바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

일상생활에서의 문화적응 신념과 태도에의 노출이 대상에 대한 인상평가와 인종태도에 미치는 영향

The Effect of the Exposure to the Various Acculturation Beliefs and Attitudes in Everyday-Life Situations on the Attitudes Toward the Target and the Racial Groups

한국심리학회지: 사회 및 성격 / Korean Journal of Social and Personality Psychology, (P)1229-0653;
2013, v.27 no.3, pp.23-46
https://doi.org/10.21193/kjspp.2013.27.3.002
김돈진 (ORP연구소)
김혜숙 (아주대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

본 연구에서는 한국인 대학생들이 일상생활에서의 다양한 측면에서 문화적응 관련 신념과 태도를 나타내는 대상을 접한 후 대상에 대한 인상평가와 이들이 속한 인종집단 일반에 대한 태도가 달라지는지를 알아보았다. 보다 구체적으로, 연구자들은 한국인 또는 이주민 대상이 일상에서 보이는 문화적응 신념과 행동을 담은 사진과 글을 담은 4가지 영상(즉, 분리주의, 동화주의, 통합신념 혹은 통제조건) 중 하나를 제시한 후, 대상에 대한 인상평가와 암묵적․명시적 인종 편견을 측정했다. 변량분석 결과, 참가자들은 대상의 인종에 상관없이 통합신념을 나타내는 대상을 접한 후 분리주의 신념을 보이는 대상을 접한 경우보다 대상 개인을 더 호의적으로 지각했고, 또한 이주민 집단 일반에 대한 명시적․암묵적 태도도 보다 긍정적이었다. 동화주의 태도를 보이는 대상 개인에 대한 평가는 대상 인종에 따라 달랐는데, 한국인 대상의 경우에는 통제조건에서보다 더 호의적으로 평가했으나 이주민 대상에 대해서는 통제조건보다 덜 호의적으로 평가하였다. 그러나 대상의 인종에 상관없이 동화주의를 나타내는 대상을 접한 후에 명시적 내집단 편애는 높아졌다. 마지막으로, 한국인으로서의 내집단 동일시가 낮은 참가자들에 있어서만 통합 태도를 취하는 대상을 접한 후 통제 조건에서보다 다문화지원 정책을 더 지지하였다. 이러한 결과의 이론적․현실적 의미에 대해 논의하였다.

keywords
acculturation beliefs, impresssion evaluation, racial attitudes, ingroup idenification, 문화적응신념, 인상평가, 인종태도, 내집단 정체성

Abstract

The present study investegated whether the Korean college students evaluated the racial groups(i.e., Southeast Asian migrants vs. Koreans) in general as well as the target person after they were exposed to the target who demonstrated one of the various acculturation beliefs, attitudes and behavior. More specifically, we presented the participants with video clips in which either a Korean or a Southeast Asian migrant target demonstrated one of the four types of the acculturation beliefs and attitudes in various everyday-life situations (i.e., separation, assimilation, integration or the control condition), and measures both the implicit as well as the explicit racial attitudes. The results of the ANOVAs demonstrated that the participants showed more favorable attitudes toward the target who demonstrated the integrated beliefs and attitudes than the target demonstrating separated beliefs, regardless of the race of the target. The results also demonstrated that the integrated target elicited more favorable implicit as well as explicit attitudes towards the migrant groups in general than the separated target. The evaluation of the target who showed assimilated acculturation beliefs and attitudes differed in terms of the race of the target: The Korean target who showed assimilated beliefs and attitudes was evaluated more favorably than in the Control condition, while the Southeast migrant target showing the same attitudes was evaluated less favorably than in the control condition. However, regardless of the race of the target person, the explicit ingroup favoritism of the participants increased after they were exposed to the assimilated beliefs and attitudes. Finally, only for those who were less identified as Koreans supported the multiculuralism policies of the government more when they were exposed to the integrated target than in the Control condition. We discussed the theoretical as well as practical implications of these results.

keywords
acculturation beliefs, impresssion evaluation, racial attitudes, ingroup idenification, 문화적응신념, 인상평가, 인종태도, 내집단 정체성

참고문헌

1.

김병숙, 안윤정, 송혜령 (2010). 결혼이주여성의 직업적응 프로그램 개발 및 효과. 한국 심리학회지: 여성, 15(2), 235-258.

2.

김이선, 김민정, 한건수 (2006). 여성 결혼이민자의 문화적 갈등 경험과 소통 증진을 위한 정책과제. 한국여성개발원.

3.

김혜숙 (1994). 한국집단자아존중척도. 한국심리학회지: 사회, 8(1), 103-116.

4.

김혜숙, 고재홍, 안미영, 안상수, 이선이, 최인철 (2003). 다수 집단과 소수집단에 대한 고정관념의 내용: 유능성과 따뜻함의 차원에서의 분석. 한국심리학회지: 사회 및 성격, 17(3), 121-143.

5.

김혜숙, 김도영 (2010). 다문화시대 한국인의 심리적 적응: 사회정체성, 이데올로기와 접촉이 이주민에 대한 편견적 태도에 미치는 영향, 2010 한국심리학회 연차학술대회 초록집.

6.

김혜숙, 김도영, 신희천, 이주연 (2011). 다문화시대 한국인의 심리적 적응: 집단정체성, 문화적응 이데올로기와 접축이 이주민에 대한 편견에 미치는 영향. 한국심리학회지: 사회 및 성격, 25(2), 51-89.

7.

나은경, 권준모 (2002). 암묵적 연합 검사에 의한 지역 편견의 강도 측정 및 응용: 사투리 음성 자극의 효과를 중심으로. 한국심리학회지: 사회 및 성격, 16(1), 51-74.

8.

노경란, 방희정 (2008). 한국 대학생과 국내 체류 외국대학생간에 인종에 대한 명시적 및 암묵적 태도의 차이. 한국심리학회지: 사회 및 성격, 22(4), 75-92.

9.

노경란, 방희정 (2009). 다문화시대 한국 초등학생의 인종에 대한 명시적 및 암묵적 태도발달과 태도변화, 한국심리학회지: 사회문제, 15(1), 49-79.

10.

박수미, 정기선, 김혜숙, 박 건 (2004). 차별에 대한 국민 의식 및 수용성 연구. 한국여성개발원.

11.

설동훈 (1992). 국제노동력 이동과 한국내 외국인 노동자. 한국사회사연구회 논문집, 37, 231- 325.

12.

설동훈 (1998). 외국인 노동자와 한국 사회. 서울대학교 출판부.

13.

신희천, 최진아 (2010). 도시지역 다문화 가정의 부부상담 프로그램 개발을 위한 질적 연구, 2010 한국심리학회 연차학술대회 초록집.

14.

안지혜, 강승혜 (2009). 초등학교 대상 다문화 교육 프로그램 개발을 위한 기초 연구, 초등 기초연구, 22(4), 227-254.

15.

윤선오, 박명호, 권장수 (2005). 이주노동자 현황 및 개선방안. 대한정치학회보, 13(3): 237-256.

16.

양계민 (2009). 국내 소수집단에 대한 청소년들의 태도에 영향을 미치는 요인. 한국심리학회지: 사회 및 성격, 23, 59-79.

17.

양계민 (2010). 현실갈등인식과 지각된 경제수준이 이주노동자에 대한 태도에 미치는 영향. 한국심리학회지: 사회 및 성격, 24(1), 111-128.

18.

정진경, 양계민 (2004). 문화적응이론의 전개와 현황. 한국심리학회지: 일반, 23, 101-136.

19.

황정미, 김이선, 이명진, 최 현, 이동주 (2007). 한국사회의 다민족ㆍ다문화 지향성에 대한 조사연구. 한국여성개발원.

20.

황지현, 김돈진, 김혜숙 (2009). 다문화주의 및 동화주의를 지지하는 설득메시지가 동남아시아 이주민에 대한 명시적·암묵적 태도에 미치는 영향. 2009 한국심리학회 연차학술대회 초록집.

21.

황지현, 김도영, 신희천, 이주연, 김혜숙 (2012). 다중사회정체성 맥락에서 평가자 집단 유형이 동남아이주민들의 자기고정관념화에 미치는 영향. 한국심리학회지: 사회 및 성격, 26(1), 123-150.

22.

Allport, G. W. (1954). The nature of Prejudice. Reading, MA: Addison-Wesley.

23.

Baron, R. M., & Kenny, D. A. (1986). The moderator-mediator variable distinction in social psychological research: Conceptual, strategic, and statistical considerations. Journal of Personality and Social Psychology, 51, 1173-1182.

24.

Berry, J. W.(2001). A Psychology of immigration, Journal of Social Issues, 57, 615-631.

25.

Berry, J. W. (2002). “Conceptual Approaches to Acculturation.” In Acculturation, ed. G.Marin, P. Balls-Organista, and K. Chung. Washington, APA Books.

26.

Berry, J. W. (2006). Mutual attitudes among immigrants and ethnocultural group in Canada, International Journal of Intercultural Relations, 20, 719-734.

27.

Bogardus, E. S. (1925). Measuring social distances. Journal of Applied Socialogy, 9, 299-308.

28.

Bourhis, R. Y., Moı¨se, L. C., Perreault, S., & Sene'cal, S. (1997). Towards an interactive acculturation model: A social psychological approach. International Journal of Psychology, 32(6), 369-386.

29.

Crisp, R. J., & Hewstone, M. (2007). Multiple social categorization. In M. P. Zanna (Ed.), Advances in experimental social psychology, Vol. 39, pp. 163-254. Orlando, FL: Academic Press.

30.

Dovidio, J. F., Gaertner, S. L., & Saguy T. (2007). Aother view of “we”: Majority and minority group perspectives on a common ingroup identity. European Review Of Social Psychology, 18, 296-330.

31.

Dovidio, J. F. & Gaertner, S. L. (2010). A Common Ingroup Identity: A categorization-based approach for reducing intergroup bias. In. T. Nelson (Ed.), Handbook of prejudice. (pp.489-506). Philadelphia, PA: Taylor & Francis.

32.

Fazio & Olson (2003). Implicit measures in social cognition research: Their meaning and use. Annual Review of Psychology, 54, 297-327.

33.

Fiske, S. T., Cuddy, A. J., Glick, P., & Xu, J. (2002). A model of (often mixed) stereotype content: Competence and warmth respectively follow from perceived status and competition, Journal of Personality and Social Psychology, 82, 878-902.

34.

Furnham, A. & Bochner, S. (1986). Culture shock: Psychological reactions to unfamiliar environment. London: Methuen.

35.

Gonzalez, R., & Brown, R. (2003). Generalization of positive attitude as a function of subgroup and superordinate group identifications in intergroup contact. European Journal of Social Psychology, 33, 195-214.

36.

Gonzalez, R., & Brown, R. (2006). Dual identities in intergroup contact: Group status and size moderate the generalization of positive attitude change. Journal of Experimental social psychology, 42, 753-767.

37.

Haddock,. G., & Zanna, M. P & Esses, V. M. (1993). Assessing the structure of prejudical attitudes: The case of attitudes toward homosexuals. Journal of Personality and Social Psychology, 65.

38.

Hornsey, M. J., & Hogg, M. A. (2001). Subgroup relations: a comparison of mutual intergroup differentiation and common in-group identity models of prejudice reduction. Personality and Social Psychological Bulletin, 26, 242-256.

39.

Hwang, J. H, Kim, D. J., Kim, H. S. (2009). The effect of a persuasive message endorsing the multiculturalism or assimilationism ideologies on explicit and implicit attitude toward the Southeast Asian immigrants in Korea, Asian Association of Social Psychology.

40.

Lazarus, R, S, & Folkman, S. (1984). Stress, coping and appraisal. New York: Springer

41.

Maisonneuve & Teste (2007). Acculturation preferences of a host community: The effects of immigrant acculturation strategies on evaluations and impression formation. International Journal of Intercultural Relations, 31, 669-688..

42.

Navas, M., Garcia, M. C., Sanchez, J., Rojas, A, J., Pumares, P., Rernadez, J. S. (2005). Relative Acculturation Extended Model(RAEM): New contributions with regard to the study of acculturation. International Journal of Intercultural Relations, 29, 21-37

43.

Oakes, P. J., Haslam, S. J., & Turner, J. C. (Eds.). (1994). Stereotyping and social reality. Oxford: Blackwell.

44.

Piontkowski, U., Rohman, A., & Florack, A. (2002). Concordance of acculturation attitudes and perceived threat. Group Processes & Intergroup Relations, 5(3), 221-232.

45.

Sam, D. L. & Berry, J. W. (1995). Acculturative stress and young immigrants in Norway. Scandinavian Journal of Psychology, 36, 10-24.

46.

Simon B. & Ruhs D. (2008) Identity and Politicization Among Turkish Migrants in Germany: The Role of Dual Identification, Journal of Personality and Social Psychology, Vol. 95, No. 6, 1354-1366

47.

Stephan, W. G & Stephan, C. (1985). Intergroup anxiety. Journal of Social Issues, 41, 157-176.

48.

Stephan, W. G., & Stephan, C. W. (2001). Improving intergroup relations. Thousand Oaks, CA: Sage.

49.

Stephan, W. G., Stephan, C. W., & Gudykunst, W. B. (1999). Anxiety in intergroup relations: A comparison of anxiety/uncertainty management theory and integrated threat theory. International Journal of Intercultural Relations, 23, 613-628.

50.

Stephan, W., Diaz-Loving, R., & Duran, A. (2000). Integrated threat theory and intercultural attitudes: Mexico and the United States. Journal of Cross-Cultural Psychology, 31, 240-249.

51.

Tajfel, H. (1982). Social psychology of intergroup relations. Annual Review of Psychology, 33, 1-39.

52.

Tajfel, H., & Turner, J. C. (1979). An integrative theory of intergroup conflict. In W. Austin & Worchel(Eds.), The social psychology of intergroup relations (pp.33-48). Pacific Grove, CA: Brooks/ Cole.

53.

Van Oudenhoven, J. P., Prins, K. S., & Buunk, B. P. (1998). Attitudes of minority and majority members towards adaptation of immigrants. European Journal of Social Psychology, 28, 995- 1013.

54.

Van Oudenhoven, J. P., Ward, C., & Masgoret, A. M. (2006). Patterns of relations between immigrants and host societies. International Journal of Intercultural Relations, 30, 637-651.

55.

Verkuyten, M. (2005). Ethnic group identification and group evaluation among minority and majority groups: Testing the multiculturalism hypothesis. Journal of Personality and Social Psychology, 88, 121-138.

56.

Verkuyten, M. (2010). Assimilation ideology and situational well-being among ethnic minority members, Journal of Experimental Social Psychology, 46, 269-275.

57.

Voci, A., & Hewstone, M. (2003). Intergroup contact and prejudice towards immigrants in Italy: The mediational role of anxiety and the moderational role of group salience. Group Processes and Intergroup Relations, 6, 37-54.

58.

Ward, C., Bochner, S., and Furnham, A. (2001). The Psychology of culture shock. East Sussex: Routledge.

59.

Wolsko, C., Park, B., Judd, C. M. & Wittenbrink, B. (2000). Framing interethnic ideology: Effects of multicultural and color-blind perspectives on judgments of groups and individuals. Journal of Personality and Social Psychology, 78, 635-654

한국심리학회지: 사회 및 성격