본 연구는 학업적 지연행동(academic procrastination)의 두 가지 하위유형인 착수지연 및 완수지연의 개념을 구체화하고, 각 유형의 지연행동이 나타나는 심리내적 매개요인을 탐색하여 정교화하는 것을 목적으로 하였다. 충동성과 학업적 착수지연 사이를 매개하는 변인으로는 과제회피/자극추구 경향성을, 완벽주의와 학업적 완수지연 사이를 매개하는 변인으로는 불완전감을 가정하여 각각의 매개효과를 검증하였다. 이를 위하여 234명의 대학생을 모집하여 학업적 착수-완수지연 척도(AICPS), 다차원적 완벽주의 척도(MPS-F), Barratt 충동성 척도(BIS)를 실시하였고 불완전감, 과제회피/자극추구를 평가하여 변인들 사이의 관계를 분석하였다. 분석 결과 과제회피/자극추구는 충동성과 학업적 착수지연 사이의 관계를 부분매개하는 것으로 확인되었으며, 불완전감은 완벽주의와 학업적 완수지연 사이의 관계를 완전매개하는 것으로 나타났다. 본 연구는 학업적 착수지연 및 완수지연이 나타나는 심리내적 기전에 대하여 추가적인 설명을 제안함으로써 충동성 및 완벽주의가 각각의 지연행동에 미치는 영향을 구체화하였다는 데에 그 의의가 있다. 아울러, 본 연구의 한계점 및 시사점에 대하여 논의하였다.
Procrastination is an unnecessary behavior which prohibits initiating and completing the given tasks. The purpose of this study was to examine the two subtypes of academic procrastination, academic initiation-procrastination(AIP) and academic completion- procrastination(ACP), and investigate the psychological mediating factors AIP and ACP. A series of empirical studies were conducted to assess (1) the possible mediating role of task avoidance/sensation seeking(TA/SS) in the relationship between impulsiveness and AIP, and (2) the mediation effect of the feeling of incompleteness in the relationship between perfectionism and ACP. In this study, 234 undergraduate students completed several surveys - the Academic Initiation- Completion Procrastination Scale(AICPS), Multi-dimensional Perfectionism Scale(MPS-F), Barratt Impulsiveness Scale(BIS), task avoidance/sensation seeking(TA/SS) and incompleteness scale - and the relationships among the variables were analyzed. The results revealed that TA/SS partially mediated the relationship between impulsiveness and AIP. Also, Incompleteness fully mediated the relationship between perfectionism and ACP. The findings of this study can provide additional explanation of psychological mechanism in academic initiation- and completion-procrastination. The limitations and clinical implications of this study and suggestions for further study are discussed.