바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

인상과 불일치하는 정보의 처리시간, 귀인, 및 회상

Processing time, Attribution, and Recall of Inconsistent Behavioral Informations with a Target's General Impression

한국심리학회지: 사회 및 성격 / Korean Journal of Social and Personality Psychology, (P)1229-0653;
1988, v.4 no.1, pp.453-472
고재홍(Jae-Hong Ko) (경남대학교 심리학과)

초록

본 연구는 2개의 실험을 통해 인상과 불일치하는 행동정보들이 인상과 일치하는 행동정보들에 비해 정보처리시간, 귀인의 방향, 및 회상에서 어떤 효과를 보이는 지를 탐색하기 위해 이뤄졌다. 구체적으로는 대인기억에 관련된 여러 연극들(예 : Srull, 1981)에서 밝혀진 불일치정보의 회상우월효과의 잠정적인 이유가 그 행동들의 원인추정 과정에서의 차이일 것이라는 가설을 검증하기 위한 것이었다. 실험 1에서는 예상대로 인상과 불일치하는 정보가 일치하는 정보에 비해 정보처리 시간(읽는 시간)이 오래 걸렸다. 또한 불일치정보가 일치정보에 비해 더 잘 회상되었다. 그러나 공변량분석을 한 결과, 회상율의 차이가 전적으로 정보처리 시간에 의한 차이라고 볼 수는 없었다. 이는 정보처리량의 이외에 또다른 기제가 불일치정보의 회상우월 효과에 개입되어 있음을 암시하는 것이다. 실험 2에서 인상과 불일치하는 정보와 일치하는 정보의 귀인방향을 알아 본 결과, 전자의 경우는 특성보다는 상황으로 귀인되는 정도가 크고 후자의 경우에는 그 반대였다. 논의에서는 행동정보의 귀인방향, 회상, 및 표적 인물에 대한 인상판단간의 관계를 사회인지 영역에서의 일반적 모형으로 논의했다.

keywords

Abstract

The present paper concerned with the effects of inconsistent and consistent behavioral informations with a target' general impression on processing time, attributional direction, and recall. Specifically, by means of two related experiments the hypotheses that the reason of superior recall effect of inconsistent informations that many experimental results(eg, Srull, 1981) have been shown is a causal reasoning process of those informations were tested. In experiment 1, not only was the recall ratio of inconsistent informations greater than that of consistent informations, but the mean processing time(measured by reading time) of inconsistent informations was longer than that of consistent informations as would be expected. But according to the results of analysis of covariance in experiment 1, the difference of recall ratios between two types of informations could not explained by their processing time alone. This results suggests that besides the difference in processing time, some other mechanisms were involved in superior recall effect of inconsistent informations. In experiment 2, the causal attributional directions of behavioral informations that inconsistent or consistent with a target's general impression were examined. The former case was attributed to a situational cause rather than did a dispositional cause, the latter case was reversed. The relationships of attribution and recall of behavioral informations and impression of a target person were discussed in a general model of social cognitive domain.

keywords

한국심리학회지: 사회 및 성격