바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

  • P-ISSN1229-0653
  • KCI

평가차원에서 기술차원으로 : 태도차원의 변형생성과정

From Evaluation to Description : The Transformative-Generative Process of Attitudinal Dimensions

한국심리학회지: 사회 및 성격 / Korean Journal of Social and Personality Psychology, (P)1229-0653;
1988, v.4 no.1, pp.155-181
이수원(Soo-Won Lee) (한양대학교)
박영석(Young-Seok Park) (서울대학교)

초록

이 연구에서는 사회적 태도를 형성하는 준거차원이 아동과 성인에서 질적으로 다르다는 사실을 규명하였다. 실험 I에서는 사회적 대상에 대한 신념의 구조가 아동과 성인에서 서로 다름을 밝혔다. 아동은 태도가 대립되면 그들의 신념도 달랐다. 태도주제 학생의 복장에서 교복지지자는 질서 차원[질서없다(-)~질서있다(+)]에 입각해서 교복과 사복에 대한 태도를 형성하는 반면에 사복지지자는 개성차원 [개성없다(-)~개성있다(+)]에 준거하여 태도를 형성하였다. 따라서 이들은 교복과 사복을 '없다(-)' ~ '있다(+)'의 평가차원에서 대립시켰다. 반면에 성인은 대립되는 태도에서도 그들의 신념은 같았다. 교복지지자와 사복지지자가 모두 교복은 질서는 있지만 개성은 없고, 사복은 개성은 있지만 질서는 없다고 판단하여 교복과 사복을 질서있다(P) - 개성 있다(A)의 기술차원에서 대립시켰다. 실험II에서는 아동과 성인의 준거차원에서의 이같은 차이가 태도형성에 미치는 영향을 분석하였다.

keywords

Abstract

The present study was designed to testify the qualitative difference between children and adults on reference dimensions in forming social attitude(School uniform vs. Private clothes about 'Clothes in School'). In experiment I, the difference between children and adults on belief structure about social objects was observed. That is, children have different reference dimension as their attitude differ. Pro-school uniforms form their attitude based on the control dimension [not control(-) control(+)], whereas pro-private clothes on the freedom dimension [not free(-)-free(+)]. Therefore they are set up in opposition to school uniform with private clothes on evaluative dimension[negative(-) positive(+)]. But adults have not different reference dimension as their attitude differ. They are set up in oppositision to school uniform with private clothes on descriptive dimension [control(P)-freedom(A)] That is, they judge school uniform to have control but not freedom, and private clothe; to have freedom but not control. In experiment II, the effects of the difference between children and adults of the reference dimensions on attitude formation were investigated.

keywords

한국심리학회지: 사회 및 성격