바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

음악치료와 미술치료의 효과 개관

The Effects of Music Therapy and Art Therapy: A review

한국심리학회지: 건강 / The Korean Journal of Health Psychology, (P)1229-070X; (E)2713-9581
2013, v.18 no.4, pp.589-602
https://doi.org/10.17315/kjhp.2013.18.4.001
채드E (덕성여자대학교)
김미리혜 (덕성여자대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

음악치료, 미술치료 등 전통적 심리치료 형식이 아닌, 비언어적 표현을 치료 도구로 사용하는 기법들이 건강심리현장에서 사용되고 있는 바, 그 치료근거와 효과성에 대한 건강심리학자들의 이해를 돕는 것이 본 논문의 목표이다. 우선 음악치료와 미술치료에 대해 간략히 소개하고 치료근거를 설명하기 위해 이론연구과 경험연구를 탐색하였다. 그런 뒤, 발표된 경험연구들과 개관연구들(주로 ‘메타분석’)을 비판적 관점에서 개관하면서 효과성과 치료요인을 검토하였다. 마지막으로 기존 개관 연구들의 한계와 고려할 사항들을 정리하면서 건강심리학자의 역할을 논하였다.

keywords
art therapy, music therapy, expressive therapy, treatment efficacy, 미술치료, 음악치료, 표현치료, 예술치료, 치료효과

Abstract

Art and music therapies are widely used in the field of clinical health psychology. This study was conducted to help health psychologists understand the rationale and therapeutic factors underlying these treatment modalities to help psychologists make informed decisions related to treatment provision. After presenting the definitions of art therapy and music therapy, we outlined their rationales. We then critically evaluated and summarized current meta-analyses and systematic reviews to provide the field with more comprehensive and up-to-date statements regarding the efficacy and therapeutic factors of these therapy approaches. Finally, limitations were considered and the roles of psychologists in these therapeutic contexts were discussed.

keywords
art therapy, music therapy, expressive therapy, treatment efficacy, 미술치료, 음악치료, 표현치료, 예술치료, 치료효과

참고문헌

1.

김수희 (2002). 음악요법/치료효과에 대한 메타분석 연구. 음악치료학회지, 4(2), 19-40.

2.

김종남, 권정혜 (2006). 유방암 환자를 위한 통합적 집단치료가 삶의 질과 면역기능에 미치는 효과.한국심리학회지: 임상, 25(3), 639-655.

3.

남정현, 김을란 (2012). 우울에 대한 집단미술치료 효과메타분석. 미술치료연구, 19(5), 993-1006.

4.

원길수, 박숙희 (2010). 미술치료 효과에 관한 메타분석:박사학위논문을 중심으로. 상담학연구, 11(2).429-447.

5.

유현정, 이근매 (2012). 장애아동 미술치료 효과에 대한메타분석. 미술치료연구, 19(3), 461-484.

6.

Jee Eun Lee, 한미령, 장은진 (2010). 다문화가정 아동의 정신 건강을 위한 집단 미술치료 및 부모교육 병합 프로그램에 관한 예비연구. 한국심리학회지: 건강, 15(4), 853-864.

7.

이승희, 현은령 (2013). 성폭력 외상 후 스트레스에 관한 미술치료 연구의 메타 문헌분석. 디지털디자인학 연구, 13(3), 79-90.

8.

임진석 (2007). 음악치료효과에 대한 국내 학위논문의메타분석. 한국음악치료학회지, 9(1), 1-22.

9.

홍은주, 조미영 (2010). 아동 및 청소년 집단 미술치료프로그램 효과에 대한 메타분석: 1997-2010. 아동교육, 19(4), 299-310.

10.

황은영 (2012). 청소년 대상 그룹 음악치료 효과에 대한메타분석. 한국음악치료교육학술지: 음악치료연구, 9(2), 1-17.

11.

Barlow, C., Jolley, R. P., & Hallam, J. L. (2011). Drawing as memory aids: Optimizing the drawing method to facilitate young. Applied Cognitive Psychology, 25, 480-487.

12.

Blomdahl, C., Gunnarsson, A., Guregård, B., & Björklund, S. (2013). A realist review of art therapy for clients with depression. The arts in Psychotherapy, 40(9), 322–330.

13.

Castillo-Péres, S., Gómez-Péres, V., Velasco, M. C., Péres-Compos, E., & Mayoral, M. (2010). Effects of music therapy on depression compared with psychotherapy. The Arts in Psychotherapy, 37, 387-390.

14.

Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral Science. New York: Academic Press.

15.

Cooper, H., & Hedges, L. (Eds.). (1994). The handbook of research synthesis. New York: Russell Sage.

16.

Driessnack, M. (2005). Children's Drawings as Facilitators of Communication: A Meta- Analysis. Journal of Pediatric Nursing, 20(6), 415-423.

17.

Eaton, L. G., Doherty, K. L., & Widrick, R. M. (2007). A review of research and methods used to establish art therapy as an effective treatment method for traumatized children. The Arts in Psychotherapy, 34, 256-262.

18.

Gold, C., Solli, H. P., Krüger, & Lie, S. A. (2009). Does-response relationship in music therapy for people with serious mental disorders: Systematic review and meta-analysis. Clinical Psychology Review, 29, 193-207.

19.

Gold, C., Voracek, M., & Wigram, T. (2004). Effects of music therapy for children and adolescents with psychopathology: a meta-analysis. Journal of Child Psychology & Psychiatry, 45(6), 1054–1063.

20.

Gross, J., & Haynes, H. (1998). Drawing facilitates children's verbal reports of emotionally laden events. Journal of Experimental Psychology, 4, 163-179.

21.

Nordoff, P., & Robbins, C. (1977). Creative music therapy. New York: John Day.

22.

Patterson, T., & Hayne, H. (2011). Does drawing facilitate older children's report of emotionally laden events? Applied Cognitive Psychology, 25, 119-126.

23.

Priestley, M. (1994). Essays on analytical music therapy. Gilsum, NH: Barcellona Publishers.

24.

Reynolds, M. W., Nabors, L.. & Quinlan, A. (2000). The effectiveness of art therapy: Does it work? Art therapy: Journal of the American Art Therapy Association, 17(3), 207-213.

25.

Roghanchi, M., Mohamad, A. R., Mey, S. C., Momeni, K. M., & Golmohamadian, M. (2013). The effect of integrating rational emotive behavior therapy and art therapy on self-esteem and resilience. The Arts in Psychotherapy, 40, 179-184.

26.

Salmon, K., Roncolato, W., & Gleitzman, M. (2003). Children’s Reports of Emotionally Laden Events: Adapting the Interview to the Child. Applied Cognitive Psychology, 17, 65–79.

27.

Slayton, S. C., D'Archer, J., & Kaplan, F. (2010). Outcome studies on the efficacy of art therapy: A review of findings. Art therapy: Journal of the American Art Therapy Association, 27(3), 108-118.

28.

Standley, J. M. (1986). Music research in medical/dental treatment: Meta-analysis and clinical applications. Journal of Music Therapy, 23, 56-122.

한국심리학회지: 건강