본 연구에서는 도박을 종류별로 세분하고 전국 규모의 조사를 통해 병적 도박의 이용율과 유병률 및 실태를 파악하고자 하였다. 표집은 성별, 연령별, 지역별 층화 표집을 사용하였으며 조사대상은 총 1,805명이었다. 연구결과, 사람들이 가장 많이 하는 도박은 화투/카드, 로또, 오락형 온라인 게임 순이었고 병적 도박의 1년 유병률은 3.0(K-NODS)~3.8%(K-MAGS)이었다. 도박종류별로 보면 화투/카드, 로또, 온라인 게임 및 복권의 병적 도박 유병률이 2.1~3.9%였으며 불법 도박의 유병률이 9.1~40.0%, 주식을 포함할 때는 21.1%로 매우 높았다. 사회 전체적 수준에서 피해와 손실 규모를 조사한 결과, 오락형 온라인 게임, 로또, 화투/카드게임 순으로 피해와 손실 규모가 높았으며 주식을 포함하였을 경우에는 주식이 차지하는 사회 전체 수준의 피해와 손실 규모가 가장 높았다. 이와 연관된 본 연구의 시사점과 의미 및 한계에 대해 논하였다
This study intended to divide gambling into different categories and to understand actual condition and participation rate of gambling and the prevalence of the pathological gambling in south-korea through an examination of the whole country. 1,805 survey participants were recruited by using a stratified sampling based on sex, age, and areas. Results showed that most frequent gambling activities were whatu/card games, lotto, and online gambling games. A yearly prevalence of pathological gambling was 3.0%(K-NODS)~3.8%(K-MAGS). Among the gambling types, the prevalence of pathological gambling of whatu/cards, lotto, online games, and other lotteris was 2.1~3.9%. The prevalence of stocks and illegal gambling was highly significant with 21.1%, 9.1~40%. Results of whole social loss from gambling showed online games, lotto and whatu/cards to be in order from low to high respectively. When stocks were included, stocks were the highest in the social loss. The suggestions, significance, and critical points of the current study have been discussed as well.
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