바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

정서와 사고의 신경생리학적 기초

Physiological Basis of Emotion and Thought

한국심리학회지: 건강 / The Korean Journal of Health Psychology, (P)1229-070X; (E)2713-9581
2004, v.9 no.1, pp.53-68
서미숙 (한서대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

비합리적이고 비이성적이어서 억제되고 통제되어야 하는 것으로 생각되었던 정서는 인간을 포함한 모든 동물에서 유전적으로 계승되어온 일정한 신경생리학적인 유사성을 갖는다. 이것은 정서가 진화사적으로 우리의 적응과 생존을 도와왔기 때문이다. 우리가 정서를 느낀다는 것은 우리에게 무언가 중요한 일이 일어났다는 뜻이다. 최근에 제안된 정서지능은 정서와 사고가 긴밀하게 상호 협동하는 개념이다. 정서는 억제되고 통제되어야 하는 것으로 생각되어 왔기 때문에 많은 현대인들은 자신의 정서상태를 잘 인식하지 못하는 정서적 무감각으로 인해 인간관계에 잘 적응하지 못하고 정신적으로 건강하지 못한 삶을 사는 경우가 흔하다. 정서와 사고가 신경학적으로 다른 구조물에 의해 나타나는 분명히 다른 심리적 실체이며, 그 두 실체가 상호 협동하여 우리의 생존을 도와주는 것이라고 개념화하는 것은 그 동안 무시되었던 정서에 대한 관심의 부활과 더불어 우리의 정신건강을 신장시키는 노력의 일환으로 생각된다. 인간의 정서와 사고 능력은 분명히 서로 다른 신경생리학적 구조물에 의해 나타난다. 본 논문에서는 먼저 정서와 사고의 독자성을 실증적으로 보여주기 위해 분리뇌 환자와 뇌손상 환자의 사례를 설명하였다. 정서와 사고를 담당하는 각각의 신경구조물들은 복잡한 연결 신경로들에 의해 해부학적으로 치밀하게 상호 관련되어 있다. 정서와 사고의 협조적 관련성을 보여주는 한 가지 예로 조건공포학습에 관한 실험적 연구들을 들었다. 인간의 사회적 상황에서의 정서행동은 정서를 담당하는 편도체와 사고를 담당하는 전두피질의 상호작용에 의한다. 이 둘 중 어느 하나가 손상되어도 정상적인 정서생활을 할 수 없다. 신경생리학적 연구들은 오랫동안 철학자들의 사변적 사고에 의해 정의되어 왔던 것과는 달리 구체적이고 실증적으로 정서와 사고를 이해하게 해줄 것이다.

keywords
정서, 사고, 정서지능, 신경생리학적 연구들, emotion, thought, emotion intelligence, neurophysiological studies, emotion, thought, emotion intelligence, neurophysiological studies

Abstract

Traditionally emotion has been thought that it is irrational, so it has to be inhibited and controlled. But emotion of all animal including human being has neurophysiological similarity that is inherited. That is because emotion has helped our adaptation and survival in the evolutionary history of all animal. When we are in emotional state, we can think something important to happen for us. The concept of emotional intelligence means the ability of interacting emotion and thought closely. The emotion and thought has clearly different neurophysiological structures. We can understand concretely emotion and thought are very different constituents of mind through split-brain and brain damage patients. But the neural structures of emotion and thought are interconnected very closely in the anatomical sense. The experimental studies of conditioned fear learning shows the functional interrelations of emotion and thought. The human emotional behaviors in the social situation depend on the interaction of amygdala and frontal cerebral cortex. If any one of these structures were damaged, human could not live in the normal emotional state. The neurophysiological studies help us to understand the two constituents of mind, that is emotion and thought, concretely and objectively in the different way of philosophers' intuitional thinking. We understand that emotion and thought can help our survival through their cooperation. This way of understanding can make the interests about emotion revive and our latent ability of mind expand, so we can live more healthfully.

keywords
정서, 사고, 정서지능, 신경생리학적 연구들, emotion, thought, emotion intelligence, neurophysiological studies, emotion, thought, emotion intelligence, neurophysiological studies

참고문헌

1.

김경희, (1995) 정서란 무엇인가, 민음사

2.

서미숙, (1993) 편도체 기저외측핵의 AP5투여가 상승된 경악반응의 습득에 미치는 영향 ,

3.

원종철, (2000) 감성과 이성 ,

4.

이정모, (1995) 기억체계이론, 성원사.

5.

전겸구, (1999) 정서지능의 대안적 접근 ,

6.

하대현, (1996) 정서지능의 지능성 그 이해와 오해 ,

7.

Adolphs, R., , (1995) Fear and the human amygdala.,

8.

Carlson, N. R, (1997) 생리심리학의기초〔foundation of physiological psychology〕3판, 시그마프레스

9.

Campeau, (1991) Induction of the c-fos proto-oncogenein rat amygdala during unconditioned and conditioned fear,

10.

Campeau, (1990) Long-term retention of fear-potentiated startle following a short training session,

11.

Chance, (1990) 학습과 행동 [learning and behavior], 교육과학사

12.

ed, (19111951) In Organization and pathology of thought, Columbia University Press

13.

2nd authorized ed, (19651872) The expression of the emotions inman and animals University of Chicago Press, Darwin C Originally Published

14.

Davis, (1992) The role of the amygdala infear-potentiated startle Implications for animal models of anxiety Trends in Pharmacological Science 13,

15.

Dawson, (1992) The role of frontal lobe function in the development of infant self-regulatory behavior,

16.

Gazzaniga,M.S, (1970) One brain-two minds,

17.

Goleman, D. , (1996) 감성지능〔Emotional Intelligence〕, 비전 코리아

18.

Grattan L, (1991) Frontal lobe damage in childeren and adults,

19.

van der Kolk, (1987) The psychobiology of the trauma response and addiction to traumatic reexposure, American Psychiatric Press

20.

Halgren, (1992191-228) Emotional neurophysiology of the amygdala within the context of mental dysfuction,

21.

Hyson, C. , (1998) 유아를 위한 정서교육〔The emotional development of young children〕 , 이화여자대학교출판부

22.

Isaacson,R.L, (1982) The limbic system, Plenum

23.

James, (1884188-205) What is an emotion? Mind 9,

24.

Jarrell, (1987) Involvement of cortical and thalamic auditoryregions in retention of differential brady cardiaconditioning to acoustic conditioned stimuli inrabbits,

25.

Kapp, (1992) Neurobiological aspects of emotion,

26.

Ledoux, J. E. , (1996) Emotional Brain, Touchstone.

27.

Ledoux, (1986) Interruption of projections from the geniculate body to an archi-neostriatal field disrupts the classical conditioning of emotional responses to acoustic stimuli in the rat,

28.

Ledoux, (1984) Subcortical efferent projections of the medialgeniculate nucleus mediate emotional responses conditioned by acoustic stimuli Journal of Neuroscience,

29.

Maclean, (1978) A mind of three minds 77 thnational society for the study of education yearbook University of Chicago Press,

30.

Maclean, (1990) The triune brain in evolution Role in paleocerebral functions, Plenum

31.

In The neuroscience, (1970) A general profile of the vertebrate brain with sidelights onthe ancestry of cerebral cortex, Rockefeller University Press

32.

Pascoe, (19851985) Electrophysiological characteristics of amygdaloidcentral nucleus neurons during Pavlovian fear conditioning in the rabbit,

33.

In R, (1980) A general psychoevolutionary theory of emotion Theories of emotion, Academic Press

34.

Salovey, P., , (1997) What is emotional intelligence?, Basic Books.

35.

Schacter, (1986) Effects of elaborative processing on implicit and explicit memory for new association Journal of experimental Psychology,

36.

Sylwester, R. , (1995) A celebration of neurons Aneducator's guide to the human brain,

한국심리학회지: 건강