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ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

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학업스트레스 대처훈련이 고등학생의 학업스트레스와 학업성취에 미치는 효과

The Effects of Study Stress Coping Training Program on the Reduction of Study Stress and the Academic Achievements of High School Students

한국심리학회지: 건강 / The Korean Journal of Health Psychology, (P)1229-070X; (E)2713-9581
2000, v.5 no.1, pp.43-59
이경숙 (덕성여자고등학교)
김정호 (덕성여자대학교 심리학과)

초록

현대 사회의 급격한 변화 속에서 청소년들은 많은 스트레스를 받고 있으며 특히 우리 나라의 청소년들은 학업과 관련된 스트레스를 가장 많이 받고 있다. 청소년들의 학업 스트레스 대처능력을 키워주기 위해 본 연구에서는 인문계 여자고등학교 2학년 학생들을 대상으로 학업스트레스 대처훈련을 실시하였다. 본 훈련은 원호택의 공부스트레스 대처훈련 모형과 김영진의 학습상담법을 기초로 한 것이다. 상호작용의 의미에서 스트레스를 이해하고 스트레스에 대한 새로운 시각을 갖게 하며, 구체적인 학습방법의 훈련을 통해 학업 스트레스에 적극적으로 대처하도록 지도하였다. 이를 위한 구체적 방법으로 스트레스 대처훈련모형의 이해, 비합리적 사고의 수정, 시간관리훈련, PQRST 독서법, 핵심파악 훈련, 집중력 훈련 등이 실시되었다. 학업스트레스 훈련 결과, 학업스트레스원과 학업스트레스반응 모두에서 유의한 감소 효과를 관찰할 수 있었다. 학업스트레스원의 하위척도에서는 성적과 공부의 척도에서, 그리고 학업스트레스반응의 하위척도에서는 심리적, 행동적 척도에서 유의한 감소 효과가 나타났다. 학업성취에 대한 효과로는 국사와 영어 과목에서 유의한 수준의 성적 향상이 나타났고, 다른 과목에서는 유의한 차이가 나타나지 않았다. 끝으로 본 연구의 결과와 제한점에 대한 논의를 하였다.

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Abstract

The purpose of this research is to find the effects of the 'Study Stress Coping Training Program' on the reduction of study stress and the academic achievements in high school students. This program is mainly based on Won, Ho Taek's 'Study Stress Coping Training Program' and Kim, Young Jin's counseling method for study. This program is aimed at enhancing the student's abilities to understand and manage study stress. The content of this program covers 'understanding of the stress as a transactional model; the correction of irrational thought; time management', etc. The instruction of study skill can be a way of reducing the study stress. That's why we dealt with the study skill program such as PQRST reading skill, concentration and memory, taking notes and preparing for exams, etc. A total of 20 students from the 2nd grade of a girls' high school in Seoul joined this program voluntarily and they were assigned to one experimental group and one control group, 10 students in each group. Each group consists of the students having similar academic achievements. The experimental group had 20 hours' training for 5 weeks. On the contrary, the control group didn't get any treatment during those periods. To evaluate the effects of this program, ANCOVA was applied and the results of the evaluation are as follows: 1) After the training, there was significant reduction in the experimental group at the level of stressor (F(1,17)=0.03, p<.0l) and stress response (F(1,17)=8.53, p<.001). 2) Among the 6 subscales of stressor (Grade, Test, Lesson, Study, Course, and Outer Environment) there was significant reduction in Grade and Study. Among the three subscales of stress response (Physical, Psychological, and Behavioral Response), the scores of the experimental group were significantly decreased in Physical and Psychological Response. 3) This program was efficient for improving the grades of Korean History and English for the experimental group.

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한국심리학회지: 건강