본 연구에서는 사회적지지가 청소년이 일상 활동에서 경험하는 의미, 자율적 행동조절 및 정서적웰빙과 어떻게 관련되는지를 구조방정식 모형을 통해 알아보았다. 이를 위해 일반 고등학교 학생258명을 대상으로 일상재구성법(The day reconstruction method; Kahneman, Krueger, Schkada,Schwarz, & Stone, 2004)을 본 연구 목적에 맞게 변형하여 사용하였다. 그 결과, 사회적 지지를높게 지각한 청소년들은 일상에서의 의미경험 또한 높은 경향이 있었고 일상이 의미 있다고 지각할수록 기꺼이 하고 싶어서 자율적으로 행동했다고 보고하였으며 이런 청소년들이 긍정적 정서경험이 높고 부정적 정서경험이 낮았다. 즉, 청소년들이 지각한 사회적 지지는 일상에서의 의미경험과 자율적 행동조절을 매개로 정적정서와 부적정서로 이루어진 정서적 웰빙에 영향을 주었다. 이는 청소년의 정서적 웰빙에 기여하는 몇몇 요인들 간의 구조적 관계를 검증하였다는데 의의가 있으며, 본 연구결과와 관련된 시사점을 논의하였다.
The purpose of this study is to examine the effect of social support on the experience of meaning, the autonomous regulation of behavior and emotional well-being, using transformed the day reconstruction method(DRM; Kahneman, Krueger, Schkada, Schwarz, & Stone, 2004)for the analysis of the adolescents' specific daily life experiences. It is found that social support affects the emotional well-being in daily life of adolescents through the experience of meaning and the autonomous regulation of behavior. In this study, the process that social support affects the emotional well-being is specified by the mediating effects of the experience of meaning and the autonomous regulation of behavior. The implications of this study were discussed.
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