바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

재미에 관한 아동의 암묵적 지식과 플로우와의 관계 분석

The Implicit Knowledge of Interest and theRelationship between Interest and Flow in Children

한국심리학회지: 사회 및 성격 / Korean Journal of Social and Personality Psychology, (P)1229-0653;
2008, v.22 no.1, pp.115-132
https://doi.org/10.21193/kjspp.2008.22.1.007
조은예 (성균관대학교)
최인수 (성균관대학교)

초록

본 연구는 우리가 흔히 ‘재미있다'라고 말하는 긍정적인 정서 상태에 대한 아동의 암묵적 지식을 탐색한 후, 재미와 플로우의 관계를 알아보기 위한 연구이다. 아동의 재미에 관한 암묵적 지식을 연구하기 위하여 초등학생들에게 ‘재미’를 생각할 때 떠오르는 말들을 적도록 한 후 내용분석을 통해서 재미와 관련된 예비문항을 설정하고 이를 정교화 하여 25문항을 완성하였다. 이 설문지를 아동이 가장 재미없어하는 공부와 재미있어하는 컴퓨터게임 두 상황에 맞추어 응답하도록 하였다. 공부할 때의 재미에 관한 탐색적 요인 분석 결과 ‘기분좋음’, ‘편안함’, ‘만족함’의 3요인 모델이 설정되었고, 이 3요인 모델이 컴퓨터게임 재미에도 적용되는지를 알기위하여 확인적 요인분석을 실시한 결과 컴퓨터게임의 재미도 위의 3요인 모델이 적합한 것으로 나타났다. 재미와 플로우의 관계를 분석하기 위해서 먼저 평균비교를 한 결과 컴퓨터게임이 공부보다 더 재미있으나, 플로우는 오히려 공부할 때가 컴퓨터게임을 할 때보다 더 높은 것으로 나왔다. 전체적으로 플로우는 재미와 유의미한 상관을 보였고, 세부 분석결과 공부할 때나 컴퓨터게임을 할 때나 재미의 ‘기분좋음’요인이 플로우와 가장 높은 관련이 있는 것으로 나타났다. 본 연구의 결과가 창의적 과업수행이나 학습능력향상, 삶의 질과 관련된 연구에 제공하는 함의와 장래 연구 과제를 논의하였다.

keywords
Interest, Implicit Knowledge, Flow, Creativity, 재미, 암묵적 지식, 플로우, 창의성

Abstract

This study was conducted to explore the relationship between interest and flow in children. Before the analysis of the relationship, content analysis of implicit knowledge of interest based on the survey of elementary school students was conducted. Based on the content analysis interest questionnaire was made. An exploratory factor analysis showed 3 factors in academic settings:feeling good, comfort, and satisfaction. The 3 factor model was further analyzed to confirm the validity in game settings. Before analysing the relationship between Interest and Flow, the data were analyzed with paired samples t-test, which showed that students were more interested in computer related games than study while they experienced more flow in studying than doing computer games. Correlation between flow and interest was significant. The detailed analysis reveals that the ‘feeling good' factor was more related with flow in both academic and game settings than 'comfort' and 'satisfaction' factors.

keywords
Interest, Implicit Knowledge, Flow, Creativity, 재미, 암묵적 지식, 플로우, 창의성

참고문헌

1.

공자, (2005) 논어, 홍익출판사

2.

국립국어연구원, (1999) 표준국어대사전, 두산동아

3.

김성일, (1996) 글 이해과정에서 흥미의 역할, 한국심리학회지 실험

4.

심혜숙 ; 김정택 ; 김명준, (2004) 한국 스트롱 직업흥미검사 표준화 연구, 한국심리학회지: 상담 및 심리치료

5.

김정하, (2005) 테니스 재미와 운동몰입경험 및 여가만족의 관계, 한국 스포츠 리서치

6.

김형룡, (2005) 성인의 레저스포츠 몰입 및 참여정도가 재미에 미치는 영향, 한국사회체육학회지

7.

노진호, (1999) 교육의 역사와 철학의 이해, 백산출판사

8.

동아일보문화부, (2007) 21세기 신천재들, 동아일보사

9.

두산동아 사서편집국, (2002) 프라임 영한 한영사전 전자사전, 두산동아

10.

박병기 ; 강현숙, (2007) 한국 창의성 연구의 조망, 교육심리연구

11.

손봉석, (2007) 직장인․구직자 직장은 지옥․정글. 경향닷컴. 2007. 4. 23,

12.

엄명용 ; 이우헌 ; 오준환, (2006) 청소년들의 온라인 게임 몰입요인에 관한 실증연구; 개인적 재미와 사회적 재미를 중심으로, 기업경영연구

13.

최인수, (1998) 창의적 성취와 관련된 제 요인들:창의성 연구의 최근 모델인 체계 (Systems Model)을 중심으로, 미래유아교육학회지

14.

최인수 ; 김순옥 ; 황성진 ; 이수진, (2003) 경험표집법을 이용한 고등학생들의 생활경험에 관한 연구: 주된 활동과 활동 공간 및 플로우를 중심으로, 대한가정학회지

15.

최인수, (2004) 아동의 동기와 플로우가 창의성에 미치는 영향, 한국교육방법학회 춘계학술대회

16.

한민 ; 한성열, (2007) 신명에 대한 문화심리학적 고찰, 한국심리학회지:일반

17.

홍세희, (2000) 구조방정식 모형의 적합도 지수 선정기준과 그 근거, 한국심리학회지:임상

18.

히로나카 헤이스케, (1992) 학문의 즐거움, 김영사

19.

Amabile, T.M., (1986) The personality of creativity, Creative Living

20.

Arendt, H., (1998) The human condition, Uni- versity of Chicago Press

21.

Bucher, C.C., (1984) Recreation for today's society, Prentice Hall

22.

Browne, M. W., (1993) Alternative ways of assessing model fit in : Testing Structural Equation Models, Sage

23.

Choe, In-Soo, (1995) Motivation, subjective experience, family and academic achievement in Korean high School Students,

24.

Choe,In-Soo, (2006) Creativity:A sudden risning star in Korea in : The international handbook of creativity, Cambridge University Press

25.

Choe, I. S., (2003) Academic motivational orientations and achieve- ment in talented and Korean high school students. 5th Biennial Conference of the Asian Association of Social Psychology, Philippines

26.

Cobuild, C., (2003) Collins cobuild advanced learner's english dictionary, Collins cobuild publisher

27.

Cousins, N., (1981) Anatomy of an illness, Norton

28.

Csikszentmihalyi, M., (1975) Beyond boredom and anx- iety:The experience of play in work and Games, Jossey Bass

29.

Csikszentmihalyi, M., (1990) Flow:The psychology of optimal experience, Harper & Row

30.

Csikszentmihalyi, M., (1996) Creativity:Flow and the psychology of discovery and invention, Harper Collins

31.

Csikszentmihalyi, M., (2004) 플로우:미치도록 행복한 나를 만난다, 한울림

32.

Csikszentmihalyi, M., (1989) Optimal experience in work and leisure, Journal of Personality and Social Psychology

33.

Csikszentmihalyi, M., (1989) The dynamics of intrinsic motivation:A study of ado- lescents. Research on Motivation in Education, 3, Academic Press

34.

Csikszentmihalyi, M., (2007) Flow and adolescent devel- opment, 2007 긍정심리대회:칙센트미하이 박사 초청강연회 자료집

35.

Deci, E.L., (1985) Intrinsic motivation and self-determination in human behavior, Pleum

36.

Dewey, J., (1913) Interest and effort in education, Houghton Mifflin Company

37.

Dewey, J., (1961) Democracy and education, The Free Press

38.

Dillon, K., (1985) Positive emotional state and enhancement of the immune system, International Journal of Psychiatry in Medicine

39.

Erikson, E. H., (1963) Childhood and society, Norton

40.

Glass, G.V., (1984) Statistical method in education and psychology, Prentice- Hall, Inc

41.

Hamilton, V. L., (1989) Japanese and American children's reasons for the things they do in school, American Educa- tional Research Journal

42.

Herbart, J. F, (1965) General theory of pedagogy, derived from the purpose of education in : Writings on education, 2, Kuepper

43.

Hidi, S., (1986) lnterestingness:A neglected variable in discourse processing, Cognitive Science

44.

Hidi, S., (1990) Interest and its contribution as a mental resource; for learning, Review of Educational Research

45.

Hidi, S., (2000) An interest researcher's perspective:The effects of extrinsic and factors on motivation in : Intrinsic and extrinsic motivation:the search for optimal motivation and performance, Academic Press

46.

Izard, C.E., (1993) The psychology of emotions, Plenum

47.

Izard, C.E., (1997) Human emotions, Plenum

48.

Iyengar, S.S., (1999) Rethinking the value of choice:A cultural perspective on intrinsic motivation, Journal of Personality & Social Psy- chology

49.

Krapp, A, (1992) The role of interest in learning and development, Erlbaum

50.

Lefcourt, H.M., (2002) Humor in : Handbook of Positive Psychology, NY:Oxford University Press

51.

Privette, G., (1983) Peak experience, peak performance, and flow:A comparative analysis of positive human experiences, Journal of Personality and Social Psychology

52.

Renninger, K.A., Interests and noninterests as context in reading. Paper presented at the annual meeting of the American Educational Reasearch, San Francisco,

53.

Renninger, K.A., (1990) Children's play interests, repre- sentation, and activity in : Knowing and remembering in young children , Cambrudge Univer- sity Press

54.

Renninger, K. A., (2001) Engaging students in reading:Implications for research and practice. In K. A. Renninger & S. E. Wade(Eds.), Engaging students in reading:Implications fur research and practice [Special Issue Educational Psychology Review, 13(3), 187-190]. NY:Kluwer/ Plenum,

55.

Schiefele, U., (1991) Interest, learning, and motivation, Educational Psychologist

56.

Schwartz, B., (2000) Self-determination:The tyranny of freedom.American Psychologist:Special issue on happiness,excellence,and optimal human, tioning

57.

Stebbins, R.A., (1982) Serious leisure:A conceptual statement, Pacific Sociological Review

58.

Steiger, J.H., (1990) Structural model evaluation and modification:An Interval Estimation Approach, Multivariate Behavioral Research

59.

Sternberg, R.J., (1985) Implicit theories of intelligence, creativity, and wisdom, Journal of Personality and Social Psychology

60.

Torrance, E.P., (1987) The blazing drive:The creative personality, Bearly Limited

한국심리학회지: 사회 및 성격