바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

명상기반 개입법에서 정적명상과동적명상의 차별적 효과

Differential Effects of Moving and Unmoving Meditation in Meditation-based Intervention Programs

한국심리학회지: 건강 / The Korean Journal of Health Psychology, (P)1229-070X; (E)2713-9581
2013, v.18 no.4, pp.643-667
https://doi.org/10.17315/kjhp.2013.18.4.004
김완석 (아주대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

움직임을 이용하는 동적명상과 몸을 움직이지 않는 정적명상의 차별적 효과와 명상수련에 대한 평가반응을 검증하였다. 이를 위해 대학생 43명을 8주간의 수련 중 첫 4주간 정적명상을 먼저 실시하고 나중 4주간 동적명상을 실시하는 집단과 수련순서를 반대로 실시하는 집단에 무선할당하고, 명상수련 이전과 4주 후, 명상수련 종료 후에 측정을 하였다. 마음챙김수준과 심리적 증상, 삶의 질, 역기능적 메타인지, 자기연민, 회복탄력성 및 혈압과 맥박 등을 측정하였다. 연구결과, 8주 간의 명상수련은 마음챙김 능력과 심리적 증상, 삶의 질 측정치의 총점과 하위척도에서 대부분 유의한 향상을 보였고, 역기능적 인지를 줄여주었으며, 자기연민을 향상시켰다. 하지만, 걱정과 생리지표에서는 아무런 효과가 없었다. 마음챙김 능력중 묘사요인, 심리적 증상 중에서 신체화, 자기연민 총점과 일부 하위요인에서 명상순서와 측정시기 간의 상호작용이 유의해서, 이들 변수에 대해서는 명상의 효과가 명상수련의 순서에 따라 상이한 양상을 보이는 것으로 나타났다. 대체로 명상수련의 긍정적 효과는 동적명상을 실시한 후 보다는 정적명상을 실시한 후에 측정했을 때 더 크게 나타났다. 프로그램에 대한 만족도나 주관적인 변화체감도는 동적명상을 먼저한 집단이 정적명상을 먼저한 집단에 비해 높았다. 하지만, 실제 명상수련에 대한 참여도는 집단간에 차이가 없었다. 각각의 명상기법에 대한 선호도는 어떤 명상을 먼저 수련하는가에 따라 달라져서, 대체로 정적명상 수련경험은 동적명상에 대한 선호도를 높이는 것으로 나타났다. 일반성인인 대학생을 위한 프로그램의 구성과 실시에서 연구결과가 갖는 시사점과 함의와 향후 연구주제를 논의하였고, 연구의 제한점에 대해서도 논의하였다.

keywords
동적 명상, 정적 명상, 차별적 효과, 순서효과, moving meditation, unmoving meditation, differential effects, order effects

Abstract

This study investigated the different effects and the evaluative responses of moving mediations and unmoving mediations. Forty-three college students were randomly assigned to either one of two experimental groups. The unmoving-first group practiced sitting and body scan meditation for 4 weeks while another 4 weeks of walking meditation and hatha yoga practice were followed. For the moving-first group, the order of practice was inversed. Psychological variables such as the level of mindfulness, psychological symptoms, the quality of life, meta cognition, self-compassion, as well as resilience and physiological variables such as BMI, heart rate, and blood pressures were measured at 3 time periods: before, after 4 weeks, and after 8 weeks of practice. Eight weeks of meditation practice revealed beneficial effects on most of the psychological variables but not on the physiological variables while no significant differences in effect among the groups were observed. Analysis of two incremental scores by 2-way ANOVA(group by time) showed significant interaction effects in describe subscale of FFMQ, somatization subscale of BSI, and the total score and some subscales of SCS. Generally, unmoving meditation rather than moving meditation increased the beneficial effects more on those variables. The moving-first group rather than the unmoving-first group satisfied more the meditation program and perceived more personal changes, but there were no differences in the participation level. Besides, preference for the meditation methods differed depending on the kind of meditation first practiced. Experiencing the unmoving meditation seemed to increase the preference for the moving meditations. In this study, implications of the results for the development of meditation-based programs for college students and future research were suggested, as well as the limitations of this study.

keywords
동적 명상, 정적 명상, 차별적 효과, 순서효과, moving meditation, unmoving meditation, differential effects, order effects

참고문헌

1.

김경의, 이금단, 조용래, 채숙희, 이우경 (2008). 한국판자기자비척도의 타당화 연구:대학생을 중심으로. 한국심리학회지: 건강, 13, 4, 1023-1044.

2.

김완석, 김영진(1997). 주관적 안녕척도:공동생활 및 활동과의 연관성. 한국심리학회지: 사회문제, 3(1),61-82.

3.

김완석, 전진수 (2012). 한국형 마음챙김 기반 스트레스감소(K-MBSR) 프로그램이 마음챙김 수준, 심리적 증상, 삶의 질에 미치는 효과: 자기수련량및 참여동기의 역할. 한국심리학회지: 건강, 17,1, 79-98.

4.

김재환, 윤여홍 (1984). 간이정신진단검사 실시요강. 서울: 중앙적성출판부.

5.

김정원 민병배 (1998). 걱정과 불확실성에 대한 인내력부족 및 분제해결 방식의 관계. 한국심리학회연차학술발표 논문집, 0, 83-92.

6.

김정호 (1996). 한국의 경험적 명상연구에 대한 고찰.사회과학연구(덕성여자대학교) , 3, 79-131.

7.

민성길, 김광일, 박일호 (2002). 한국판 세계보건기구 삶의 질 척도 지침서. 서울: 하나의학사.

8.

설순호, 권석만, 신민섭 (2004). 걱정과 강박사고에 대한인지적 평가와 통제방략. 한국심리학회지: 임상,26, 1, 125-144.

9.

원두리, 김교헌 (2006). 한국판 5요인 마음챙김 척도의타당화 연구. 한국심리학회지: 건강, 11, 4,871-886.

10.

장현갑, 김정모, 배재홍 (2007). 한국형 마음챙김 명상에기반한 스트레스 감소 프로그램의 개발과SCL-9O-R로 본 효과성 검증. 한국심리학회지:건강, 12, 4, 833-850.

11.

Abercrombie, P.D., Zamora, A., & Korn, A.P. (2007). Lessons learned: Providing a mindfulness-based stress reduction program for low-income multiethnic women with abnormal pap smears. Holistic Nursing Practice, 21(1), 26–34.

12.

Baer, R. A., Smith, G. T., Hopkins, J., Kriesmeyer, J., & Toney, L. (2006). Using self-report assessment methods to explore facets of mindfulness. Assessment, 13, 1, 27-45.

13.

Benson, H. (1975). The Relaxation Response. William Mcmorrow and Company.

14.

Birnie, K., Speca, M., & Carlson, L. E. (2010). Exploring self-compassion and empathy in the context of mindfulness-based stress reduction (MBSR). Stress & Health, 26, 5, 359-371.

15.

Bishop, S. R., Lau, M., Shapiro, S., Carlson, L., Anderson, N. D., Carmody, J., et al. (2004). Mindfulness: A proposed operational definition. Clinical Psychology: Science & Practice, 11, 230–241.

16.

Brown, K. W., & Ryan, R. M. (2003). The benefits of being present: Mindfulness and its role in psychological well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 84, 4, 822-48.

17.

Brown, K. W., Ryan, R. M., & Creswell, J. D. (2007). Mindfulness: Theoretical foundations and evidence for its salutary effects. Psychological Inquiry, 18, 4, 211-237.

18.

Chiesa, A., & Serretti, A. (2009). Mindfulness-Based Stress Reduction for stress management in healthy people: A review and meta-analysis. The Journal of Alternative and Complementary Medicine,15, 5, 593-600.

19.

Connor, K. M., Davidson, J. R. T. (2003). Development of a new resilience scale: The Connor-Davidson Resilience Scale(CD-RISC). Depression and Anxiety, 18, 76–82.

20.

Grossman, P., Niemann, L., Schmidt, S., Walach, H. (2004). Mindfulness-based stress reduction and health benefits A meta-analysis. Journal of Psychosomatic Research, 57, 35-43.

21.

Harvey, A., Watkins, E., Mansell, W., & Shafran, R. (2004). Cognitive behavioural processes across psychological disorders: A transdiagnostic approach to research and treatment. New York: Oxford University Press.

22.

Herrman, H., Stewart, D. E., Diaz-Granados, N., Berger, E. L., Jackson, B., & Yuen, T. (2011). What is resilience? The Canadian Journal of Psychiatry, 56, 5, 258-265.

23.

Jung, Y., Min, J., Shin, A. Y., Han,S. Y., Lee, K., & Kim, T. et al. (2012). The Korean Version of the Connor–Davidson Resilience Scale: An Extended Validation. Stress and Health, 28, 319–326.

24.

Kabat-Zinn, J. (1990). Full Catastrophe Living: Using the Wisdom of Your Body and Mind to Face Stress, Pain, and Illness. N.Y.: Delacorte Press.

25.

Kabat-Zinn, J. (1994). Wherever You Go, There You Are: Mindfulness Meditation in Everyday Life. New York: Hyperion.

26.

McCowen, D., Reibel, D., & Micozzi, M. S. (2010). Teaching Mindfulness: A Practical Guide for Clinicians and Educators. New York: Springer.

27.

Meyer, T. J., Miller, M. L., Metzger, R. L., & Borkovec, T. D. (1990). Development and validation of the Penn State Worry Questionnaire. Behaviour Research and Therapy, 28, 487–.495.

28.

Neff, K. D. (2003). Self-compassion: An alternative conceptualization of a healthy attitude toward oneself. Self and Identity, 2, 85-102.

29.

Neff, K. D., Hseih, Y., & Dejitthirat, K. (2005). Self-compassion, achievement goals, and coping with academic failure. Self and Identity, 2, 263-287.

30.

Richardson, G. E. (2002). The metatheory of resilience and resiliency. Journal of Clinical Psychology, 58(3), 307–321.

31.

Safran, J. D., & Segal, Z. V. (1990). Interpersonal Process in Cognitive Therapy. New York: Basic Books.

32.

Sedlmeier, P., Eberth, J., Schwarz, M., Zimmermann, D., Haarig, F., Jaeger, S., & Kunze, S.(2012). The Psychological Effects of Meditation: A Meta-Analysis. Psychological Bulletin, 138, 6, 1139–1171.

33.

Shapiro, S. L., Astin, J. A., Bishop, S. R., & Cordova, M. (2005). Mindfulness-based stress reduction for health care professionals: Results from a randomized trial. International Journal of Stress Management, 12(2), 164– 176.

34.

Shapiro, S. L., Carlson, L. E., Astin, J. A., & Freedman, B. (2006). Mechanism of mindfulness. Journal of Clinical Psychology, 62, 3, 373-386.

35.

Wells, A., & Cartwright-Hatton, S. (2004). A short form of the Metacognitions Questionnaire: Properties of the MCQ-30. Behaviour Research and Therapy, 42, 385-396.

한국심리학회지: 건강