만성통증은 급성통증과 다르게 개인의 기능에 방해가 될 정도의 통증이 예상했던 치료기간보다 더 오래 지속되는 것을 말하며, 대개 3-6개월 이상의 기간 동안 지속되는 통증을 의미한다. 만성통증의 개인적 고통, 사회적 및 의료적 비용을 고려해 본다면, 만성통증에 대한 체계적 관리가 필요하나 국내에서는 만성통증에 대한 심리학적 개입이 등한시되고 있다. 그러나 추상적이고 주관적인 통증의 개념은 심리학이 통증관리에 개입할 수 있는 중요한 단서를 제공해주며, 생물학적·심리적·사회적 측면을 포함하는 다학제적 개입의 필요성을 시사한다. COVID-19 이후에는 이러한 다학제적 개입을 바탕으로 기존의 만성통증 환자뿐만 아니라 다양하게 추가될 환자를 대상으로 감염의 위험은 줄이면서 효율적으로 관리할 필요가 있겠다. 국내의 디지털 인프라를 활용한 방법들이 COVID-19 이후 만성통증의 심리학적 개입의 대안이 될 것으로 보이고, 이러한 대안을 바탕으로 COVID-19가 만성통증 환자에게 위기가 아닌 적극적인 치료 및 관리를 위한 전환점이 되도록 해야 할 것이다.
Chronic pain, unlike acute pain, refers to pain which interferes with the individual’s ability to function for longer than expected, and oftentimes refers to pain that lasts for a period of 3-6 months, or at times even longer. When assessing the social and medical costs of personal chronic pain, the physical management of chronic pain is often deemed necessary, while the intervention of psychological treatment is often neglected in Korea. However, the abstract and subjective concept of pain provides an important clue for the psychology of pain management intervention, and suggests the necessity of multidisciplinary pain treatment which includes biological, psychological, and social aspects. In post COVID-19 era, based on these multidisciplinary interventions, it is necessary to efficiently manage not only patients with existing chronic pain, but also patients who will be added with various methods, all while reducing the risk of infection. Methods which use digital infrastructure in particular provide an alternative to chronic pain management in Korea’s post COVID-19 era. Based on these changes, COVID-19 should not present a crisis for chronic pain patients, but rather a turning point for their active treatment and management.