바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

사회적 불안 상황에서 시각조망과 해석 수준의 효과

Effects of Visual Perspectives and Construal Levels on Social Anxiety

한국심리학회지: 건강 / The Korean Journal of Health Psychology, (P)1229-070X; (E)2713-9581
2014, v.19 no.1, pp.283-301
https://doi.org/10.17315/kjhp.2014.19.1.016
최성은 (순천향대학교 부천병원)
최훈석 (성균관대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

두 편의 실험연구를 통해서 자신의 발표행동을 조망하는 방법에 따라서 해당 발표행위에 대한 불안지각 및 후속 발표수행이 달라지는지 알아보았다. 실험 1은 자기에 대한 조망(1인칭 대 3인칭)에 따른 효과가 자기-초점적 주의에서의 차이에 기인한 것인지 알아볼 목적으로 수행되었다. 실험 2에서는 3인칭 조망에 의해서 유발되는 발표불안을 감소시키는 전략으로 해석수준(construal level)의 효과를 탐색하였다. 연구 결과, 1인칭 조망을 사용했을 때에 비해서 3인칭 조망을 사용하여 자신의 발표행동을 심상화 했을 때 자기-초점적 주의가 높고, 발표 전 불안 수준 및 타인의 부정적 평가에 대한 염려가 높았으며, 자신의 발표수행에 대한 자기-평가가 낮았다(실험1). 또한 추상 수준이 낮은 방법(how)-기반 심상화를 사용했을 때에 비해서 추상 수준이 높은 이유(why)-기반 심상화를 통하여 자신의 발표행동을 심상화 했을 때 추상적 마음 갖춤새가 발현되었고, 발표 전 이완 수준이 높았다(실험2). 연구결과를 토대로 연구의 시사점과 제한점 및 향후 연구과제에 대하여 논의하였다.

keywords
사회불안, 발표불안, 시각조망, 자기-초점적 주의, 해석 수준, social anxiety, speech anxiety, visual perspective, self-focused attention, construal level

Abstract

The aim of this study is to investigate the effects of imagining one's own to-be-delivered speech from either a 1st-person or a 3rd-person's perspective for anxiety and subsequent speech performances. It was hypothesized that the effects of visual perspectives on speech anxiety would be mediated by self-focused attention. We also examined a strategy which aimed at reducing the speech anxiety based on the main premise of the construal level theory. Results showed that participants in the 3rd-person's perspective condition reported higher levels of anxiety than those in the 1st-person's perspective condition. And, as expected, this relationship was mediated by self-focused attention (study 1). In addition, participants, who had imagined their speech behaviors based on the 'why' construal (i.e., high-level construal), experienced an abstract mind-set and reported with higher levels of relaxation than those who had imagined the same behavior based on the 'how' construal (i.e., low-level construal) (study 2). Implications and limitations of this study and suggestions for future studies were discussed.

keywords
사회불안, 발표불안, 시각조망, 자기-초점적 주의, 해석 수준, social anxiety, speech anxiety, visual perspective, self-focused attention, construal level

참고문헌

1.

김지혜, 안창일 (1991). 자기 초점화 주의가 불안에 미치는 영향. 한국심리학회지: 임상, 10(1), 243-261.

2.

김진미, 손정락 (2013). 수용 전념 치료(ACT)가 발표불안이 있는 대학생의 사회적 회피와 자기-초점적 주의에 미치는 효과. 한국심리학회지: 건강, 18(2), 267-283.

3.

김혜은, 김도연 (2012). 수용전념 치료가 불안사고 및불안민감성, 수용적 태도에 미치는 효과: 발표불안을 중심으로. 한국심리학회지: 건강, 17(2), 299-310.

4.

박기환, 안창일 (2001). 사회공포증의 인지행동집단치료효과에 대한 연구. 한국심리학회지: 임상, 20(1), 1-18.

5.

이정윤, 최정훈 (1997). 한국판 사회공포증 척도(K-SAD, K-FNE)의 신뢰도 및 타당도 연구. 한국심리학회지: 임상, 16(2), 251-264.

6.

이혜경 (1998). 사회공포증에서 나타나는 인지적 특성이수행불안에 미치는 영향. 고려대학교 대학원석사학위 청구논문.

7.

조용래, 원호택 (1997). 대인불안에 대한 인지적 평가:한국판 사회적 상호작용에 대한 자기효능감척도의 개발과 타당화에 관한 연구. 심리학의연구문제, 제 4호, 397-434.

8.

조용래, 이민규, 박상학 (1999). 한국판 발표불안척도의신뢰도와 타당도에 관한 연구. 한국심리학회지:임상, 18(2), 165-178.

9.

최영인, 권정혜 (2009). 관찰자 관점이 발표상황에서 불안과 수행에 미치는 영향. 한국심리학회지: 일반, 28(1), 147-166.

10.

최훈석, 최보배, 권민교, 김주현 (2007). 내가 보는 나와남이 보는 나: 자기-평가에서 회상 조망의 효과. 한국 사회 및 성격 심리학회 춘계 학술대회 및 심포지엄 논문집, 51-57.

11.

최훈석, 정지인 (2008). 미래 사건에 대한 시각조망의효과: 1인칭 조망과 3인칭 조망의 비교. 한국사회 및 성격 심리학회 동계 학술대회 및 심포지엄 논문집, 135-140.

12.

Baron, R. M., & Kenny, D. A. (1986). The moderator-mediator variable distinction in social psychological research: Conceptual, strategic and statistical considerations. Journal of Personality and Social Psychology, 51, 1173-1182.

13.

Batson, C. D., Early, S., & Salvarani, G. (1997). Perspective taking: Imagining how another feels versus imagining how you would feel. Personality and Social Psychology Bulletin, 23, 751-758.

14.

Bem, D. J. (1972). Self-perception theory, In L. Berkowitz(Ed.), Advances in experimental social psychology. NY: Academic.

15.

Clark, D. M., & Wells, A. (1995). A cognitive model of social phobia. In R. Heimberg, M. R. Liebowitz, D. A. Hope, & F. R. Schneier(Eds.), Social Phobia: Diagnosis, assessment and treatment. New York: The Guilford Press.

16.

Cohen, D., & Gunz, A. (2002). As seen by the other:Perspectives on the self in the memories and emotional perceptions of easterners and westerners. Psychological Science, 13, 55-59.

17.

Coles, M, E., Turk, C, L., Heimberg, R, G., & Fresco, D, M. (2001). Effect of varing levels of anxiety within social situations : relationship to memory perspective and attributions in social phobia. Behaviour Research and Therapy, 39, 651-665.

18.

Daly, J. A., Vangelisti, A. L., & Lawrence, S. G. (1989). Self-focused attention and public speaking anxiety. Personality and Individual Differences, 10, 903-913.

19.

Duval, S., & Wicklund, R. A. (1972). A theory of objective self-awareness. London: Academic Press.

20.

Frank, M. G., & Gilovich, T. (1989). Effect of memory perspective on retrospective causal attributions. Journal of Personality and Social Psychology, 57, 399-403.

21.

Freitas, A. L., Gollwitzer, P. M., & Trope, Y. (2004). The influence of abstract and concrete mindsets on anticipating and guiding others'self-regulatory efforts. Journal of Experimental Social Psychology, 40, 739-752.

22.

Fremouw, W. J., & Breitenstein, J. L. (1990). speech anxiety. In H. leitenberg(Eds.). Handbook of Social and Evaluation Anxiety(455-474). New York and London: Plenum Press.

23.

Fujita, K., & Han, H. A. (2008). Construal levels and automatic evaluative processes in self-contro. Unpublished data, The Ohio State University.

24.

Fujita, K., Trope, Y., Liberman, N., & Levin-Sagi, M. (2006). Construal level and self-control. Journal of Personality and Social Psychology, 90, 351-367.

25.

Galinsky, A. D., & Moskowitz, G. B. (2000). Perspective-taking: Decreasing stereotype expression, stereotype accessibility, and in-group favoritism. Journal of Personality and Social Psychology, 78, 708-724.

26.

Gilovich, T., Medvec, V. H., & Savitsky, K. (2000). The spotlight effect in social judgment: An egocentric bias in estimates of the salience of one’s own actions and appearance. Journal of Personality and Social Psychology, 79, 211-222.

27.

James, W. (1950). The principles of psychology. NY:Dover Publication (Original work published in 1890).

28.

Leung, A. K. -y., & Cohen, D. (2007). The soft embodiment of culture: Camera angles and motion through time and space. Psychological Science, 18, 824-830.

29.

Libby, L. K., & Eibach, R. P. (2002). Looking back in time: Self-concept change affects visual perspective in autobiographical memory. Journal of Personality and Social Psychology, 82, 167-179.

30.

Libby, L. K., Eibach, R. P., & Gilovich, T. (2005). Here's looking at me: The effect of memory perspective on assessments of personal change. Journal of Personality and Social Psychology, 88, 50-62.

31.

Lorenz, C & Neisser, U. (1985). Factors of imagery and event recall. Memory and Cognition, 13, 494-500.

32.

McIssac, H. K., & Eich, E. (2002). Vantage point in episodic memory, Psychonomic Bulletin and Review, 9, 409–420.

33.

McNeil, D. W., Turk, C. L., & Ries, B. J. (1994). Anxiety and fear. In: V. S. Ramachandran (Ed.), Encyclopedia of human behavior, Academic Press, San Diego.

34.

Nigro, G., & Neisser, U. (1983). Point of view in personal memories. Cognitive Psychology, 15, 467-482.

35.

Pronin, E., & Ross, L. (2006). Temporal differences in trait self-ascription: When the self is seen as an other. Journal of Personality and Social Psychology, 90, 197-209.

36.

Robinson, J, A., & Swanson, K. L. (1993). Field and observer modes of remembering. Memory, 1, 169-184.

37.

Spurr, J., & Stopa, L. (2003). The observer perspective: effects on social anxiety and performance. Behaviour Research and Therapy, 41, 1009-1028.

38.

Steger, M. F., Frazier, P., Oishi, S., & Kaler, M. (2006). The Meaning in Life Questionnaire:Assessing the Presence of and Search for Meaning in Life. Journal of Counseling Psychology, 53, 80-93.

39.

Sugiura, T. (1996). The effect of self-awareness on the internal and external viewpoint for self-imagery. Japanese Journal of psychology, 66, 418-424.

40.

Trope, Y., & Liberman, N. (2003). Temporal construal. Psychological Review, 110, 403-421.

41.

Vasquez, P & Buelher (2007). Seeing Future Success:Does Imagery Perspective Influence Achievment Motivation. Personality and Social Psychology Bulletin, 33, 1392-1405.

42.

Wakslak, C. J., & Trope, Y. (2009). Cognitive consequences of affirming the self: The relationship between self-affirmation and object construal. Journal of Experimental Social Psychology, 45, 937-932.

43.

Woody, S. R., Chambless, D. L., & Glass, C. R. (1997). Self-focused attention in the treatment of social phobia. Behaviour Research and Therapy, 35, 117-129.

44.

Yerkes, R. M., & Dodson, J. D. (1908). The relation of strength of stimulus to rapidity of habit-formation. Journal of Comparative Neurology and Psychology 18, 459–482.

한국심리학회지: 건강