바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

Preliminary Study on the Combined Treatment of Parent Education and Group Art Therapy for Multi-cultural Children's Mental Health

The Korean Journal of Health Psychology / The Korean Journal of Health Psychology, (P)1229-070X; (E)2713-9581
2010, v.15 no.4, pp.854-864
https://doi.org/10.17315/kjhp.2010.15.4.017
(Phillips Academy Andover)


  • Downloaded
  • Viewed

Abstract

The purpose of this study was to examine the effects of a combined art therapy and parent education program on the self-esteem and social skills of multi-cultural children, as well as on the parenting efficacy. A ten-session group art therapy program (two 1.5-hour sessions per week) was conducted for six elementary school children ranging in age from 8 to 11. For the parents of those children, a four-session parent education program (one 2-hour session per week) was held. Prior and subsequent to interventions, assessments for the three dependent variables were conducted using standardized test measures. It was found that the children showed statistically significant improvements in all the subcategories of self-esteem,such as general self-esteem, social self-esteem, family self-esteem, and school self-esteem. Moreover, they also showed statistically significant improvements in all the subcategories of social skills, such as assertiveness, empathy, cooperation, and self-control. As for the parents’parenting efficacy, cognitive efficacy showed statistically significant improvements, but their frustration/anxiety level and interests in parental role did not show any statistically significant change. By conducting children’s art therapy program and parent education program simultaneously in a parallel process, this research was the first to develop a combined treatment for newly emerging multi-cultural families in Korea.

keywords
다문화가정 아동, 정신 건강, 집단 미술치료, 부모교육, 병합치료, multi-cultural children, art therapy, parent education, combined treatment, mental health

Reference

1.

강옥려 (2007). 주의력 결핍ㆍ과잉행동장애 아동을 위한 부모훈련 프로그램 중재효과에 관한 고찰. 특수교육저널: 이론과 실천, 8(1), 29-49.

2.

김선현, 장혜순 (2008). 유아동 미술치료의 이론과 실제. 서울: 예경.

3.

문성원 (2003). 한국판 청소년용 사회적 기술 평정척도1 (K-SSRS: 중고생용 1)의 표준화. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 15(2), 235-258.

4.

박선희 (2010). 집단미술치료가 다문화가정 아동의 이중문화 스트레스 완화와 또래관계 향상에 미치는 영향. 한국예술치료학회지, 10(1), 25-51.

5.

박수정, 최연실 (2009). 집단미술치료 프로그램이 다문화가정 자녀의 자아존중감과 사회성 향상에 미치는 효과. 상담학연구, 10(4), 2521-2538.

6.

신민자, 이진숙 (2008). 다문화 가정 자녀의 자기개념향상을 위한 집단미술치료 프로그램의 효과. 한국예술치료학회지, 8(2), 1-16.

7.

신숙재 (1997). 어머니의 양육 스트레스, 사회적 지원과 부모 효능감이 양육행동에 미치는 영향. 연세대학교대학원 박사학위 청구논문.

8.

양옥경, 김연수(2003). 가족탄력성 증진을 위한 부모역할 프로그램 개발연구, 사회과학 연구 논총, 11, 115-147.

9.

윤선영, 구영진, 전진아, 현명호, 김효창 (2007). ADHD 아동에 대한 사회기술 훈련과 부모 교육 병합치료의 효과. 한국심리학회지: 건강, 12(3), 529-545.

10.

이숙 (2006). 부모개입을 통한 효율적인 아동상담 모델. 한국아동심리치료학회지, 1(1), 25-36.

11.

주리애 (2000). 미술치료는 마술치료. 서울: 학지사.

12.

최보가, 전귀연 (1993). 자아존중감 척도 개발에 관한연구 (1). 대한가정학회지, 31(2), 41-54.

13.

통계청 (2008). 인구동태통계연보 (혼인 · 이혼 편). 서울: 통계청.

14.

통계청 (2010). 2010 통계로 보는 여성의 삶, 사회통계국 사회통계기획과. 서울: 통계청.

15.

하은혜 (2000). 문제행동 자녀를 둔 우울한 어머니에 대한 인지행동 집단치료의 효과. 연세대학교대학원 박사학위 청구논문.

16.

Anastopoulos, A. D., Shelton, T. L., DuPaul, G. J., & Guevremont, D. C. (1993). Parent training for attention-deficit hyperactivity disorder: Its impact on parent functioning. Journal of Abnormal Child Psychology, 21, 581-596.

17.

Gibaud-Wallston, J., & Wandersman, L.P. (1978). Development and utility of the parental sense of competence scale. Paper presented at the meeting of the American Journal of Psychiatry, 14, 223-229.

18.

Gresham, F. M., & Elliot, S.N. (1990). Manual for the social Skill Rating System. American Guidance Service.

The Korean Journal of Health Psychology