바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

시간관과 행복

Time Perspectives and Happiness

한국심리학회지: 사회 및 성격 / Korean Journal of Social and Personality Psychology, (P)1229-0653;
2014, v.28 no.1, pp.49-67
https://doi.org/10.21193/kjspp.2014.28.1.003
김범준 (경기대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

본 연구는 서울/경기 지역의 중고등학생 306명을 대상으로 시간관과 행복을 알아보고 시간관이 행복에 미치는 영향을 살펴보았다. 이를 위해 응답자들에게 Zimbardo의 시간관(과거 부정적 시간관, 과거 긍정적 시간관, 현재 쾌락적 시간관, 현재 숙명론적 시간관, 미래 지향적 시간관)과 행복(COMOSWB) 그리고 성별을 조사하였다. 그 결과, 5가지 시간관 중 과거 긍정적 시간관의 점수가 가장 높았으며, 과거 긍정적 시간관과 현재 쾌락적 시간관에서 학교급과 성별 간의 상호작용효과가 있었다. 그리고 응답자의 77.4%가 행복한 것으로 나타났다. 마지막으로 행복에 유의미하게 영향을 미치는 시간관은 과거 부정적 시간관, 과거 긍정적 시간관, 현재 쾌락적 시간관이었다. 행복에 유의미한 영향을 미치는 시간관에는 성차가 있어, 과거 긍정적 시간관이 남자에게는 행복에 유의미한 영향을 미쳤으나 여자들에게는 유의미한 영향을 미치는 시간관이 아니었다. 마지막으로 이 결과의 시사점 및 후속 연구에 대해 논의하였다.

keywords
시간관, 행복, 성차, time-perspectives, happiness, sex difference

Abstract

A survey of 306 middle and high school students of Seoul and GyeongGi-Do was carried out to investigate time perspectives(Zimbardo Time Perspective Inventory: Past-negative, past-positive, present-hedonic, present- fatalistic, and future), happiness(COMOSWB), and sex. The result indicated that the past-positive time perspective was the highest score among 5 time perspectives. And School(middle/high)×sex interaction effect was statistically significant. Moreover, 77.4% of the respondents reported that they were happy. Furthermore, past-negative, past-positive, and present-hedonic were significant predictors of happiness. Finally, the past-positive was a significant predictor of happiness for men. However, it was not for women. Some practical implications of the present findings are discussed.

keywords
시간관, 행복, 성차, time-perspectives, happiness, sex difference

참고문헌

1.

구재선, 서은국 (2011). 한국인, 누가 언제 행복한가? 한국심리학회지: 사회 및 성격, 25(2), 143-166.

2.

김가영 (2011). 청소년의 스트레스와 자살사고의 관계에서 시간조망의 매개효과. 서울여자대학교 특수치료전문대학원 석사학위 청구논문.

3.

김경희 (1981). 대학생의 시간전망의 태도에 관한 일 연구. 고려대학교 행동과학연구, 55-64.

4.

김명소, 김혜원, 한영석, 임지영 (2003). 한국인의행복한 삶에 대한 인구통계학적 특성별 분석. 한국심리학회지: 일반, 22(2), 1-33.

5.

김외숙 (2003). 한국과 미국 대학생의 시간전망에 대한 비교연구. 한국가정관리학회지, 21(4), 1-10.

6.

김정윤, 이경은, 현정석, 박찬성 (2013). 시간관과조절초점이 스마트폰 중독에 미치는 영향. 2013년 한국컴퓨터교육학회 동계 학술발표논문지, 17(1), 117-120.

7.

박찬정, 김동환, 현정석 (2011). 초등중학생의 시간관이 인터넷과 휴대폰 중독에 미치는 영향. 한국정보교육학회 논문지, 15(3), 399-411.

8.

박혜경, 최인철 (2000). 미래에 대한 예측 대 과거에 대한 이해: 변화에 대한 지각에 있어 서의 시간 틀 효과. 한국심리학회지: 사회 및성격, 14(3), 51-63.

9.

서은국, 구재선, 이동귀, 정태연, 최인철 (2010). 한국인의 행복 및 정신건강 지수: 한국인의 행복지수와 그 의미. 2010년 한국심리학회 연차학술발표대회 논문집, 213-232.

10.

서은국, 성민선, 김민주 역 (2007). 긍정심리학 입문. 서울: 박학사.

11.

오정아 옮김 (2008). 타임 패러독스. 서울: 미디어윌.

12.

윤소정, 김정섭 (2012). 한국형 Zimbardo 시간관척도 타당화. 교육심리연구, 26(2), 587-606.

13.

이윤식 역 (1997). 습관을 알면 문화가 보인다. 서울: 청림출판.

14.

임영진, 고영건, 신희천, 조용래 (2010). 한국인의행복 및 정신건강지수: 한국인의 정신건강. 2010년 한국심리학회 연차학술발표대회 논문집, 233-257.

15.

전경숙, 정태연 (2009). 한국 청소년의 행복을결정하는 요인들. 한국심리학회지: 사회문제, 15(1), 133-153.

16.

조연상 (2012). 행복지수와 한국 재정정책 방향-행복한 나라 만들기-. 재정정책논집, 14(4), 3-30.

17.

조한익 (2011). 고등학생의 지각된 시간관이 자기조절학습에 미치는 영향: 자기통제력을매개변인으로. 미래청소년학회지, 8(2), 61-75.

18.

한민, 최인철, 김범준, 이훈진, 김경미, 류승아 (2012). 한국 청소년들의 행복: 타 연령대와 비교를 중심으로. 청소년학 연구, 19(5), 217-235.

19.

Brisswalter, J., Collardeau, M., & Rene, A. (2002). Effect of acute physical exercise on cognitive performance. Sports Medicine, 32, 555-566.

20.

Clark, D. M. (1983). On the induction of depressed mood in the laboratory: Evaluation and comparison of the Velten and musical procedures. Advances in Behaviour and Therapy, 5, 27-49.

21.

Collett, P. (1993). Foreign bodies. London: Simon &Schuster.

22.

Darley, J. M., & Batson, C. D. (1973). From Jerusalem to Jericho: A study of situational and dispositional variables in helping behavior. Journal of Personality and Social Psychology, 27, 29-40.

23.

Erikson, E. (1968). Identity: Youth and crisis. New York: Norton.

24.

Fieulaine, N., & Marinez, F. (2010). Time under control: Time perspective and desire for control in substance use. Addictive Behaviors, 35, 799-802.

25.

Fraisse, P. (1963). The psychology of time. Oxford, England: Harper & Row.

26.

Frank, L. K. (1939). Time perspectives. Journal of Social Psychology, 4, 293-312.

27.

Greene, A. L., & Wheatley, S. M. (1992). I’ve got a lot to do and I don’t think I’ll have the time : Gender differences in late adolescents’narratives of the future. Journal of Youth and Adolescence, 21, 667-686.

28.

Harber, K. D., Zimbardo, P. G., & Boyd, J. N. (2003). Participant self-selection biases as a function of individual differences in time perspectives. Basic and Applied Social Psychology, 25, 255-264.

29.

Helfrich, H. (1996). Psychology of time from a cross-cultural perspective. In H. Helfrich(Ed.), Time and mind (pp. 103-118). Kirkland, WA:Hogrefe & Huber Publishers.

30.

Horstmanshof, L., & Zimitat, C. (2007). Future time orientation predicts academic engagement among first year university students. British Journal of Educational Psychology, 65, 599-610.

31.

Husserl, E. (2003). 시간의식 (이종훈 역). 파주: 한길사(원전은 1928년에 출판).

32.

Jacson, T., Fritch, A., Nagasaka, T., & Pope, L. (2003). Procrastination and perception of past, present and future. Individual Differences Research, 1, 17-18.

33.

James, W. (1890). The principles of psychology. New York: Dover.

34.

Kant, I. (1965). Critique of pure reason(N. Smith Trans.). New York: St. Martin’s Press. (Original work Published 1781)

35.

Kim, H., Shin, Y., & Han, S. (2011). Being another person to be future-minded: Common neural substrates of perspective-taking prospective memory, and intertemporal decision. The Korean Journal of Cognitive and Biological Psychology, 23, 505-531.

36.

Kline, P. (1993). The handbook of psychological testing. London: Routledge.

37.

Laghi, F., Baiocco, R., D’Alessio, M., & Gurrieri, G. (2009). Suicidal ideation and time perspective in high school students. European Psychiatry, 24(1), 41-46.

38.

Levine, R. V. (1997). A geography of time: The temporal misadventures of a social psychologist, or how every culture keeps time just a little bit differently. New York: Basic Books.

39.

Lewin, K. (1931). Field theory and experiment in social psychology: Concepts and methods. The American Journal of Sociology, 44, 868-897.

40.

Lyubomirsky, S., King, L., & Diener, E. (2005). The benefits of frequent positive affect: Does happiness lead to success? Psychological Bulletin, 131, 803-855.

41.

Mehta, P. H., Rohila, P. K., Sundberg, N. D., & Tyler, L. E. (1972). Future time perspectives of adolescents in India and the United States. Journal of Cross-Cultural Psychology, 3(3), 293-302.

42.

Natale, V., Adan, A., & Chotai, J. (2002). Further results on the association between morningness-eveningness preference and the sean of birth in adults. Neuropsychology, 46, 209-214.

43.

Nijstad, B. A., & Stroebe, W. (2006). How the group affect the mind: A cognitive model of idea generation in group. Personality and Social Psychology Review, 10, 186-213.

44.

Peetsma, T. D. (2000). Future time perspectives as a predictor of school investment. Scandinavian Journal of Educational Psychology, 44, 177-192.

45.

Piaget, J. (1955). The development of time concepts in the child. In P. H. Hoch & J. Zubin (Eds.)Psychopathology of childhood(pp. 34-44). London:Grube and Stratton.

46.

Roeckelein, J. E. (2000). The concept of time: A resource book and annotated bibliography. Westport:Greenwood Press.

47.

Rudd, M., Kathleen, D., Vohs, D., & Aaker, J. (2012). Awe expands people’s perception of time, alters decision making and enhances well-being. Psychological Science, 23, 1130-1136.

48.

Ryff, C. D., & Keyes, C. L. M. (1995). The structure of psychological well-being revisited, Journal of Personality and Social Psychology, 69, 719-727.

49.

Snyder, C. R., & Lopez, S. J. (2005). Handbook of positive psychology. New York: Oxford University Press.

50.

Trommsdorff, G. (1983). Future orientation and socialization. International Journal of Psychology, 18, 131-147.

51.

Trop, Y., & Liberman, N. (2010). Construal-level theory of psychological distance. Psychological Review, 117, 440-463.l

52.

Veenhoven, R. (1988). The utility of happiness. Social Indicators Research, 20, 333-354.

53.

Verstraeten, D. (1980). Level of realism in adolescent future time perspective. Human Development, 23, 177-191.

54.

Wallace, M. (1956). Future time perspection in schizoprenia. Journal of Abnormal and Social Psychology. 52, 240-245.

55.

Webb, J. T., & Mayers B. S. (1974). Developmental aspects of temporal orientation in adolescents. Journal of Clinical Psychology, 30, 504-507.

56.

Wessman, A. E., & Gorman, B. S. (1977). The personal experience of time. New York: Plenum Press.

57.

Wills, T. A., Sandy, J. M., & Yaeger, A. M. (2001). Time perspective and early-onset substance use:A model based on stress-coping theory. Psychology of Addictive Behaviors, 15(2), 118-125.

58.

Wolf, F. M., & Savickas, M. L. (1985). Time perspective and causal attribution for achievement. Journal of Educational Psychology, 77(4), 471-480.

59.

Yan, L. L., Liu, K., Matthews, K. A., Daviglus, M. L., Ferguson, T. F., & Kiefe, C. I. (2003). Psychological factors and risk of hypertension. Journal of American Medical Association, 290, 2138-2148.

60.

Zimbardo, P. G., & Boyd, J. N. (1999). Putting time in perspective: A valid, reliable individual-differences metric. Journal of Personality and Social Psychology, 77, 1271-1288.

61.

Zimbardo, P. G., & Boyd, J. N. (2008). The time paradox: The new psychology of time that will change your life. New York: Free Press.

62.

Zimbardo, P. G., Keough, K. A., & Boyd, J. N. (1997). Present time perspective as a predictor of risky driving. Personality and Individual Differences, 23, 1007-1023.

한국심리학회지: 사회 및 성격