바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

양육시설아동들의 인지능력 특성

Cognitive Characteristics of Institutionalized Children

한국심리학회지: 건강 / The Korean Journal of Health Psychology, (P)1229-070X; (E)2713-9581
2014, v.19 no.1, pp.303-321
https://doi.org/10.17315/kjhp.2014.19.1.017
이선주 (자광아동가정상담원)
조혜수 (자광아동가정상담원)
오상우 (원광대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

본 연구는 시설에 거주하는 아동들의 인지능력 수준 및 인지특성에 대해 알아보고 인지능력과 문제행동과의 관련성에 대해 살펴보았다. 이를 위하여 서울시 아동공동생활가정 및 아동양육시설에 거주하고 있는 아동 110명을 대상으로 K-WISC-IV와 CBCL을 실시하였다. 연구 결과, 대상 아동들의 전체 지능 평균은 83.26(SD=14.36)으로 보통하 수준이었고 그 중 38.4%가 경계선 이하에 속하였다. 연령 수준에 따른 인지능력 차이를 확인해 본 결과, 전체 지능을 비롯하여 지각추론, 작업기억, 처리속도에서는 유의미한 차이가 없었으나, 언어이해 지표에서 13-16세 청소년들은 6-9세 아동들에 비해 유의미하게 낮은 능력을 보였다(p<0.05). 대상 아동들의 인지능력 패턴을 알아보기 위하여 K-평균 군집분석을 실시한 결과 4집단으로 분류되었다. 언어이해, 지각추론, 작업기억, 처리속도의 4개의 지표점수가 모두 보통 수준인 ‘보통 집단’, 4개 지표 모두 보통하 수준인 ‘보통하 집단’, 4개의 지표가 경계선이나 지체를 보인 ‘경계선/지체 집단’, 마지막으로 지각추론에 비해 언어이해와 작업기억이 낮은 ‘낮은 언어 능력과 주의집중력 문제 집단’으로 나누어졌다. 군집분석 집단에 따른 문제 행동(CBCL)의 차이를 알아 본 결과, ‘경계선/지체 지능 집단’은 ‘보통 지능 집단’에 비해 사회적 미성숙과 주의집중문제가 통계적으로 유의미하게 더 높았다. 끝으로 본 연구의 의의 및 제한점을 기술하였다.

keywords
K-WISC-IV, intelligence, institutionalized child, group home, CBCL, 시설아동, 그룹홈, K-WISC-IV, 인지능력, CBCL

Abstract

This study investigated institutionalized children's cognitive characteristics and their relationships with behavioral problems. Subjects composed of 110 children from 32 child-welfare facilities in Seoul (Average age: 11.31; 66 boys and 44 girls). Children's cognitive abilities were measured by using the K-WISC-IV, and their emotional and behavioral problems are evaluated with K-CBCL (Child Behavior Checklist 6-18). Data were analyzed by the mean, standard deviation, and correlation for descriptions. The K-mean cluster analysis was employed to investigate subtypes of cognitive patterns, and the one-way ANOVA was employed for finding differences among various age groups. Results showed that institutionalized children's average intelligence was 83.26 years (SD=14.36) which was lower than the standardization group. There were no differences in perceptual reasoning index, working memory index, and processing speed index of K-WISC-IV among the different age groups. In case of verbal comprehension index, however, the 13-16 years old adolescents showed lower scores than the 6-9 years old children. As a result of the K-mean cluster analysis, participants were divided into four groups (average group, low average group, borderline/mental retardation group, low verbal ability and attention problem group). The children from the borderline/mental retardation groups were reported to have more problems with regards to social immaturity and inattentiveness as compared to the average group. Finally, the implications and limitations of the present study were discussed.

keywords
K-WISC-IV, intelligence, institutionalized child, group home, CBCL, 시설아동, 그룹홈, K-WISC-IV, 인지능력, CBCL

참고문헌

1.

곽금주, 오상우, 김청택 (2011a). Korean Wechsler Intelligence Scale for children-fourth edition (K-WISC-IV). 서울: 학지사서울심리검사연구소.

2.

김보람, 이경숙, 박진아, 이지성 (2008). 시설보호아동의인성과 정서 및 행동문제: 성차를 중심으로. 한국심리학회: 여성, 13(1), 43-61.

3.

김상원, 김충육 (2011). 아동 인지능력 평가의 최근 동향 : CHC이론과 K-WISC-Ⅳ. 한국심리학회:학교, 8(3), 337-358.

4.

류지영, 한국아동청소년그룹홈협의회 (2012). 그룹홈 발전과 아동의 미래: 2012 한국아동청소년그룹홈협의회 정책토론회. 서울 : 류지영의원실 : 한국아동청소년 그룹홈협의회.

5.

문수영 (2012). 시설아동과 일반아동의 지능발달 비교연구 : 가정양육 경험이 없는 시설아동을 중심으로. 동아대학교대학원 석사학위 청구논문.

6.

보건복지부 (2013). 2013 아동공동생활가정 그룹홈 현황. 보건 복지부.

7.

보건복지부 (2013). 2013 아동사업안내. 보건 복지부.

8.

성미영 (2006). 시설보호 여부에 따른 아동의 정서성 발달과 내면화 및 외현화 행동문제. 한국생활과학회지, 15(1), 17-29.

9.

안효경 (2009). 평균 군집분석과 이단계 군집분석을 이용한 고객세분화 비교 연구. 연세대학교 대학원 석사학위 청구논문.

10.

이강이 (2002). 시설 보호 아동의 인지능력에 따른 행동문제. 대한가정학회지, 40(2), 57-66.

11.

이혜진 (2006). 그룹홈(Group Home) 아동·청소년의 심리사회 및 인지적 특성. 명지대학교대학원 석사학위 청구논문.

12.

최종옥 (2005). KEDI-WISC에 나타나는 유동적 지능과결정적 지능의 관계 : 저소득층 결손가정 아동을 중심으로. 이화여자대학교 대학원 석사학위청구논문.

13.

최해주 (2003). 한국 웩슬러 유아 지능검사와 아동·청소년 행동평가척도간의 상관 연구. 울산대학교대학원 석사학위 청구 논문.

14.

황혜신, 황혜정 (2001). 유아의 인지능력이 문제 행동에미치는 영향. 대한가정학회지, 39(3), 25-34.

15.

Attala, J. M., Bauza, K., Pratt, H., & Vieira, D. (1995). Integrative review of effects on children of witnessing domestic violence. Issues in comprehensive pediatric nursing, 18(3), 163-172.

16.

Bennett, K. K., Weigel, D. J., & Martin, S. S. (2002). Children’s acquisition of early literacy skills:Examining family contributions. Early Childhood Research Quarterly, 17(3), 295-317.

17.

Bowlby, J. (1951). Maternal care and mental health. Geneva: World Health Organization.

18.

Burns, B. J., Phillips, S. D., Wagner, H. R., Barth, R. P., Kolko, D. J., Campbell, Y., & Landsverk, J. (2004). Mental health need and access to mental health services by youths involved with child welfare: a national survey. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 43(8), 960.

19.

Casier, L. (1961). Maternal deprivation: A critical review of the literature. Monographs of the Society for Research in Child Development, 26, 2-64.

20.

Clausen, J. M., Landsverk, J., Ganger,W., Chadwick, D., & Litrownik, A. (1998). Mental health problems of children in foster care. Journal of Child and Family Studies, 7, 283−296.

21.

Courtney M. E., Roderick M., Smithgall C., Gladden R. M., & Nagaok J. (2004). The educational status of foster children. Chapin Hall Center for Children at the University of Chicago.

22.

Dennis, W. (1973). Children of the creche. New York:Appleton-Century Crofts.

23.

Devena, S. E., & Watkins, M. W. (2012). Diagnostic utility of WISC-IV General Abilities Index and Cognitive Proficiency Index difference scores among children with ADHD. Journal of Applied School Psychology, 28, 133-154.

24.

Eigsti, I. M., Weitzman, C., Schuh, J., de Marchena, A., & Casey, B. J. (2011). Language and cognitive outcomes in internationally adopted children. Development and Psychopathology, 23(02), 629-646.

25.

Gould F., Clarke J., Heim C., Harvey P. D., Majer M., & Nemeroff C. B. (2012). The effects of child abuse and neglect on cognitive functioning in adulthood. Journal of Psychiatric Research, 46, 500-506..

26.

IJzendoom M. H, Luijk M. P. C. M., & Juffer f.. (2008). IQ of Children Growing Up in Children's Homes: A Meta-Analysis on IQ Delays in Orphanages. Merrill-Palmer Quarterly, 54(3). 341-366.

27.

Kaufman, A. S., Flanagan, D. P., Alfonso, V. C., & Mascolo, J. T. (2006). Review of Wechsler Intelligence Scale for Children, (WISC-IV). Journal of Psychoeducational Assessment, 24(3), 278-295.

28.

Lawrence G. Weiss, Donald H. Saklofske, Aurelio Prifitera, James A. Holdnack. (2012). WISC-IV 임상 해석 [WISC-IV advanced clinical interpretation]. (신민섭, 도례미, 최지윤, 안현선). 서울: 시그마프레스.

29.

Loman, M. M., Wiik, K. L., Frenn, K. A., Pollak, S. D., & Gunnar, M. R. (2009). Postinstitutionalized children's development:Growth, cognitive, and language outcomes. Journal of developmental and behavioral pediatrics: JDBP, 30(5), 426-434.

30.

McLaughlin, K. A., Sheridan, M. A., Winter, W., Fox, N. A., Zeanah, C. H., & Nelson, C. A. (2013). Widespread Reductions in Cortical Thickness Following Severe Early-Life Deprivation: A Neurodevelopmental Pathway to Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder. Biological psychiatry(In Press, Corrected Proof).

31.

Merz, E. C., McCall, R. B., & Wright, A. J. (2013). Attention and language as mediators of academic outcomes following early psychosocial deprivation. International Journal of Behavioral Development, 37(5), 451-459.

32.

Olson, S. L., Bates, J. E., Sandy, J. M., & Schilling, E. M. (2002). Early developmental precursors of impulsive and inattentive behavior: From infancy to middle childhood. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 43(4), 435-447.

33.

Pluck, G., Lee, K. H., David, R., Macleod, D. C., Spence, S. A., & Parks, R. W. (2011). Neurobehavioural and cognitive function is linked to childhood trauma in homeless adults. British Journal of Clinical Psychology, 50(1), 33-45.

34.

Polanczyk, G., de Lima, M., Horta, B., Biederman, J., & Rohde, L. (2007). The worldwide prevalence of ADHD: a systematic review and metaregression analysis. American journal of psychiatry, 164(6), 942-948.

35.

Rutter M.(1998). Some research considerations on intergenerational continuities and discontinuities: Comment on the special section. Developmental Psychology, 34(6), 1269–273.

36.

Sainero, A., Bravo, A., & del Valle, J. F. (2013). Examining needs and referrals to mental health services for children in residential care in Spain: an empirical study in an autonomous community. Journal of Emotional and Behavioral Disorders(In Press, Corrected Proof).

37.

Scott, S. (1994). Mental retardation. In M. Rutter, E. Taylor, & L. Hersov (Eds), Child and adolescent psychiatry: Modern approaches(3rd ed., pp. 616-646).

38.

Stevens, S. E., Sonuga-Barke, E. J., Kreppner, J. M., Beckett, C., Castle, J., Colvert, E., ... & Rutter, M. (2008). Inattention/overactivity following early severe institutional deprivation: presentation and associations in early adolescence. Journal of abnormal child psychology, 36(3), 385-398.

39.

Trout, A. L., Hagaman, J. L., Casey, K. J., Reid, R., & Epstein, M. H. (2008). The academic status of children in out-of-home care: A review of the literature. Children and Youth Services Review, 30, 979–994.

40.

Twamley, E. W., Allard, C. B., Thorp, S. R., Norman, S. B., Hami Cissell S., Hughes Berardi K. ,... & Stein MB. (2009). Cognitive impairment and functioning in PTSD related to intimate partner violence. Journal of the International Neuropsychological Society, 15(06), 879-887.

41.

Windsor, J., Benigno, J. P., Wing, C. A., Carroll, P. J., Koga, S. F., Nelson, C. A., & Zeanah, C. H. (2011). Effect of foster care on young children’s language learning. Child Development, 82, 1040–1046.

42.

White, J. L., Moffitt, T. E., & Silva, P. A. (1989). A prospective replication of the protective effects of IQ in subjects at high risk for juvenile delinquency. Journal of consulting and clinical psychology, 57(6), 719-728.

한국심리학회지: 건강