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위험한 운전상황에서 운전자의 정서, 인지 및 행동 반응

Emotion, Cognition and Behavior Responses of the Drivers in Dangerous Driving Scenario

한국심리학회지: 건강 / The Korean Journal of Health Psychology, (P)1229-070X; (E)2713-9581
2009, v.14 no.2, pp.403-418
https://doi.org/10.17315/kjhp.2009.14.2.011
박남숙 (전북대학교)
강혜자 (전북대학교)
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초록

본 연구에서는 사고 경험 운전자와 무사고 운전자의 정서, 인지 및 행동반응을 비교하고 이 요인들 간의 관계성을 알아보고자 하였다. 이를 위해 운전경력이 1년 이상인 일반 운전자들을 대상으로 교통사고 위험이 있는 운전상황을 시나리오로 제시하고 그 상황에서 경험할 수 있는 정서, 인지 및 행동들이 기술된 질문지를 실시하였다. 343명의 응답 자료를 토대로 요인분석과 t검증 및 상관분석을 하였다. 요인분석 결과, 정서요인은 분노와 불안, 인지요인은 상대비난과 자기비난, 행동요인은 공격적 반응양식과 방어적 반응양식의 하위요인들로 각각 구분되었다. t검증의 결과를 보면, 인지요인에서 사고자가 무사고자보다 상대비난을 더 많이 하는 것으로 나타났고, 행동요인에서 사고자가 무사고자보다 방어적 반응을 유의하게 더 많이 하는 것으로 나타났다. 상관분석 결과, 분노는 상대비난 및 공격적 반응과 각각 정적상관이 유의하였고, 불안은 상대비난, 자기비난 및 방어적 반응과 각각 유의한 정적상관을 보였다. 상대비난은 공격적 반응과, 자기비난은 방어적 반응과 유의한 정적상관을 보였다. 방어적 반응과 불안 간의 상관은, 어느 정도의 불안이 안전운전에 다소 도움이 될 가능성을 추론하게 한다. 끝으로 본 연구의 제한점과 추후 연구를 위한 제언을 논의하였다.

keywords
the car accident experienced drivers, accident-free drivers, emotion, cognition, behavior responses, 사고 경험 운전자, 무사고 운전자, 정서, 인지, 행동, the car accident experienced drivers, accident-free drivers, emotion, cognition, behavior responses

Abstract

The purposes of this study are to investigate the differences and relationships of emotion, cognition, and behavior responses between the car accident experienced drivers and the accident-free drivers when facing car accident scenario. The respondents with driving experience above a year were asked to rate the experienced emotion, cognition, and behavior in driving scenario. Responses of 343 participants had been analyzed factor analysis, t-test, and correlation analysis. In factor analysis, 2 factors were showed in the emotion, cognition, and behavior responses, respectively: anxiety and anger in emotion, other-blame and self-blame in cognition, and aggressive responses and defensive responses in behavior. In t-test, the car accident experienced drivers have more other-blame than accident-free group. There is no significant differences in self-blame. In behavior responses, the accident experienced group reported more of defensive responses than the accident-free drivers. In correlation analysis, anger was correlated with other-blame and aggressive responses, respectively. Anxiety also showed positive correlation with other-blame, self-blame, and defensive responses, respectively. Other-blame was correlated with aggressive responses and self-blame was correlated with defensive responses. It is suggested that the appropriate level of anxiety may be effective in safe driving.

keywords
the car accident experienced drivers, accident-free drivers, emotion, cognition, behavior responses, 사고 경험 운전자, 무사고 운전자, 정서, 인지, 행동, the car accident experienced drivers, accident-free drivers, emotion, cognition, behavior responses

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