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  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

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동기관리 프로그램이 여대생의 지연행동, 불안, 우울 및 주관적 웰빙에 미치는 효과

The Effects of a Motivation Management Program on Procrastination, Anxiety, Depression and Subjective Well-Being among Female University Students

한국심리학회지: 건강 / The Korean Journal of Health Psychology, (P)1229-070X; (E)2713-9581
2017, v.22 no.1, pp.39-60
https://doi.org/10.17315/kjhp.2017.22.1.003
박수진 (덕성여자대학교)
김정호 (덕성여자대학교)
김미리혜 (덕성여자대학교)

초록

본 연구의 목적은 동기관리 프로그램이 여대생의 지연행동, 불안, 우울 및 주관적 웰빙에 미치는 효과를 검증하는 것이다. 이를 위해 서울 소재 대학에 재학 중인 2·3·4학년 여대생들을 모집하였고, 이들 중 지연행동 빈도가 높으며, 이 행동이 문제가 된다고 보고한 사람들을 참가자로 선별했다. 선별된 48명을 각각 처치집단에 22명, 대기/통제집단에 26명으로 할당하였고, 처치집단에만 주 1회, 80분씩 총 6회기의 동기관리 프로그램을 실시했다. 실시된 프로그램은 동기상태이론 및 통합동기관리를 바탕으로 구성된 동기관리 프로그램으로, 동기 탐색 및 동기 활성화, 내재적 동기와 성장동기의 함양, 회피동기의 감소 등을 포함했다. 참가자에게는 프로그램 전후에 사전검사와 사후검사를, 프로그램 종결 4주 후에 추수검사를 실시하여 지연행동, 불안, 우울 및 주관적 웰빙을 측정했다. 측정도구로는 Aitken 지연행동 척도, 상태불안검사 Y형, 통합적 한국판 CES-D, 삶의 만족 척도, 삶의 만족예상 척도, 긍정정서 및 부정정서 척도, 낙관성 척도를 사용했다. 자료 분석 결과, 처치집단이 대기/통제집단에 비해 사전검사보다 사후검사에서 지연행동, 불안이 더 감소하였고, 삶의 만족예상은 더 증가하였으며, 이러한 변화는 통계적으로 유의했다. 또한 사전검사에 비해 추수검사에서 처치집단의 우울이 유의하게 감소하였고, 삶의 만족, 긍정정서 및 낙관성은 유의하게 증가했다. 한편 대기집단에게 동일한 프로그램을 재실시한 결과에서도 지연행동이 유의하게 감소하는 등 처치집단과 유사한 결과가 확인되었다. 마지막으로 본 연구의 의의와 추후 연구를 위한 제언을 논의하였다.

keywords
motivation, motivation management, motivational states theory, integrative motivational management, academic procrastination, 동기, 동기관리, 동기상태이론, 통합동기관리, 동기인지행동치료, 학업적 지연행동

Abstract

The purpose of this study was to evaluate the effects of a motivation management program on procrastination, anxiety, depression, and subjective well-being among female university students with a tendency towards procrastination. Forty-eight university students were recruited based on their Procrastination Assessment Scale-Student scores and divided into a treatment group (n=22) and a waiting-list control group (n=26). All participants completed the following scales at pre-treatment, post-treatment, and follow-up: Aitken Procrastination Scale(APS), Korean Adaptation of State-Trait Anxiety Inventory-Y (K-STAI-Y), Center for Epidemiologic Studies Depression Scale (CES-D), Satisfaction with Life Scale (SWLS), Life Satisfaction Expectancy Scale (LSES), Affect scale, and Life Orientation Test-Revised(LOT-R). The treatment group participated in the motivation management program based on the Motivational States Theory and Integrative Motivation Management for 80-minute sessions per week over a 6-week period. The major findings were as follows: The treatment group showed greater improvements in the APS, K-STAI-Y, and LSES scores, as compared to the waiting-list control group. In addition, at follow-up, the treatment group showed significant improvements in CES-D, SWLS, Affect scale, and LOT-R scores. After the second assessment, the wait-list control group received three 100-minute sessions of the motivation management program and showed similar improvements. The implications of the results, along with suggestions for further studies, are discussed.

keywords
motivation, motivation management, motivational states theory, integrative motivational management, academic procrastination, 동기, 동기관리, 동기상태이론, 통합동기관리, 동기인지행동치료, 학업적 지연행동

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