본 연구는 인지적/정서적 공감과 대인관계 문제 사이에서 스마트폰 중독의 조절효과를 확인하고자 실시하였다. 발달단계 상 대인관계의 역할이 중요하며, 스마트폰 중독 위험 역시 가장 높을 것으로 사료되는 대학생을 연구대상으로 하였다. 남녀 대학생 463명(남=248, 여=215)에게 인지적 및정서적 공감능력 지수(IRI)와 성인용 간략형 스마트폰 중독 자가진단 척도, 대인관계 문제(KIIP-SC)를 실시하였다. 위계적 회귀분석을 이용하여 분석하였고 각 변인에서 성차가 있다는 보고에 따라 성별을 나누어 살펴보았다. 그 결과, 인지적/정서적 공감과 대인관계 문제, 스마트폰 중독 및 사용시간 모두 남성에 비해 여성의 점수가 높았으며 변인 간 상관 패턴은 남녀가 유사하였다. 또한 남성의 관점취하기 능력과 대인관계 문제에 있어서 스마트폰 중독의 상호작용 효과를확인하였다. 즉, 관점 취하기 능력이 낮을 때에는 대인관계 문제가 높았으며, 관점 취하기 능력이높더라도 스마트폰 중독이 높을 때에는 대인관계 문제가 높은 것으로 나타났다. 반면 여성에서는유의미한 조절효과가 나타나지 않았다. 결론적으로, 남성에게 관점 취하기 능력은 대인관계 문제를 완화시킬 수 있지만 스마트폰 중독이 높을 경우에는 공감능력이 효과를 발휘하기 어려울 수있다. 따라서 대인관계 문제를 나타내는 대학생의 경우 공감능력보다 스마트폰 중독에 대한 개입이 먼저 이루어지는 것이 효과적일 수 있다고 논의하였다.
The purpose of this study is to analyze the moderating effects of smartphone addiction on the relation between cognitive & affective empathy and interpersonal relationship. In the study, subjects were university students whose interpersonal relationships plays a critical role in terms of development and who are considered to have the highest rate of smartphone addiction risk. The adult Smartphone Addiction Scale(SAC), Interpersonal Reactivity Index (IRI), and Korea Inventory of Interpersonal Problems (KIIP-SC) were applied to 463 university students (male: 248, female: 215). Hierarchical regression analysis was conducted. Given the report that each variable showed different results according to gender, the analysis was conducted by gender. As a result, regarding most variables, female students had higher points than male ones, and male and female students showed a similar correlation pattern between variables. In the case of male students, smartphone addiction had interaction effects on perspective taking and interpersonal problems. More specifically, while having higher perspective taking ability lowers the amount of interpersonal problem, when high levels of smartphone addiction also exist perspective taking ability is reduced. In the case of female students, there was no significant moderating effect. In conclusion, for male students, their perspective taking ability can alleviate interpersonal problems. However, when they have high smartphone addiction, it is difficult for their empathy ability to bring about any effects. Therefore, for the university students who have interpersonal problems, it is more effective to intervene in smartphone addiction, than empathy ability.
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