바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

정서강도, 정서조절곤란이 강박적 구매에 미치는 영향: 충동성의 조절된 매개 효과

The Effect of Affect Intensity and Difficulty in Emotional Regulation on Compulsive Purchasing: The Moderated Mediating Effect of Impulsivity

한국심리학회지: 건강 / The Korean Journal of Health Psychology, (P)1229-070X; (E)2713-9581
2024, v.29 no.2, pp.325-341
https://doi.org/10.17315/kjhp.2024.29.2.006
이슬아(Seul-Ah Lee) (경남대학교 심리학과)
고사랑(Sarang Go) (경북대학교 경영학부)

초록

본 연구에서는 정서강도와 강박적 구매의 관계를 정서조절곤란이 매개하고, 정서조절곤란이 강박적 구매에 영향을 미치는 과정에서 충동성이 조절하는지 조절된 매개 효과를 검증하였다. 만 18세 이상의 성인 426명을 대상으로 정서강도 척도, 강박적 구매행동 척도, 정서조절곤란 척도, 충동성 척도를 실시하고 자료를 수집하였다. 수집한 자료를 바탕으로 정서강도와 강박적 구매행동의 관계에서 정서조절곤란의 매개 효과와 충동성의 조절된 매개 효과를 검증하여 확인한 본 연구의 주요한 결과는 다음과 같다. 첫째, 정서강도, 강박적 구매행동, 정서조절곤란, 충동성 간 유의한 상관관계가 나타났다. 둘째, 정서강도가 정서조절곤란에 정적 영향을 미치고, 정서조절곤란은 정서강도와 강박적 구매행동 사이를 부분 매개하는 것으로 나타났다. 셋째, 조절된 매개 효과 검증 결과, 정서강도가 강박적 구매에 영향을 미치는 경로에서 정서조절곤란이 매개하고, 정서조절곤란과 강박적 구매행동의 관계가 충동성에 의해 조절되는 것으로 나타나, 조절된 매개 효과가 확인되었다. 이러한 연구 결과를 바탕으로 본 연구의 시사점 및 한계, 후속연구를 위한 제안을 논의하였다.

keywords
정서강도, 정서조절곤란, 강박적 구매, 충동성

Abstract

The present study examined the mediating effect of emotional dysregulation on the relationship between affect intensity and compulsive purchasing, and the moderating effect of impulsivity on the influence of emotional dysregulation on compulsive purchasing. The Affect Intensity Measure, Compulsive Purchase Scale, Difficulties in Emotional Regulation Scale and Impulsivity Scale were administered to 426 adults over the age of 18, and data were collected. Based on the data collected, the main findings of this study, which tested the mediating effect of emotional dysregulation and the moderated mediating effect of impulsivity on the relationship between affect intensity and compulsive purchasing behavior, are as follows. First, there were significant correlations between affect intensity, compulsive purchasing behavior, emotional dysregulation, and impulsivity. Second, affect intensity had a positive effect on emotional dysregulation, and emotional dysregulation partially mediated the relationship between affect intensity and compulsive purchasing behavior. Third, the moderated mediation test revealed that affect intensity mediated the pathway through which emotional dysregulation affected compulsive purchasing, and the relationship between emotional dysregulation and compulsive purchasing behavior was moderated by impulsivity, confirming the moderated mediation effect. Based on these findings, the implications and limitations of this study and suggestions for future research are discussed.

keywords
Affect intensity, Difficulty in emotional regulation, Compulsive purchasing, Impulsivity
투고일Submission Date
2023-10-13
수정일Revised Date
2023-12-28
게재확정일Accepted Date
2023-12-28

한국심리학회지: 건강