본 연구의 목적은 동기관리 프로그램이 여대생의 지연행동, 불안, 우울 및 주관적 웰빙에 미치는 효과를 검증하는 것이다. 이를 위해 서울 소재 대학에 재학 중인 2·3·4학년 여대생들을 모집하였고, 이들 중 지연행동 빈도가 높으며, 이 행동이 문제가 된다고 보고한 사람들을 참가자로 선별했다. 선별된 48명을 각각 처치집단에 22명, 대기/통제집단에 26명으로 할당하였고, 처치집단에만 주 1회, 80분씩 총 6회기의 동기관리 프로그램을 실시했다. 실시된 프로그램은 동기상태이론 및 통합동기관리를 바탕으로 구성된 동기관리 프로그램으로, 동기 탐색 및 동기 활성화, 내재적 동기와 성장동기의 함양, 회피동기의 감소 등을 포함했다. 참가자에게는 프로그램 전후에 사전검사와 사후검사를, 프로그램 종결 4주 후에 추수검사를 실시하여 지연행동, 불안, 우울 및 주관적 웰빙을 측정했다. 측정도구로는 Aitken 지연행동 척도, 상태불안검사 Y형, 통합적 한국판 CES-D, 삶의 만족 척도, 삶의 만족예상 척도, 긍정정서 및 부정정서 척도, 낙관성 척도를 사용했다. 자료 분석 결과, 처치집단이 대기/통제집단에 비해 사전검사보다 사후검사에서 지연행동, 불안이 더 감소하였고, 삶의 만족예상은 더 증가하였으며, 이러한 변화는 통계적으로 유의했다. 또한 사전검사에 비해 추수검사에서 처치집단의 우울이 유의하게 감소하였고, 삶의 만족, 긍정정서 및 낙관성은 유의하게 증가했다. 한편 대기집단에게 동일한 프로그램을 재실시한 결과에서도 지연행동이 유의하게 감소하는 등 처치집단과 유사한 결과가 확인되었다. 마지막으로 본 연구의 의의와 추후 연구를 위한 제언을 논의하였다.
The purpose of this study was to evaluate the effects of a motivation management program on procrastination, anxiety, depression, and subjective well-being among female university students with a tendency towards procrastination. Forty-eight university students were recruited based on their Procrastination Assessment Scale-Student scores and divided into a treatment group (n=22) and a waiting-list control group (n=26). All participants completed the following scales at pre-treatment, post-treatment, and follow-up: Aitken Procrastination Scale(APS), Korean Adaptation of State-Trait Anxiety Inventory-Y (K-STAI-Y), Center for Epidemiologic Studies Depression Scale (CES-D), Satisfaction with Life Scale (SWLS), Life Satisfaction Expectancy Scale (LSES), Affect scale, and Life Orientation Test-Revised(LOT-R). The treatment group participated in the motivation management program based on the Motivational States Theory and Integrative Motivation Management for 80-minute sessions per week over a 6-week period. The major findings were as follows: The treatment group showed greater improvements in the APS, K-STAI-Y, and LSES scores, as compared to the waiting-list control group. In addition, at follow-up, the treatment group showed significant improvements in CES-D, SWLS, Affect scale, and LOT-R scores. After the second assessment, the wait-list control group received three 100-minute sessions of the motivation management program and showed similar improvements. The implications of the results, along with suggestions for further studies, are discussed.
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