력 피해경험·윤리 의식을 중심으로. 사이버커뮤니케이션학보, 19, 79-129.

7.

손민지 (2013). 국내 사이버폭력 현황 및 대응방안 연구. Internet & Security Focus, 2013(3).

8.

양재원, 양윤란, 오경자 (2008). 아동, 청소년기 사회불안의 측정: 한국판 청소년 사회불안척도(K-SASA)의 타당화. 한국심리학회지: 임상, 27(4), 861-878.

9.

오세연, 곽영길 (2013). 사이버 불링을 통한 학교폭력의실태와 대응방안에 관한 연구. 한국치안행정논집, 10(3), 65-88.

10.

윤미선, 김명주, 박정호 (2015). 사이버불링 경향성 진단도구 개발. 한국컴퓨터교육학회, 18(2), 59-70.

11.

이순묵 (2000). 요인분석의 기초, 서울: 교육과학사.

12.

이임순 (1997). 섭식절제가 식이행동에 미치는 영향. 고려대학교 대학원 박사학위논문.

13.

장정현(2009). 청소년의비행요인이사이버폭력에미치는영향에 관한 연구. 경기대학교 대학원 석사학위논문.

14.

정여주 (2014). 청소년 사이버폭력 피해 경험이 정서, 타인 표정 인식 및 태도에 미치는 영향 - 모의실험을 통한 연구 -. 상담학연구, 15(4), 1531-1548.

15.

정여주, 김동일 (2012). 청소년의 사이버폭력 피해 경험과 정서조절. 상담학연구, 13(2), 645-663.

16.

조수철, 이영식 (1990). 한국형 소아우울척도의 개발. 신경정신의학, 29(4), 943-956.

17.

조아라 (2010). 사이버공간에서의 악성댓글 사용에 대한탐색적 연구. 청소년상담연구, 18(2), 117-131.

18.

학교폭력예방 및 대책에 관한 법률 (2012).

19.

한국정보화진흥원 (2013). 2013년 사이버폭력 실태조사.

20.

홍세희 (2000). 구조 방정식 모형의 적합도 지수 선정기준과 그 근거. 한국심리학회지: 임상, 19(1), 161-177.

21.

Belsey, B. (2005). Cyberbullying: An emerging threat to the “always on” generation. Recuperado el, 2005.

22.

Belsey, B. (n.d.). Cyber bullying: An emerging threat to the to ‘always on’ generation. Retrieved 6, July, 2014, from http://www.cyberbullying.ca/pdf/Cyberbullying_Article_by_Bill_Belsey.pdf

23.

Beran, T., & Li, Q. (2007). The relationship between cyberbullying and school bullying. Journal of Student Wellbeing, 1(2), 15-33.

24.

Brown, T. A. (2006). Confirmatory factor analysis for applied research. New York, NY: Guilford Press.

25.

Costello, A. B., & Osborne, J. W. (2005). Best practices in exploratory factor analysis: four recommendations for getting the most from your analysis. Practical Assessment, Research &Evaluation, 10(7), 1-9.

26.

Gámez-Guadix, M., Orue, I., Smith, P. K., & Calvete, E. (2013). Longitudinal and reciprocal relations of cyberbullying with depression, substance use, and problematic Internet use among adolescents. Journal of Adolescent Health, 53, 446–452.

27.

Garner, D. M. (1991). Eating Disorder Inventory-2Professional Manual. Odessa, Florida:Psychological Assessment Resources.

28.

Garner, D. M., Olmstead, M. P., & Polivy, J. (1983). Development and validation of a multidimensional eating disorder inventory for anorexia nervosa and bulimia. International Journal of Eating Disorders, 2, 15-34.

29.

Hay, C., Meldrum, R., & Mann, K. (2010). Traditional bullying, cyber bullying, and deviance: A general strain theory approach. Journal of Contemporary Criminal Justice, 26(2), 130-147.

30.

Hinduja, S., & Patchin, J. W. (2010). Bullying, cyberbullying, and suicide. Archives of Suicide Research, 14, 206-221.

31.

Holgado-Tello, F., Chacón-Moscoso, S., Barbero-García, I., & Vila-Abad, E. (2010). Polychoric versus Pearson correlations in exploratory and confirmatory factor analysis of ordinal variables. Quality & Quantity, 44, 153-166.

32.

Kaiser, H. F. (1960). The application of electronic computers to factor analysis. Educational and Psychological Measurement, 20, 141-151.

33.

Kovacs, M., & Beck, A. T. (1977). An Empirical Clinical Approach Toward A Definition of Childhood Depression. In J. G. Schulterbrandt &A. Raskin (Eds.), Depression in childhood:Diagnosis, Treatment and Conceptual Models. NY: The Raven Press.

34.

Kowalski, R. M., Limber, S. P., & Agatston, P. W. (2012). Cyberbullying: Bullying in the digital age. Oxford, UK: Blackwell.

35.

Kindrick, K. (2013). “Cyberbullying Put Teens at Risks of Suicide”, American Psychiatric Association.

36.

LaGreca, A. M. (1998). Social anxiety scales for children and adolescents: Manual and instructions for the SASC, SASC-R, SAS-A, and parent versions of the scales. Unpublished manuscript available from the author. University of Miami, Coral Gables, FL.

37.

LaGreca, A. M., & Stone, W. L. (1993). Social Anxiety Scale for Children Revised: factor structure and concurrent validity. Journal of Clinical Child psychology, 22, 17-27.

38.

Muthén, B., du Toit, S. H. C., & Spisic, D. (1997). Robust inference using weighted least squares and quadratic estimating equations in latent variable modeling with categorical and continuous outcomes. Unpublished manuscript.

39.

Navarro, R., Yubero, S., Larrañaga, E., & Martínez, V. (2012). Children’s cyberbullying victimization:associations with social anxiety and social competence in a spanish sample. Child Indicators Research, 5(2), 281–295.

40.

Raskauskas, J., & Stoltz, A. D. (2007). Involvement in traditional and electronic bullying among adolescents. Developmental Psychology, 43(3), 564-575.

41.

Russell, D., Peplau, L. A., & Cutrona, C. E. (1980). The revised UCLA loneliness scale: Concurrent and discriminant validity evidence. Journal of Personality and Social Psychology, 39, 472-480.

42.

Russell, D., Peplau, L. A., & Ferguson, M. L. (1978). Developing a measure of loneliness. Journal of Personality Assessment, 42(3), 290-294.

43.

Sahin, M. (2012). The relationship between the cyberbullying/cybervictimization and loneliness among adolescents. Children and Youth Services Review, 34(4), 834-837.

44.

Slonje, R., & Smith, P. K. (2008). Cyberbullying:Another main type of bullying? Scandinavian Journal of Psychology, 49, 147-154.

45.

Smith, P. K., Mahdavi, J., Carvalho, M., Fisher, S., Russell, S., & Tippett, N. (2008). Cyberbullying:Its nature and impact in secondary school pupils. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 49, 376-385.

46.

Solberg, M., & Olweus, D. (2003). Prevalence estimation of school bullying with the Olweus Bully Victim Questionnaire. Aggressive Behavior, 29, 239-268.

47.

Spears, B. A., Slee, P. T., Owens, L., & Johnson, B. (2009). Behind the scenes and screens: Insights into the human dimension of covert and cyberbullying. Zeitschrift für Psychologie /Journal of Psychology, 217, 189–196, doi:10.1027/0044-3409.217.4.189.

48.

Stewart, R. W., Drescher, C. F., Maack, D. J., Ebesutani, C., & Young, J. (2014). The development and psychometric investigation of the Cyberbullying Scale. Journal of Interpersonal Violence, 29(12), 2218-2238.

49.

Tynes, B. M., Rose, C. A., & Williams, D. R. (2010). The development and validation of the Online Victimization Scale for adolescents. Cyberpsychology: Journal of Psychosocial Research on Cyberspace, 4(2), Article 1.

한국심리학회지: 건강