본 연구는 초등학생을 대상으로 외상경험에 대한 자기노출이 분노 반응에 미치는 효과와 그 효과에 대한 적대감의 중재 기능을 알아보았다. 초등학교 5, 6학년 남녀 555명에게 청소년용 Cook-Medley 적대감 척도를 실시하여 상위 10%에 해당하는 적대감이 높은 집단과 하위 10%에 해당하는 적대감이 낮은 집단을 구성한 후, 자기노출 조건에 따라 12명씩 무선적으로 배당하였다. 자기노출 조건은 외상경험에 대하여 깊은 수준의 정서적 자기노출을 하는 조건과 일상적 시간스케줄을 주제로 피상적 자기노출을 하는 조건으로 설계하였으며, 총 3회기에 걸쳐 글쓰기 방식으로 자기노출을 실시하였다. 외상경험에 대한 정서적 자기노출이 분노-인지반응 수준에 미치는 효과를 살펴보면, 외상적 경험에 대해 정서적으로 깊은 자기노출을 실시한 집단의 분노-인지반응 수준이 유의하게 낮아졌으며, 그 중 적대감이 높은 집단에서만 유의한 변화가 관찰되었다. 아울러 이러한 변화는 시간의 경과에 따라 더 분명하게 나타났다. 이 밖에도 본 연구는 정서적 자기노출을 한 조건에서 자기노출의 효과가 높은 집단과 낮은 집단의 질적 차이를 탐색적으로 알아보기 위해, K-LIWC를 통해 글쓰기 내용을 분석하였다. 그 결과 자기노출 효과가 크게 나타난 집단에서 심리학적 과정과 관련된 단어 사용수가 전반적으로 증가하였는데, 특히 긍정적 정서, 낙천적 활동, 인지적 과정 범주의 단어 사용에서 그러하였다. 끝으로, 본 연구의 결과를 선행연구 결과와 현실적 적용과 관련시켜 논의하였다.
The purpose of the study was to investigate effects of self-disclosure on anger experience and moderating function of hostility among elementary school children. Five hundred fifty five students of 5th and 6th grader children were administered Cook-Medley Hostility Scale for adolescents. Upper or lower 10% of children in Cook-Medley Hostility Scale score were randomly assigned two self-disclosing conditions. In emotional disclosing condition, participants were asked to write about their traumatic experiences in a way that showing their emotions from the bottom of their hearts during three consecutive sessions. In superficial disclosing condition, participants were asked to write about their daily routines in a superficial way. Obtained Results showed that emotional self-disclosure decreased anger-cognition response significantly more than superficial self-disclosure did. In a case of children who was able to express their emotions, emotional self-disclosure was effective in the high hostile group more than in the low hostile group. In addition, the effects have improved over time. Writings of the students were analyzed using K-LIWC. A qualitative difference was shown between the group which was more effective in self-disclosure and the group which was less effective. It was found that the group who was effective in self-disclosure used increasingly psychological process-related words in general. Especially, positive emotion related words, optimistic activities and cognitive processes increased significantly.
강신덕, (1997) 비행청소년 분노조절 교육 프로그램 개발 및 효과연구,
김교헌, (1987) 자기노출이 보복행동에 미치는 영향,
김교헌, (1992) 자기노출의 기능,
김교헌, (1994) 자기노출과 분노억제 경향에 따른 생리 정서 및 자기이해 효과, 성균관대학교
김교헌, (1995) 분노 스트레스 상황에서 자기노출이 생리적 각성 정서 및 인지적 이해에 미치는 효과,
김교헌, (2002) 분노 억제와 고혈압,
김교헌, (2002) 속마음 털어놓기와 노년기 건강 충남대학교 사회과학연구소 ,
김교헌, (1997) 적대감 및 스트레스가 신체건강에 미치는 영향,
김교헌, (2001) 자기노출이 청소년의 컴퓨터 중독 개선에 미치는 효과,
김교헌, (1996) 자기노출의 목표 자발성 및 분노억제경향이 생리적 각성 정화 및 평가에 미치는 효과,
김태우 ; 김교헌, (2002) 성과 방어 특성 및 방어 상황이 분노 경험과 심혈관계 반응성에 미치는 효과 : 적대감이 높은 사람들을 중심으로, 한국심리학회지: 건강
남궁희승, (1997) 분노조절 프로그램의 효과-초등학교 아동을 대상으로,
서미화, (2002) 아동을 위한 분노조절프로그램의 효과,
양윤란, (1996) 아동용 사회기술훈련 프로그램의 효과연구,
이경순, (2000) 분노억제 경향과 문제해결이 분노정서와 혈압에 미치는 효과,
(2002) 자기노출이 초등학생의 친구관계 갈등해소에 미치는 영향,
(2004) 부산대학교 K-LIWC project, //K-LIWC
(2002) 약물남용자들의 자기노출이 부적 정서와 신체병리 경험 및 약물에 대한 태도에 미치는 효과,
(1998) 인지행동적 분노치료모델 설정을 위한 탐색적 연구,
(2004) 스트레스 사건에 관한 자기노출 반복생각 및 정서경험이 신체건강에 미치는 영향,
(1996) Effect of Verbal self-disclosure on natural killer cell activity Moderating influence of cynical hostility,
(2000) Hostility predicts magnitude and duration of blood pressure response to anger Journal of Behavioral Medicine,
(2001) Journal of Experiment & Psychology, Expressive writing can increase working memory capacity
(1994) Anger as a risk factor for violence among the mentally disorder The University of Chicago Press,
(1988) Handbook of life stress,
(1989) Advances in Experimental social Psychology,
(1997) Writing about emotional experiences as a therapeutic process,
(2002) What our words can say about us:Toward a broader language psychology,
(1986) Confronting a traumatic event:Toward understanding inhibition and disease,
(2001) Linguistic Inquiry and Word Count (LIWC) LIWC 2001. ,
(1987) The psychophysiology of confession:Linking inhibitory and Psychosomatic processes,
Pennebaker, (1988) Disclosure of traumas and immune function Health implications for psychotherapy Journal of Consulting and Clinical Psychology,
Pennebaker,J.W.,, (1988) Disclosure of traumas and psychosomatic processes,
Smith,T.W, (1992) Hostility and health:Current status of a psychosomatic hypothesis,
Stiles, (1987) I have to talk to somebody A fever model of disclosure, Plenum Press