본 연구의 목적은 고등학생의 부모화와 자아탄력성이 주관적 웰빙과 어떤 관계가 있는지를 탐색하고, 부모화와 주관적 웰빙의 관계에서 자아탄력성의 조절효과를 검증하는 것이다. 본 연구의 참여자는 434명(남: 260, 여: 204)의 고등학생들이고, 평균 연령은 16.18(SD=1.00)세였다. 본 연구에서는 부모화, 자아탄력성, 부정 및 긍정 정서, 삶의 만족 그리고 주관적 행복을 측정하였다. 분석 결과, 고등학생의 부모화는 주관적 웰빙과 유의한 관계가 있었다. 물리적 부모화와 정서적 부모화는 부정정서와는 정적 상관이 있었지만 그 밖의 주관적 웰빙 변인과는 유의한 관계가 없었다. 특히 부모화 하위요인 중에 불공평이 주관적 웰빙과 밀접한 관계가 있었다. 자아탄력성의 모든 하위변인들이 모든 주관적 웰빙 변인과 유의한 관계가 있었다. 한편 청소년의 긍정정서, 삶의 만족 및 주관적 행복에 부모화와 자아탄력성의 상호작용효과가 유의하였다. 이는 주관적 웰빙에 대한 부모화의 부정적인 영향을 자아탄력성이 조절할 수 있음을 시사한다. 청소년의 웰빙에 대한 부모화의 영향과 자아탄력성의 역할에 관해 선행연구를 바탕으로 논의하고, 추후연구의 방향과 임상적 함의를 제언하였다.
The aim of this study is to investigate the relationship between parentification, ego-resilience and subjective well-being. Further, to examine the moderating effect of ego-resilience on parentification and subjective well-being among high school students. Participants were 434 (260 males and 204 females) high school students, whose average age was 16.18 (SD=1.00). Parentification, ego-resilience, negative/positive emotion, life satisfaction, and subjective happiness were measured for this study. Results revealed that parentification of high school students was significantly correlated with subjective well-being. Physical and emotional parentifications were positively correlated only with negative emotion. Unfairness, a sub-factor of parentification, was closely related with subjective well-being of high school students. Besides, all sub-variables of ego-resilience were significantly correlated with all variables of subjective well-being. Interaction effects of parentification and ego-resilience in positive emotion, life satisfaction, and subjective happiness were also found. This means that ego-resilience could moderate negative effects of parentification on subjective well-being. The influences of parentification and the roles of ego-resilience in adolescents’ well-being were discussed with previous studies, and the direction for further studies and clinical meaning of this study were recommended.
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