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  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

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  • P-ISSN1229-0653
  • KCI

일본 TV 드라마 시청이 일본인에대한 고정관념에 미치는 영향

한국심리학회지: 사회 및 성격 / Korean Journal of Social and Personality Psychology, (P)1229-0653;
2006, v.20 no.4, pp.35-46
김재휘 (중앙대학교)
서종희 (중앙대학교)

초록

본 연구는 외국의 TV 드라마를 시청함으로써 해당 국가 및 국민에 대한 인식이나 고정관념이 변할 수 있는가를 검토하고자 하였다. 미디어의 노출과 이용이 많은 중시청자일수록 미디어가 보여주는 세상을 현실의 세상으로 인식할 것이라는 커뮤니케이션의 배양(계발)효과이론을 근거로, 실험을 통해서 미디어의 세상과 현실 인식과의 관련성을 밝히고자 하였다. 2주간에 실험(63명의 피험자)을 통해서, 특정의 일본 TV드라마(일본 고교생들의 일상적인 생활을 묘사)의 시청유무에 따라서 일본인에 대한 고정관념이나 사회현실에 대한 인식이 달라지는가를 검증하였다. 결과는 일본의 TV 드라마를 시청한 집단(대학생들)이 시청하지 않은 집단에 비해서, ‘일본인들은 전통적인 가치를 그다지 지키지 않을 것이며, 학력이 사회생활에 그렇게 결정적인 역할을 하는 것은 아닐 것’이라는 고정관념을 적게 갖는 것으로 나타났다. 또한 시청 집단은 비시청 집단에 비해서, ‘일본인들은 친절하고 예의바르다’는 고정관념을 적게 갖는 것으로 나타났다. 이는 외국의 TV 드라마와 같은 미디어가 보여주는 세상을 시청자들은 있는 그대로 받아들이기 쉽다는 점을 보여주는 것이며, 나아가 특정 국가에 대한 왜곡된 고정관념이나 편견을 해소하는 방편으로 활용될 수 있다는 점이 시사되고 있다.

keywords
미디어의 영향, 계발(배양)이론, TV 드라마 시청의 영향, 고정관념, 일본인에 대한 인식이 연구는 2005년도 중앙대학교 학술연구비 지원에 의해서 수행된 것임.김재휘, 서종희는 중앙대학교 심리학과에 재직하고 있음.

Abstract

This study examined whether the media influences cognition and stereotype for a foreigner and foreign country. To be concrete, we examined whether stereotype about Japanese that we had was related to our mass media use. Based on a ‘Cultivation theory’ that the people of heavy media user will accept the world that media describes as the reality world. We were going to prove relationships with media reality and real reality by a experiment. By the experiment (with 63 Subjects, during 2 week), we confirmed whether stereotypes (social reality) that we have for Japanese were changed by seeing and hearing of a Japanese TV dramas. We understood that use of the media had an influence on stereotypes about Japan or Japanese from our result. For example, users of Japanese TV dramas have changed their stereotype about values and personality of Japanese.

keywords
미디어의 영향, 계발(배양)이론, TV 드라마 시청의 영향, 고정관념, 일본인에 대한 인식이 연구는 2005년도 중앙대학교 학술연구비 지원에 의해서 수행된 것임.김재휘, 서종희는 중앙대학교 심리학과에 재직하고 있음.

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Based on a ‘Cultivation theory’ that the people of heavy media user will accept the world that media describes as the reality world We were going to prove relationships with media reality and real reality by a experiment,

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that we have for Japanese were changed by seeing and hearing of a Japanese TV dramas,

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We understood that use of the media had an influence on stereotypes about Japan or Japanese from our result users of Japanese TV dramas have changed their stereotype about values and personality of Japanese,

한국심리학회지: 사회 및 성격