바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

게임 중독 청소년의 하위 유형 연구

The subtyping of game addicted adolescents

한국심리학회지: 건강 / The Korean Journal of Health Psychology, (P)1229-070X; (E)2713-9581
2016, v.21 no.1, pp.273-286
https://doi.org/10.17315/kjhp.2016.21.1.014
권선중 (침례신학대학교)

초록

중독을 포함한 정신건강 문제는 주요 증상이나 대상자 특성의 이질성이 높기 때문에 효과적인 개입을 위해서는 서비스 대상을 구체화 하는 것이 중요하다. 그러나 현재 서비스 대상을 구분하는 기준으로 언급되고 있는 것은 게임 중독 문제의 ‘심각성 수준’ 이 대부분이다. 문제가 발생한 경로나 촉발 요인의 특성별 하위유형 구분과 그에 따른 전략은 게임 중독 영역에서 연구된 바 없다. 따라서 본 연구에서는 도박중독과 관련된 선행연구를 참고하여 3개의 가설적 하위유형(행동 조건화 유형, 정서 취약성 유형, 반항/충동적 유형)을 설정하고, 게임에 중독된 청소년들에게서 이러한 유형이 안정적으로 관찰되는지 확인하고자 했다. 이를 위해 10개월 간격으로 2차에 걸친 단기조망 자료를 수집하여 1차 시점과 2차 시점 자료 각각에서 가설적으로 제안한 3유형이 관찰되는지를 탐색하고, 각 유형에 포함된 청소년 참여자들의 시점별 일치도를 계산하여 하위유형의 안정성 수준을 평가했다. 더하여 1차 시점의 주요 측정치들이 2차 시점의 유형을 결정짓는데 ‘가설적으로 제안한 3유형의 특성’과 일치하는 방향으로 그 효과를 보이는지 검증하여 유형분류의 타당성을 추가로 검토하였다. 분석결과에 따르면, 가설과 유사하게 1차와 2차 시점에 3유형이 반복 관찰되었고 1차 시점의 주요 유형 특성들이 2차 시점의 유형을 변별하는데 유효한 것으로 확인되었다.

keywords
게임 중독, 하위유형, 청소년, 조망연구, game addiction, subtype, adolescent, prospective data

Abstract

Mental health problems including addiction present a high heterogeneity of major symptoms or characteristics of targets. Hence, refinement of the targets is important for effective intervention. 'Severity' of the game addiction is widely regarded as a criterion for target classification. Previously, research related to the path of triggering game addiction problems, the sub-classification by characteristics of each triggering factor, or relevant intervention strategies has not been conducted. Research on the subtypes is required to increase the efficiency of customized strategic intervention according to the characteristics of game addicts. In this study, we established three hypothetical subtypes including conditioned behavior, emotionally vulnerable type, and impulsive type based on previous research on gambling addiction, and determined whether adolescents addicted to games exhibit the subtypes stably. Short-term prospective data were collected twice at 10-month intervals. The study was designed to explore three hypothetical subtypes during the first and second observations, and evaluate the stability level of subtypes for juvenile participants in each class by calculating the degree of consistency between two observations. In addition, the validity of classification of three hypothetical subtypes was verified by examining whether the major values measured at the first observation showed an effect consistent with the characteristics of three subtypes when determining the type of groups at the second observation. For example, depression at the first observation should appear as a significant predictive factor for classifying participants into 'Type I' and 'Type II' at the second observation. The analysis results confirmed the three hypothetical types at the first and second observations. Major characteristics of types at the first observation were valid in discriminating types at the second observation.

keywords
게임 중독, 하위유형, 청소년, 조망연구, game addiction, subtype, adolescent, prospective data

참고문헌

1.

강희양, 손정락 (2010). 청소년의 인터넷 중독과 게임중독에 대한 자존감향상 인지행동치료 효과. 한국심리학회지: 건강, 15(1), 143-159.

2.

곽미숙, 김정남, 천성문 (2005). 인터넷 게임 과다몰입청소년을 위한 인지행동적 프로그램이 고등학생의우울과 불안에 미치는 효과. 한국동서정신과학회지, 8(1), 61-72.

3.

김교헌, 최훈석 (2008). 인터넷 게임중독: 자기조절 모형. 한국심리학회지: 건강, 13(3), 551-569.

4.

권선중, 임숙희, 김영호 (2015). 청소년의 게임 관련 신념과 게임 중독의 관계에 대한 재탐색: 잠재성장모형을 활용한 단기 종단 연구. 한국심리학회지: 건강, 20(1), 267-283.

5.

김교헌, 최훈석, 권선중, 용정순 (2009). 한국형 아동/청소년 게임 중독 척도의 개발 및 타당화. 한국심리학회지: 건강, 14(3), 511-529.

6.

반건호, 신민섭, 조수철, 홍강의 (2001). 청소년 ADHD 평가도구 개발을 위한 예비연구-CASS(S)의 신뢰도 및 타당도 연구. 소아청소년정신의학, 12, 218-224.

7.

이선희, 최영임 (2011). 아동용 간편 5요인 성격검사 타당화 연구. 한국심리학회지: 일반, 30(2), 543-569.

8.

이유경, 채규만 (2006). 컴퓨터 게임 중독과 청소년의사회적 관계 및 적응과의 관계. 한국심리학회지: 임상, 25(3), 711-726.

9.

이주식 (2003). 초등학생의 컴퓨터게임 몰입 및 현실지각 수준에 따른 인성특성의 차이에 관한 연구. 숙명여자대학교 대학원 석사학위 청구논문.

10.

이형초, 안창일 (2002). 인터넷 게임 중독의 인지행동치료 프로그램 개발 및 효과검증. 한국심리학회지: 건강, 7(3), 463-486.

11.

전영민 (2009). 근거중심 치료법: 알코올 사용장애와 문제성 도박. 한국심리학회지: 건강, 14(2), 215-233.

12.

조붕환, 임경희 (2003). 아동의 정서/행동문제 자기보고형 평정척도 개발 및 타당화 연구. 한국심리학회지:상담 및 심리치료, 15(4), 729-746.

13.

조수철, 이영식(1990). 한국형 소아 우울 척도의 개발. 신경정신의학, 29, 943-956.

14.

조수철, 최진숙(1989). 한국형 소아의 상태․특성불안척도의 개발. 서울의대정신의학, 14(3), 150-157.

15.

채규만, 박중규(2002). 인터넷 중독 상담 전략. 서울: 한국정보문화센터.

16.

최훈석, 김교헌, 용정순, 김금미 (2009). 적응적 게임활용 척도 개발 및 타당화. 한국심리학회지: 문화 및사회문제, 15(4), 565-588.

17.

한국게임산업개발원 (2006). 온라인게임 이용실태조사모형설계.

18.

한국인터넷진흥원 (2006). 상반기 정보화 실태조사.

19.

한국정보화진흥원 (2012). 2011년 인터넷중독 실태조사.

20.

한국콘텐츠진흥원 (2011). 2011 게임 이용자 종합 실태조사.

21.

Abreu, C. N., & Goes, D. S. (2011). Psychotherapy for internet addiction. In K. S. Young & C. N. Abreu (Eds.), Internet Addiction: A Handbook and Guide to Evaluation and Treatment (pp. 155-172). John Wiley & Sons, New Jersey.

22.

Agrawal, A., Lynskey, M. T., Madden, P. A., Bucholz, K. K., & Heath, A. C. (2006). A latent class analysis of illicit drug abuse/dependence:results from the National Epidemiological Survey on Alcohol and Related Conditions. Addiction, 102, 94-104.

23.

Anderson, C. A., & Dill, K. E. (2000). Video games and aggressive thoughts, feelings, and behavior in the laboratory and in life. Journal of Personality and Social Psychology, 78, 772–790.

24.

Beseler, C. L., Taylor, L. A., Kraemer, D. T., & Leeman, R. F. (2012). A latent class analysis of DSM-IV alcohol use disorder criteria and binge drinking in undergraduates. Alcoholism: Clinical and Experimental Research, 36, 153-161.

25.

Blaszczynski, A., & Nower, L. (2002). A pathways model of problem and pathological gambling. Addiction, 97, 487−499.

26.

Bonnaire, C., Bungener, C., & Varescon, I. (2009). Subtypes of French pathological gamblers:Comparison of sensation seeking, alexithymia and depression scores. Journal of Gambling Studies, 25, 455−471.

27.

Gonzalez-Ibanez, A., Aymani, M. N., Jimenez, S., Domenech, J. M., Granero, R., & Lourido- Ferreira, M. R. (2003). Assessment of pathological gamblers who use slot machines. Psychological Reports, 93, 707−716.

28.

Jedidi, K., Jagpal, H. S., & DeSarbo, W. S.(1997). Finite-mixture structural equation models for response-based segmentation and unobserved heterogeneity. Marketing Science, 16, 39-59.

29.

Kuss, D.J., & Griffiths, M.D. (2012). Online gaming addiction in children and adolescents: A review of empirical research. Journal of Behavioral Addictions, 1(1), 3–22.

30.

Ledgerwood, D. M., & Petry, N. M. (2006). Psychological experience of gambling and subtypes of pathological gamblers. Psychiatry Research, 144, 17−27.

31.

Ledgerwood, D. M., & Petry, N. M. (2010). Subtyping pathological gamblers based on impulsivity, depression and anxiety. Psychology of Addictive Behaviors, 24(1), 680-688.

32.

McBride, O., Adamson, G., & Shevlin, M. (2010). A latent class analysis of DSM-IV pathological gambling criteria in a nationally representative British sample. Psychiatry Research, 178, 401–407.

33.

McCormick, R. A. (1987). Pathological gambling: A parsimonious need state model. Journal of Gambling Behavior, 3, 257−263.

34.

Miller, P. M. (2009). Evidence-based addiction treatment. NewYork: Academic Press.

35.

Milosevic, A., & Ledgerwood, D.M. (2010). The subtyping of pathological gambling: A comprehensive review. Clinical Psychology Review, 30, 988-998.

36.

Nezu, M., & Nezu, C.M. (2007). Evidence-based outcome research: A practical guide to conducting randomized controlled trials for psychosocial interventions. NewYork: Oxford University Press.

37.

Shaffer, H. J., LaPlanter, D. A., LaBrie, R. A., Kidman, R. C., Donato, A. N., & Stanton, M. V. (2004). Toward a syndrome model of addiction:Multiple expressions, common etiology. Harvard Review of Psychiatry, 12, 367-374.

38.

Stewart, S. H., & Zack, M. (2008). Development and psychometric evaluation of a three dimensional Gambling Motives Questionnaire. Addiction, 103, 1110−1117.

39.

Turner, N. E., Jain, U., Spence, W., & Zangeneh, M. (2008). Pathways to pathological gambling:Component analysis of variables related to pathological gambling. International Gambling Studies, 8, 281−298.

40.

Steel, Z., & Blaszczynski, A. (1996). The factorial structure of pathological gambling. Journal of Gambling Studies, 12, 3−20.

41.

Vachon, D. D., & Bagby, R. M. (2009). Pathological gambling subtypes. Psychological Assessment, 21, 608−615.

42.

Winkler, A., Dorsing, B., Rief, W., Shen, Y., & Glombiewski, J. A. (2013). Treatment of internet addiction: A meta-analysis. Clinical Psychology Review, 33, 317-329.

43.

Xian, H., Scherrer, J.F., Eisen, S.A., Lyons, M.J., Tsuang, M., True, W.R., & Bucholz, K.K. (2007). Nicotine dependence subtypes: association with smoking history, diagnostic criteria and psychiatric disorders in 5440 regular smokers from the Vietnam Era Twin Registry. Addictive Behaviors, 32, 137–147.

44.

Young, K. S. (2007). Cognitive-behavioral therapy with internet addicts: Treatment outcomes and implications. Cyberpsychology & Behavior, 10, 671-679.

45.

Zimmerman, M. A., Meeland, T., & Krug, S. E. (1985). Measurement and structure of pathological gambling behavior. Journal of Personality Assessment, 49, 76−81.

한국심리학회지: 건강