바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

The Psychological Characteristics of Stress of Child with Extra Curricular Activities

The Korean Journal of Health Psychology / The Korean Journal of Health Psychology, (P)1229-070X; (E)2713-9581
2005, v.10 no.3, pp.295-311


  • Downloaded
  • Viewed

Abstract

The purpose of this study is to find out children's psychological characteristics such as academic self-concept, social support evaluation and depression connected with extra curricular activities stress, and to understand the psychological mechanism caused by high extra curricular activities stress and to develop an effective plan to decrease negative aspects in the extra curricular activities stress. The survey was done for 753 5th and 6th graders in primary schools in Seoul, Kyounggi & Incheon area, who are participating in extra curricular activities. As a result, a significant difference was found in psychological characteristics between the high level group and the low level group of the extra curricular activities stress. The high level group showed lower score in the rest of academic self concept and social support, demonstrated high score in the result of depression. According to this result, children who recognize the extra curricular activities stress highly are apt to have anxiety in the class situation, and emotional depression. Ancova analysis was carried out to compare the two groups, in the numbers and hours of extra curricula activities, and in the perception levels and psychological characteristics connected with this. This time the control variable was set to academic self-concept which is a predicative indicator for grade point level. In a condition excluding the academic self-concept, namely the class grade, children who spend more time in the extra curricular activities had more higher level of the extra curricular activities stress. It is important to understand he psychological mechanism of extra curricular activities stress and to develop an effective plan to decrease negative effect of it. This study shows how to carry out effective intervention for preventing children's psychological problem caused by the extra curricular activities stress.

keywords
과외학습 스트레스, 학업 자아개념, 사회적지지 지각, 우울감, Extra Curricular Activities, Stress, Academic self-concept, Social support, Child's Depression, Extra Curricular Activities, Stress, Academic self-concept, Social support, Child's Depression

Reference

1.

(1998) 학업자아개념과 학습동기가 학업성적에 미치는 영향,

2.

(2002) 학원과외 학습이 아동의 스트레스에 미치는 영향,

3.

(2002) 아동이 지각한 부모의 교육적 기대와 과외학습이 학업성취에 미치는 영향,

4.

(1999) 초등학교 아동의 스트레스와 가정 및 학교 생활 적응과의 관계,

5.

(1986) 일부 여자 중학생의 자아개념 및 스트레스와 적응행동에 관한 연구,

6.

(1995) 어머니의 학업 성취압력과 아동의 스트레스와의 관계,

7.

(1993) 학업 성취 및 귀인성향과 아동의 우울과의 관계,

8.

(1993) 국민학교 어린이들이 느끼는 스트레스 수준과 자아개념과의 관계연구,

9.

(1997) 초등학교 아동의 스트레스와 사회적 지지와의 관계,

10.

(2000) 여중생의 학업성적과 학업 자아개념 및 학업 스트레스와의 관계,

11.

(1998) 아동후기 초등학교 학생의 우울성향 일상적 스트레스자아 존중감 및 사회적 기술과의 관계,

12.

(1985) 대학생의 스트레스 요인에 관한 일 연구 서울대학교 학생연구,

13.

(1993) 청소년의 일상적 스트레스와 사회 관계망지지 지각,

14.

(1994) 청소년의 학업스트레스요인 및 증상 분석과 그 감소를 위한 명상훈련의 효과, 서강대학교 성가대학교 상담심리소

15.

(2001) 초등학교 아동이 인식하는 과외스트레스에 대한 조사연구,

16.

(2000) 학업스트레스 대처훈련이 고등학생의 학업스트레스와 학업 성취에 미치는 효과,

17.

(1991) 학업성취에 미치는 자아개념,

18.

(1995) 부모와 아동의 스트레스 대처 양식과 아동이 우울 및 불안과의 관계,

19.

(1999) 아동의 사회적 지지와 생활 스트레스가 학업 자아개념에 미치는 영향,

20.

(1996) 중학생이 느끼는 스트레스가 자아개념과 학업성취에 미치는 영향,

21.

(1996) 아동의 학교 스트레스와 그에 따른 부적응에 관한 사회적 지지의 완충효과,

22.

(1997) 아동의 사회적 지지에 따른 일상적 스트레스 및 적응행동에 관한 연구,

23.

(1990) 한국형 소아 우울 척도 개발,

24.

(1986) 한국대학생의 스트레스 현황과 인지-행동적 상담의 효과,

25.

(1996) 아동의 스트레스 및 사회적지지 지각과 행동 문제,

26.

(2000) 가정환경에 따른 아동의 일상적 스트레스의 차이에 관한 연구,

27.

(1996) 초중학생의 학업성적 학업자아개념 및 스트레스,

28.

(1962) Self-Concept of ability and School achievement S Office of education, Michigan State University

29.

(1976) Social Support as a mediator of life stress psychosomatic Medicine,

30.

(1987) Effect of life Events Experienced by Young Adolescents and Their parents,

31.

Compas,B.E, (1987) Copong with stress during childhood and adolescences,

32.

Coopersmith,S, (1959) A method for determining type of self-esteem,

33.

Furman, (1987) Developmental changs in children and adolescents perception of their social network, Unpublished paper Univ

34.

House,J.S, (1981) Work stress and support, Addison-Wisley Publishing Co

35.

Jones,J.G.,& Grieneeks,L, (1970) Measures of self-perception as predictors of scholastic achievement,

36.

(1981) Rating scales to aeesee depression in school-aged children,

37.

(1983) The Children's Depression inventory A self-rated Depression Scale for School-aged youngsters university of pittsburgh, unpublished Manuscript

38.

(1983) Children under stress Englewood Cliffs, Prentice-Hall Inc

39.

(1988) An Exploratory Study of Stressors and Symptoms,

40.

(1964) Age and other correlates of self-concept in children,

41.

(1970) Self-perceptions of pupils in an experimental elementary school,

42.

(1970) Encounter groups, Haper and Row

43.

(1988) A Praspective Study of Stressrul Circumstances Ilness symptoms and Depressed Mood Among Adolescents,

44.

(1969) Personality correlates of academic performance I three dissimilar populations,

45.

(1969) Personality correlates of academic performance I three dissimilar populations,

The Korean Journal of Health Psychology