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내부 고발자에 대한 지각

Is the Whistle Blowing Behavior in Organization Just or Cooperative?

한국심리학회지: 사회 및 성격 / Korean Journal of Social and Personality Psychology, (P)1229-0653;
2006, v.20 no.4, pp.47-59
김기범 (성균관대학교)
김시업 (경기대학교)
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초록

본 연구는 한 조직 구성원의 자신이 속한 조직의 비리를 외부에 고발하는 행위, 즉 내부자 고발(Whistle Blowing)에 대한 대학생 및 성인들의 지각을 분석하였다. 조직의 비리를 사회에 고발하는 상황, 고발하지 않는 상황과 아무런 행동을 취하지 않는 상황(통제상황)등 세 가지 상황시나리오를 통해 고발행위가 소신있고, 정의로우며 신뢰로운지, 혹은 조직의 화합과 결속을 위해서는 또 어떠한지 등에 대한 평가를 측정하였다. 또한 그러한 내부 고발 행위자를 피험자들의 친구나 직장 상사, 직장동료 및 부하 직원으로 함께 일할 경우의 대학생들과 직장인들의 선호도를 알아보았다. 실험결과, 내부자 고발 행위는 정의롭고 신뢰로운 행위로 평가되었으나 집단의 성원으로서는 적합하지 않은 것으로 지각되었다. 관계선호도 측면에서는 내부 고발자를 친구로서 바람직하게 평가하였고 직장상사 및 동료로 함께 일하고 싶어하는 것으로 나타났으나, 부하직원으로서의 선호도는 다른 두 상황과 차이가 없는 것으로 나타났다. 따라서 내부자 고발행위가 사회적으로 정의롭고 도덕적인 행동임에도 불구하고 조직의 차원에서는 조직의 화합을 저해하는 행동으로 평가되는 양면성을 갖고 있다고 할 수 있다. 또한 조직의 구성원으로서 부적응자라는 오명을 쓰거나 보복이나 차별을 받을 가능성이 있어 내부 고발자를 보호하는 제도가 필요함을 논의에서 지적하였다.

keywords
사회정의, 내부자 고발, 집단, 관계윤리, 도덕성, justice, whistle blowing, group value, cooperation, obedience

Abstract

The purpose of this study was to examine the differences of evauation for justice and group value between students and adults sample. The experiment conducted by 3x2 factorial design which was consisted of two kinds of subjects (i.e., students and adults sample) and three kinds of scenarios (control, whistle-blowing, and obedient condition) developed by Yamaguchi (1994). A person who was told to tell a lie to his customers and hide the defects of his company's products was depicted in a scenario. In the control condition, no information regarding the person's behavior was given to the subjects. In the second condition stated that the person blew the whistle on his company. In the obedient condition, the scenario stated that the person obeyed the order. The analysis of variance showed that there was a main effect for each conditions on the evaluation of morality, personality, and social dimension such as justice and cooperation. That is, the whistle blower was perceived as a moral, matured, reliable, and just person. On the other hand, the obedient person was evaluated as a group-oriented one. In addition, the whistle blower was prefered to work as frieds, superior and colleague rather than obedient person.

keywords
사회정의, 내부자 고발, 집단, 관계윤리, 도덕성, justice, whistle blowing, group value, cooperation, obedience

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