바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

한국판 청소년용 긍정적 정신건강 척도의 타당화

A Validation of the Korean Version of Adolescent Positive Mental Health Scale

한국심리학회지: 건강 / The Korean Journal of Health Psychology, (P)1229-070X; (E)2713-9581
2020, v.25 no.4, pp.823-834
https://doi.org/10.17315/kjhp.2020.25.4.012
김진영 (서울여자대학교)
문기범 (고려대학교 심리학과)
고영건 (고려대학교)

초록

본 연구의 목적은 한국판 청소년용 긍정적 정신건강 척도를 타당화하는 것이다. 본 연구에서는 확인적 요인분석을 위해 중학생 960명과 고등학생 708명, 총 1,668명에게 한국판 청소년용 긍정적 정신건강 척도를 실시하였다. 수렴 및 변별타당도 분석을 위해서 중학생 99명과 고등학생 90명, 총 189명을 대상으로 한국판 청소년용 긍정적 정신건강 척도, 학교생활적응 척도, 자아강도 척도, 사회적지지 척도를 실시하였다. 본 연구 결과, 한국판 청소년용 긍정적 정신건강 척도의 내적 일치도 계수(Cronbach’s α)는 정신적 웰빙 .92 그리고 심리적 부적응 .82였다. 확인적 요인분석 결과, 정신적 웰빙과 심리적 부적응의 두 요인 간 상관이 있는 모델이 그 두 요인 간 상관이 없는 모델보다 더 좋은 적합도를 나타냈다. 정신적 웰빙 척도는 학교생활적응 척도, 자아강도 척도, 사회적지지 척도와 정적인 상관을 보이는 반면, 심리적 부적응 척도는 부적인 상관을 나타냈다. 이러한 결과를 바탕으로, 긍정적 정신건강 유형이 정신장애의 예방과 회복 과정에 미치는 효과를 분석하는 종단 연구의 필요성에 대해 논의했다.

keywords
adolescents, positive mental health, mental well-being, psychological maladjustment, mental disorder, 청소년, 긍정적 정신건강, 정신적 웰빙, 심리적 부적응, 정신장애

Abstract

The purpose of this study was to validate the Korean Version of the Adolescent Positive Health Scale. The confirmatory factor analysis was conducted with 1,668 adolescents (960 middle school students and 708 high school students) who completed the Korean Version of the Adolescent Positive Health Scale. Convergent and discriminant validity were investigated using an independent sample of 189 adolescents (99 middle school students and 90 high school students) who responded to the following questionnaires: the Korean Version of the Adolescent Positive Health Scale, the School Adjustment Scale, the Ego Strength Scale, and the Social Support Appraisal Scale. The results showed that reliability coefficients (Cronbach’s α) of the Korean Version of the Adolescent Positive Health Scale were .92 for the mental well-being factor and .82 for the psychological maladjustment factor. According to the confirmatory factor analysis, a model with the correlation between the mental well-being and psychological maladjustment factor evidenced a better fit than a model without correlation between the two factors. The Mental Well-being Scale positively correlated with the School Adjustment Scale, the Ego Strength Scale, and the Social Support Appraisal Scale while the Psychological Maladjustment Scale negatively correlated with those scales. Based on these findings, it was discussed that a longitudinal study would be necessary to investigate the effects of positive mental health type on the prevention of mental disorders and process of recovery.

keywords
adolescents, positive mental health, mental well-being, psychological maladjustment, mental disorder, 청소년, 긍정적 정신건강, 정신적 웰빙, 심리적 부적응, 정신장애

참고문헌

1.

고영건, 김진영 (2016). 청소년의 긍정적 정신건강 유형과 생활안전행동 간 관계. 청소년학연구, 23(12), 303-325.

2.

김연희 (1998). 아동이 지각한 사회적 지지 및 귀인 성향과 아동의 자아존중감간의 관계. 연세대학교 석사학위 청구논문.

3.

김진영, 고영건 (2016a). 청소년의 긍정 심리적 정신건강 유형에서의 성차. 한국심리학회지: 여성 21(1), 135-149.

4.

김진영, 고영건 (2016b). 청소년의 긍정적 정신건강 유형과 일상적 신체건강 간의 관계. 청소년학연구, 23(2), 25-45.

5.

김현정, 고영건 (2012a). 정신건강의 2요인 구조: 임상집단을 대상으로. 한국심리학회지: 건강, 17(4), 1087-1096.

6.

김현정, 고영건 (2012b). 대학생의 정신건강유형에 따른가치관과 자살행동의 관계 연구. 인간이해, 33(2), 73-91.

7.

김현정, 고영건 (2016). 정신건강과 일반적 신체건강 간관계. 한국심리학회지: 건강, 21(4), 815–828.

8.

유윤희 (1994). 학교적응, 불안, 학업성취간의 관계분석. 고려대학교 석사학위청구논문.

9.

방수영, 유한익, 김지훈, 김봉석, 반건호, 안동현, 서동수, 조수철, 황준원, 이영식 (2011). 청소년용 정신건강선별검사 개정 연구. 소아ㆍ청소년정신의학, 22(4), 271-286.

10.

윤정미, 김진영 (2017). 청소년의 긍정적 정신건강 유형에 따른 행복에 대한 암묵적 이론에서의 차이. 청소년학연구, 24(10), 173-196.

11.

이명자, 류정희 (2008). 완전한 정신건강모형 검증. 교육연구, 31, 47-68.

12.

이승연, 한미리 (2014). 정신건강 2요인 모델에 따른 중학생의 학교참여와 학업성취. 청소년학연구, 21(10), 195-218.

13.

이승연, 안소현 (2018). 정신건강 2요인 모델에 따른 완전정신건강 선별검사. 한국심리학회지: 학교, 15(2), 197-219.

14.

이장호, 김재환 (1982). 상담효과측정을 위한 자아강도척도 개발에 관한 연구 - Barron의 자아강도척도를 중심으로. 한국심리학회지: 임상, 3(1), 173-185.

15.

임영진, 고영건, 신희천, 조용래 (2010). 한국심리학회 2010년 연차 학술발표 논문집. 233-257.

16.

홍세희 (2000). 구조 방정식 모형의 적합도 지수 선정기준과 그 근거. Korean Journal of Clinical Psychology, 19(1), 161-177.

17.

Barron, F. (1953). An Ego-strength Scale which predicts response to psychotherapy. Journal of Consulting Psychology, 17, 327-333.

18.

Bentler, P. M. (1990). Comparative fit indexes in structural models. Psychological Bulletin, 107(2), 238-246.

19.

Brown, M. W., & Cudeck, R. (1993). Alternative Ways of Assessing Model Fit. In K. A. Bollen, & J. S. Long (Eds.), Testing Structural Equation Models (pp. 136-162). Newbury Park, CA: Sage.

20.

Diener, E. (1984). Subjective well-being. Psychological Bulletin, 95(3), 542-575.

21.

Dubow, E. F., & Ullman, D. G. (1989). Assessing social support in elementary school children: The survey of children’s social support. Journal of Child Clinical Psychology, 18(1), 52–64.

22.

Furlong, M. J., You, S., Renshaw, T. L., Smith, D. C., & O’Malley, M. D. (2014). Preliminary development and validation of the social and emotional health survey for secondary school students. Social Indicators Research, 117(3), 1011-1032.

23.

Iasiello, M., van Agteren, J., Keyes, C. L. M., &Cochrane, E. M. (2019). Positive mental health as a predictor of recovery from mental illness. Journal of Affective Disorders, 251, 227-230.

24.

Keyes, C. L. M. (2005). Mental illness and/or mental health? Investigating axioms of the complete state model of health. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 73(3), 539-548.

25.

Keyes, C. L. M. (2006). The Subjective well-being of America's youth: Toward a comprehensive assessment. Adolescent & Family Health, 4(1), 3–11.

26.

Keyes, C. L. M. (2007). Promoting and protecting mental health as flourishing: A complementary strategy for improving national mental health. American Psychologist, 62(2), 95-108.

27.

Keyes, C .L. M., Dhingra, S. S., & Simoes, E. J. (2010). Change in level of positive mental health as a predictor of future risk of mental illness. American Journal of Public Health, 100(12), 2366-2371.

28.

Owens, P. L., Hoagwood, K., Horwitz, S. M., Leaf, P. J., Poduska, J. M., Kellam, S. G., & Ialongo, N. S. (2002). Barriers to children's mental health services. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 41(6), 731-738.

29.

Provencher, H., & Keyes, C. (2011), Complete mental health recovery: Bridging mental illness with positive mental health. Journal of Public Mental Health, 10(1), 57-69.

30.

R Core Team (2019). R: A language and environment for statistical computing. R Foundation for Statistical Computing, Vienna, Austria. Retrieved from https://www.R-project. org/.

31.

Revelle, W (2019). psych: Procedures for Psychological, Psychometric, and Personality Research. Northwestern University, Evanston, Illinois. R package version 1.9.12, https://CRAN.R-project.org/package=psych.

32.

Slade, M., Oades, L., & Jarden, A. (2017). Wellbeing, recovery and mental health. Cambridge University Press: New York.

33.

The World Health Organization (1948). World health organization constitution: Basic documents. Geneva: The World Health Organization.

34.

Tucker, L. R., & Lewis, C. (1973). A reliability coefficient for maximum likelihood factor analysis. Psychometrika, 38, 1-10.

35.

Vigo, D., Thornicroft, G., & Atun, R. (2016). Estimating the true global burden of mental illness. Lancet Psychiatry 3(2), 171–178.

한국심리학회지: 건강