바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

청소년의 행복결정요인에 관한 연구

A Study of Determinants of Happiness on Adolescents

한국심리학회지: 건강 / The Korean Journal of Health Psychology, (P)1229-070X; (E)2713-9581
2009, v.14 no.3, pp.649-665
https://doi.org/10.17315/kjhp.2009.14.3.011
김청송 (경기대학교)

초록

본 연구의 목적은 행복의 다차원적 속성을 고려하여 청소년 개개인에게 적용될 수 있는 맞춤형 행복조건들(tailored happiness conditions)을 구체화하기 위해 수행되었다. 대상자는 경기도에 소재한 중학교와 고등학교에 재학 중인 230명의 남 여학생이었다. 본 연구에서는 행복을 결정하는 개인요인, 가족요인, 친구요인, 사회요인 등을 영역별로 구분한 후 관련변인들을 메타분석하였다. 사용한 측정도구들은 아이젱크 성격검사, 통제소망척도, 자기효능감척도, 긍정정서와 부정정서척도, 부모양육태도척도, 학교적응척도, 사회적지지 평가척도, 그리고 주관적 행복척도였다. 행복을 예측하는 이들 관련변인들의 상호작용을 종합적으로 고려하기 위해 데이타 마이닝의 일종인 의사결정나무분석을 실시하였다. 연구결과 우리나라 청소년들의 행복을 결정하는 개인적 특성은 정서적인 안정-불안정 차원과 자기효능감이며, 가족변인으로는 어머니의 양육태도였다. 우리나라의 청소년들에게 어머니의 과잉간섭과 애정은 잘 변별되지 않는 것으로 보아 무관심이나 방치의 반대개념으로 수용되고 있었다. 어머니의 적극적 개입은 청소년들의 행복감을 증진시키는 뚜렷한 효과가 확인되었다. 연령에 따라 다소의 차이는 있지만, 예상과는 달리 청소년들의 행복감에 미치는 친구의 역할은 강력하지 않았다. 청소년초기에는 교우관계가 행복감을 보완하였다. 이에 비해 청소년후기에 나타나는 친구에 대한 과장된 만족감과 의미부여는 지지받지 못해서 발생하는 불행감의 또 다른 지표임이 시사되었다. 행복감을 결정하는 학업성적의 포괄적인 영향력은 독특한 한국적인 상황을 반영하고 있었다. 마지막으로 연령대별 변화양상과 연구의 한계가 논의되었다.

keywords
행복, 청소년, 데이터 마이닝, happiness, adolescents, data mining, happiness, adolescents, data mining

Abstract

This study aims to establish the model of predicting Determinants of Happiness on Adolescents with data mining. The participants were 230 students from 1th, 2th, and 3th grade middle and high school located in Kyonggido whose ages ranged from 13 to 18. The related divisions entered in this research was traits, family, friend and school variables. The results were as follow: Neuroticism as an trait and self efficacy was most significant predictor of the feeling of happiness among adolescents. It was found that mother's over protection attitude as well as mother's affection attitude was significant predictor of adolescents, suggest roles of combination of both mothers' attitudes and its combination with academic achievement for happiness. This findings suggest that friend relationship might be side or byproduct variable in this period. These results are discussed in anticipated relationship between academic achievement and realistic career determination. Limitations are discussed in the contexts discrepancy of parental attitude and reverse casuality problem of academic achievement and happiness on adolescents.

keywords
행복, 청소년, 데이터 마이닝, happiness, adolescents, data mining, happiness, adolescents, data mining

참고문헌

1.

구재선, 김의철 (2006). 한국인의 행복 경험에 대한 토착문화심리학적 접근. 한국심리학회지: 사회문제, 12(2), 177-100.

2.

김명소, 김혜원, 한영석, 임지영 (2003). 한국인의 행복한 삶에 대한 인구통계학적 특성별 분석. 한국심리학회지: 일반, 22(2), 1-33.

3.

김원경, 권희경, 전제아 (2006). 부모양육태도, 아동의 우울 및 자기효능감과 아동의 문제해결력 간의 구조모델. 아동학회지, 27(3), 67-79.

4.

김은정, 오경자, 하은혜 (1999). 기혼 여성의 우울증상과 심리 사회적 특성: 3개월간 추적 연구. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 18(2), 27-39.

5.

김정호 (2006). 동기상태이론: 스트레스와 웰빙의 통합적 이해. 한국심리학회지: 건강, 11, 453-484.

6.

김정호 (2007). 삶의 만족 및 삶의 기대와 스트레스 및 웰빙의 관계: 동기상태이론의 적용. 한국심리학회지: 건강, 12, 325-345.

7.

김정희, 이장호 (1986). 사회적 지지척도제작을 위한 예비적 연구. 행동과학연구, 8(1), 143-153.

8.

문경주, 오경자 (2002). 지각된 부모의 양육행동과 초기 청소년의 우울 및 불안의 관계. 한국심리학회지 : 임상, 21(1), 29-43.

9.

양미진, 이은경, 이희우 (2006) 청소년의 심리내적 요인과 환경적 요인이 정신건강에 미치는 영향. 청소년상담연구, 14(1), 63- 76.

10.

유상철 (1982). 고등학교 학생들의 학교에 관한 태도연구. 동국대학교 교육대학원 석사학위 청구논문

11.

임은기 (2008). 한국 노인의 행복요인 탐색과 척도개발. 중앙대학교 석사학위청구논문.

12.

전경숙, 정태연 (2009). 한국 청소년의 행복을 결정하는 요인들. 한국심리학회지: 사회문제, 15(1), 133-153.

13.

전신현 (1996). 청소년의 삶의 질에 관한 경험적 연구. 청소년학연구, 25, 63-82.

14.

정명숙, 이동수 (2008). 청소년의 음주영향요인과 음주행위 관계에 있어 성별에 따른 조절효과분석. 청소년학연구, 15(1), 29-58.

15.

한국청소상담원 (2002). 학업중단 청소년사회적응을 위한 지역단위 관련기관간 연계협력체제 구축방안. 서울: 한국청소년상담원.

16.

Andrews, F. M., & Withey, S. B. (1976). Social Indicators of Well-Being : America's Perception of Life Quality. New York : Plenum.

17.

Argyle, M., & Lu, L. (1990). Happiness and social skills. Personality and Individual Differences. 11, 1255-1261.

18.

Blazer, D. G., Hughes, D. C., & George, L. K. (1992). Age and impaired subjective support: predictors of depressive symptoms at one-year follow-up. Journal of Nervous and Mental Disease, 180, 172-178.

19.

Borum. R. (2000). Assessing violence risk among youth. Journal of Clinical Psychology, 56, 1263-1288.

20.

Bradburn, N. M. (1969). The structure of psychological well being. Chicago: Aldine.

21.

Burger, J., & Copper, H. (1979). The desirability of control. Motivation and Emotion, 3, 381-393.

22.

Cameron, P. (1995). Mood as an indicant of happiness : Age, sex, social class and situational differences. Journal of Counseling and Clinical Psychology, 31, 117-124.

23.

Campbell, A. (1981). The Sense of well-being in America : Recent patterns and trends. New York : McGraw Hill.

24.

Christenson, S. L., Rounds, T., & Gorney, D. (1992). Family factors and student achievement; An avenue to increase students' success. School Psychology Quarterly, 7(3), 178-206.

25.

Diener, E. (2000). Subjective well-being : The science of happiness and a proposal for national index. American Psychologist, 55, 34-43.

26.

Diener, E., Lucas, R. E., & Oishi, S. (2002). Subjective well-being : The science of happiness and life satisfaction. In C. R. Snyder & S. J. Lopez (Eds.), Handbook of positive psychology (pp. 63-73). New York: Oxford University.

27.

Diener, E., Suh, E., Lucas, R., & Smith, H. (1999). Subjective well being: Three decades of progress. Psychological Bulletin, 125, 276-302.

28.

Dillon, W., & Goldstein, M. (1984). Multivariate Analysis: Methods and Applications. New York: John Wiley & Sons, Inc.

29.

Gilligan, T. D., & Huebner, E. S. (2002). Multidimensional life satisfaction reports of adolescents: a multitrait-multimethod study. Personality and Individual differences, 32(7), 1149-1155.

30.

Glenn, N., & McLanahan. C. (1981). The Effects of offspring on the psychological well-being of older adult. Journal of Marriage and the Family, 43(2), 409-421.

31.

Headey, B., & Wearing, A. (1989). Personality, life events, and subjective well-being: Toward a dynamic equilibrium model. Journal of Personality and Social Psychology, 57, 731-739.

32.

Hotard, S. H., McFather, R. M., McWhirter, R. W., & Stegall, M. E. (1989). Interactive effect of extraversion, neuroticism and social relationship on subjective well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 57, 321-331.

33.

Jerusalem, M., & Schwarzer, R. (1992). Self efficacy as a resources factor in stress appraisal. In R Schwarser (Ed.), Self Efficacy : Thought control of action. Washington D.C. Hemesphere.

34.

Keyes, C. L. M. (1998). Social well-being. Social Psychology Quarterly, 61(2), 121-137.

35.

King, L. A., & Napa, C. K. (1998). What makes a life good? Journal of Personality and Social Psychology, 75, 156-165.

36.

Loscocco, K. A., & Spitze, G. (1990). Working conditions, social support and the well-being of female and male factory workers. Journal of Health and Social Behavior, 31, 313-327.

37.

Lu, L. (1995). The relationship between subjective well-being and psychosocial variables in Taiwan. Journal of Social Psychology, 135, 351-357.

38.

Lu, L., & Shih, J, B. (1997).Personality and happiness : Is mental health a mediator? Personality and Individual differences. 22(2), 249-256.

39.

Lucas, R. E., & Fujita, F. (2000). Factors influencing the relation between extraversion and pleasant affect. Journal of Personality and Social Psychology, 79, 1039-1056.

40.

Lyubomirsky, S. (2007). The how of happiness: A scientific approach to getting the life you want. New York: The Penguin Press.

41.

Lyubomirsky, S., Lepper, H. S. (1999) A measure of subjective happiness: Preliminary reliability and construct validation. Social Indicators Research, 46, 137-155.

42.

Mommersteeg, P. M. (2006). A longitudinal study on cortisol and complaint reduction in burnout. Psychoneuroendocrinology, 31(7), 793-804.

43.

Peterson, A. C., Sarigiani, P. A., & Kennedy, R. E. (1991). Adolescent depression : Why more girls? Journal of Youth and Adolescence, 20, 247-271.

44.

Rumberger, R. W., & Thomas, S. L. (2000). The distribution of dropout and turnover rates among urban and suburban high schools. Sociology of Education, 73, 39-67.

45.

Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2001). On happiness and human potentials: A review of research on hedonic and eudaimonic well-being. Annual Review Psychology, 52, 141-166.

46.

Ryff, C. D. (1989). Happiness is everything, or is it? Explorations on the meaning of psychological well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 57, 1069-1081.

47.

Ryff, C. D., & Keyes, C. L. M. (1995). The structure of psychological well-being revisited. Journal of Personality and Social Psychology, 69, 719-727.

48.

Sauer, W. (1977). Morale of the urban aged : A regression analysis by race. Journal of Gerontology, 32, 600-608.

49.

Schroeder, J. M., Nau, K. L., Osness, W. H., & Potteiger, J. A. (1999). A comparison of life satisfaction, functional ability, physical characteristic, and activity level among older adults in various living settings. Journal of Aging and Physical Activity. 6, 340-349.

50.

Steel, P., Schmidt, J., & Shultz, J. (2008). Refining the Relationship Between Personality and Subjective Well Being. Psychological Bulletin, 134, 138-161.

51.

Steinhausen, H., & Winkler, C. (2001). Risk, compensatory, vulnerability and protective factors influencing mental health in adolescence. Journal of Youth and Adolescence, 30, 259-280.

52.

Thompson, M. G., & Heller, K. (1990). Facets of support related to well-being: Qualitative social isolation and perceived family support in a sample of elderly woman. Psychology and Aging, 5, 535-544.

53.

Trusty, J., & Dooley-Dickey, K. (1993). Alienation from school: An exploratory analysis of elementary and middle school students' perceptions. Journal of Research and Development in Education, 26(4), 232-242.

54.

Wanous, J. P., Reichers, A. E., & Hudy, M. J. (1997). Overall job satisfaction: how good are single item measures? Journal of Applied Psychology, 82, 247-252.

한국심리학회지: 건강