사이버폭력 척도는 미국에서 Stewart 등(2014)이 개발한 척도로 온라인상에서 일어나는 사이버폭력 피해 경험의 빈도를 측정한다. 본 연구의 목적은 이 척도를 한국 문화와 실정에 맞게 번안 및타당화 하는 것이다. 이를 위해 중학생 481명에게 한국어로 번안한 사이버폭력 척도와 외로움 척도, 우울 척도, 대인불안 척도 및 섭식 태도 척도로 설문을 실시하였다. 탐색적 요인분석 결과 원척도의 결과와 일관되게 1요인이 적절한 것으로 나타났다. 이 결과를 토대로 교차타당화를 위한확인적 요인분석을 실시한 결과 1요인 모델의 적합도가 모두 합당한 것으로 나왔다. 내적 합치도는 적절한 수준이었으며, 외로움과 우울 및 대인불안과 유의한 상관을 보여 공존타당도를 충족시켰다. 또한, 섭식 태도와는 낮은 상관을 보여 변별타당도를 충족시켰다. 끝으로, 본 연구의 의의와제한점을 논의하였다.
The Cyberbullying Scale was previously developed to measure the degree to which adolescents experience cyberbullying via the internet. The aim of the present study was to validate the Korean version of the Cyberbullying Scale in a South Korean sample. The Cyberbullying Scale was administrated to 481 middle school Korean students. These students also completed the UCLA Loneliness Scale (LS), Eating Disorder Inventory-2 (EDI-2), Social Anxiety Scale for Adolescents (SAS-A), and the Korean Form of the Children's Depression Inventory (K-CDI). Both exploratory and confirmatory factor analysis supported a one factor solution. The Cyberbullying Scale total score also demonstrated satisfactory convergent validity and significant positive correlations with the LS, K-CDI and SAS-A. The Cyberbullying Scale total score also evidenced satisfactory discriminant validity with the EDI-2. The Cyberbullying Scale total score was also associated with good reliability, as estimated via internal consistency. Implications and limitations of these results are discussed.
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