바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

청소년의 정서조절곤란 측정-DERS의 심리측정적 속성

Measurement of Emotion Dysregulation in Korean Adolescents: Psychometric properties of the Emotion Dysregulation Scale

한국심리학회지: 건강 / The Korean Journal of Health Psychology, (P)1229-070X; (E)2713-9581
2013, v.18 no.4, pp.727-746
https://doi.org/10.17315/kjhp.2013.18.4.008
박지선 (부산가톨릭대학교 사회복지상담학과)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

현 연구의 주목적은 청소년을 대상으로 정서조절곤란척도의 심리측정적 속성을 검증하는 것이다. 이를 위해 부산시에 위치한 중․고등학교 학생 1067명에게 정서조절곤란척도(DERS), 정서조절능력척도(ERAS), 정서조절체크리스트(ERCL), 특질-상위기분척도(TTMS), 한국판 청소년자기행동평가척도(K-YSR)를 실시하였다. 불성실한 응답을 제외한 998명의 자료가 분석에 사용되었는데 한국판 청소년용 DERS는 비수용, 충동, 자각, 전략, 목표, 명확성이라는 6개의 요인구조를 지니고 있는 것으로 확인되었다. 6가지 하위 요인의 내적합치도와 검사-재검사 신뢰도는 만족할만한 수준에 해당하였다. 한국판 청소년용 DERS의 수렴 타당도를 검증하기 위해 다른 정서조절척도와의 상관관계를 조사한 결과, 한국판 청소년용 DERS는 다른 정서조절척도와 대부분 유의미한 상관을 보였다. 한국판 청소년용 DERS와 정신건강과의 관계를 알아보기 위해 K-YSR과의 상관을 분석한 결과, 한국판 청소년용 DERS와 K-YSR의 하위 요인들이 모두 유의미한 정적 상관을 보였다. 마지막으로 K-YSR의 임상범위에 해당하는 점수를 토대로 내재화문제, 외현화문제 집단으로 구분한 후 정상집단과의 평균을 비교한 결과 내재화문제는 한국판 청소년용 DERS의 모든 하위척도와, 외현화문제는 정서자각관련 하위요인을 제외한 모든 하위요인과 유의미한 점수차를 보여 청소년의 정서조절곤란이 심리적 부적응과 관련이 있음을 보여 주었다. 마지막으로 청소년 시기의 정서조절의 중요성과 현 연구의 제한점, 향후 연구를 위한 제안점을 논하였다.

keywords
정서조절, 정서조절곤란척도(DERS), 청소년, 내재화문제, 외현화 문제, emotion regulation, DERS, adolescent, internalized problem, externalized problem.

Abstract

The purpose of the present study is to confirm psychometric properties of the Difficulties in Emotion Regulation Scale in Korean adolescents. In order to examine this, the Korean Version Emotion Dysregulation Sclae, ERQ-CA, ERAS, ERCL, TMMS, K-YSR were administered to 1067 middle and high school students in Pusan. Finally reposes from 998 students were used for the analysis. In result, the results of exploratory factor analysis of the DERS in Korean adolescents revealed 6 factor structure: Nonacceptance, Impuse, Awareness, Strategies, Goals, Clarity. Also internal consistencies and test-retest reliabilities of six subscales of the DERS in Korean adolescents were considered to an acceptable level. To test the convergent validity of K-CTQ, correlation analyses were conducted with the ERQ-CA, ERAS, ERCL, TTMS. Most of the DERS subscales was significantly correlated with corresponding the other emotion regulation subscales. The results of correlation and Oneway ANOVA between the DERS and the YSR showed that the DERS was associated with internalized and externalized problem. The results support the DERS in Korean adolescents is a reliable and valid scale. Finally, the importance of emotion regulation of adolescents was discussed. Also the limitations of the present study and suggestions for the future research were discussed.

keywords
정서조절, 정서조절곤란척도(DERS), 청소년, 내재화문제, 외현화 문제, emotion regulation, DERS, adolescent, internalized problem, externalized problem.

참고문헌

1.

김소희 (2004). 스트레스 사건, 인지적 정서조절전략과심리적 안녕감간의 관계. 가톨릭대학교 석사학위논문.

2.

김종희, 이지연 (2011). 부모의 부정적 양육행동이 청소년의 걱정에 미치는 영향-정서조절 곤란을 매개 변인으로. 청소년시설환경, 9(2), 3-15.

3.

문용린 (1996). 한국학생들의 정서지능 측정 연구. 새로운 지능의 개념, 감성지능. 서울: 서울대 교육연구소.

4.

손재민 (2005). 정서조절 방략 사용에서의 개인차. 서울대학교 대학원 석사학위논문

5.

오경자, 이혜련, 홍강의, 하은혜 (2001). 청소년자기행동평가척도(K-YSR). 서울: 중앙적성 연구소.

6.

안무옥 (2007). 청소년의 외상경험, 정서조절, 대처방식및 사회적 지지가 외상 후 스트레스 장애 증상에 미치는 영향. 한남대학교 대학원 석사학위논문.

7.

이수정, 이훈구 (1997). Trait Meta-Mood Scale의 타당화에 관한 연구. 한국심리학회지: 사회 및 성격,11, 95-116.

8.

이원화, 이지영 (2011). 청소년의 정서조절곤란의 수준과 정서조절방략의 사용: 중고등학생과 대학생의 비교 연구. 인간이해, 23(2), 195-212.

9.

이지영 (2012). 연령증가에 따른 정서조절능력의 차이:청소년기와 성인기를 대상으로. 한국심리학회지: 일반, 31(3), 783-808.

10.

임전옥 (2003). 정서인식의 명확성, 정서조절 양식과 심리적 안녕의 관계. 가톨릭대학교 대학원 석사학위논문.

11.

조용래 (2007). 정서조절곤란의 평가: 한국판 척도의 심리측정적 속성. 한국심리학회지: 임상, 26(4),1015-1038.

12.

최성환 (2013). 청소년 정서조절의 이해: 측정도구의 개발 및 타당화. 한국상담대학원대학교 석사학위논문.

13.

홍주현, 심은정 (2013). 정서인식의 명확성과 청소년의정신건강: 정서조절곤란의 매개효과, 한국심리학회지: 일반, 32(1), 195-212.

14.

Aldao, A., & Nolen-Hoeksema, S. (2010). Specificity of cognitive emotion regulation strategies: a transdiagnostic examination. Behaviour Research and Therapy, 48, 974-983.

15.

Andersen, A., & Teicher, M. H. (2008). stress, sensitive periods and maturational events in adolescent depression. Trends in Neuroscience, 31, 183-191.

16.

Bardeen, J. R., Kumpula, m. J., & Orcutt, H. K. (2013). Emotion regulation difficulties as a prospective predictor of posttraumatic stress symptoms following a mass shooting. Journal of Anxiety Disorder, 27, 188-196.

17.

Barrett, L., Lane, R., Sechrest, L., & Schwartz, G. (2000). Sex differences in emotional awareness. Personality and Social Psychology Bulletin, 26(9), 1027.

18.

Denham, S. A., Blair, K. A., DeMulder, E., Levitas, J., Sawyer, K., Auerbach-Major, S., et al. (2003). Preschool emotion competence: pathway to social competence. Child Development, 74, 238-256.

19.

Dickstein, D. P., & Leibenluft, E. (2006). Emotion regulation in children and adolescents: Boundaries between normalcy and bipolar disorder. Development and Psychopathology, 18, 1105-1131.

20.

Fox, H. C., Axelrod, S. R., Paliwal, P., Sleeper, J., & Sinha, R. (2007). Difficulties in emotion regulation and impulse control during cocaine abstinence. Drug and Alcohol Dependence, 89, 298-301.

21.

Floyd, F. J., & Widaman, K. F. (1995). Factor analysis in the development and refinement of clinical assessment instruments. Psychological Assessment, 7, 286-299.

22.

Garnefski, N., Kraaij, V., & van Etten, M. (2005). Specificity of relations between adolescents’ cognitive emotion regulation strategies and internalizing and externalizing psychopathology. Journal of Adolescence, 28, 619-631.

23.

Gratz, K. L., & Roemer, L. (2004). Multidimensional assessment of emotion regulation and dysregulation: development, factor structure, and initial validation of the difficulties in Emotion Regulation Scale. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment, 26(1), 41-54.

24.

Gross, J., & John, O. (1998). Mapping the domain of expressivity: Multimethod evidence for a hierarchical model. Journal of Personality and Social Psychology, 74, 170-191.

25.

Gullone, E., & Taffe, J. (2012). The Emotion Regulation Questionnaire for children and adolescents(ERQ-CA): A psychometric evaluation. Psychological Assessment, 24(2), 409-417.

26.

Johnson, K. A., Zvolensky, M. J., Marshall, E. C., Gonzalez, A., Abrams, K., & Vujanovic, A. A. (2008). Linkages between cigarette smoking outcome expectancies and negative emotional vulnerability. Addictive Behaviors, 22, 1416-1424.

27.

Klonsky, E. D. (2009). The functions of self-injury in young adults who cut themselves: Clarifying the evidence for affect-regulation. Psychiatry Research, 166, 260-268.

28.

Larson, R., & Richards, M. H. (1991). Daily companionship in late childhood and early adolescence: changing developmental context. Child Development, 62, 284-300.

29.

McLaughlin, K. A., Hatzenbuehler, M. L., Mennin, D. S., & Nolen-Hoeksema, S. (2011). Emotion dysregulation and adolescent psychopathology: A prospective study. Behaviour Research and Therapy, 49, 544-554.

30.

Mullin, B. C., & Hinshaw, S. P. (2007). Emotion regulation and externalizing disorders in children and adolescents. In Gross, J. J. (Ed.), Handbook of emotion regulation (pp. 523-541). New York: Guilford Press.

31.

Salters-Pedneault, K., Roemer, L., Tull, M., Rucker, L., & Mennin, D. S. (2006). Evidence of broad deficits in emotion regulation associated with chronic worry

32.

Silk, J. S., Steinberg, L, & Morris, A. S. (2003). Adolescents; emotion regulation in daily life: links to depressive symptoms and problem behaviors. Child Development, 74, 1869-1880.

33.

Steinberg, L., Dahl, R., Keating, D., Kupfer, D. J., Masten, A., & Pine, D. (2006). The study of developmental psychopathology in adolescence: intergrating affective neuroscience with the study of context. In D. Cicchetti, & D. Cohen (Eds.), Developmental psychopathology, Vol. 2 (pp. 710-741). New York: Wiley.

34.

Suveg, C., & Zeman, J. (2004). Emotion regulation in children with anxiety disorders. Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology, 33, 750-759.

35.

Thompson, R. A. (1994). Emotion regulation: A theme in search of definition. Monographs for the Society for Research in Child Development, 59, 25-52.

36.

Tull, M. T., & Roemer, L. (2007). Emotion regulation difficulties associated with the experience of uncued panic attacks: Evidence of experiential avoidance, emotional nonacceptance, and decreased emotional clarity. Behavior Therapy, 38, 378-391.

37.

Weinberg, A., & Klonsky, E. D. (2009). Measurement of emotion dysregulation in adolescents. Psychological Assessment, 21(4), 616-621.

38.

Zeman, J., Cassano, M., Perry-Parrish, & Stegall, S. (2006). Emotion regulation in children and adolescents. Developmental and Behavioral Pediatrics, 27, 155-168.

한국심리학회지: 건강