본 연구는 초등학교 고학년과 중학생에서 정서인식능력의 성별에 따른 발달적 변화를 웹 기반 정서인식능력 검사를 통해 살펴보고자 하였다. 이 시기는 뇌 발달의 정점을 지나고 있으면서 정서적 안정기로 접어드는 중요한 시기로서 이후의 대인관계나 사회적 활동에 중요한 정서인식능력의 발달 또한 중요하게 다루어져야 하는 시기로 생각되었다. ERT-R은 검사의 실시, 채점, 그리고 검사결과의 보관과 분석이 웹을 통해 이루어지도록 개발되어 있으며, 피검사자의 정반응수 및 정반응률 뿐만 아니라 정반응 결정속도를 1/100초 단위로 측정 가능하다. 연구 결과에서, 전반적인 정서인식능력의 정반응률은 남자에 비해 여자가 더 잘 인식하는 것으로 나타났으며, 연령이 증가함에 따라 더 잘 인식하는 것으로 나타났다. 하지만 정반응 결정속도는 남녀 간에 차이가 없었으며, 연령에 따라 더 빨라지는 것으로만 나타났다. 기본적인 정서인식에서는 유의한 차이 혹은 변화가 발견되지 않았지만, 정서변별에서는 초등학교 고학년 남자들이 중학생이 되면서 정반응률이 급격하게 증가하는 양상을 보였다. 맥락이해 전체에서는 남녀차와 연령차가 나타나고 있었으나, 그 발달적 변화의 차이는 유의하지 않았다. 단지 행복과 슬픔의 맥락을 이해하는 과정에서 남자의 처리속도가 향상되는 면들이 보였다. 결론적으로 기본적인 정서인식능력은 초등학교 고학년이 되면서 대부분 발달하지만 남자의 경우, 여자에 비해 정서인식능력이 낮다는 점, 정서변별능력이나 맥락을 이해하는 과정에서 일부 요소들이 여자들에 비해 다소 늦어지는 경향을 보였다.
This study explored the differential developmental changes in the emotional recognition abilities of elderly childhood and early adolescent students according to gender using a web based Emotional Recognition Test-Revised (ERT-R). These periods were selected because they were considered the peak of brain development and the period approaching emotional stability. For healthy interpersonal relationships and social activity after these periods, emotional recognition abilities were also considered. ERT-R was developed for administering, scoring, recording and analyzing results for web tests, and the number and ratio of correct responses as well as the response speed for correct responses were measured by 1/100 seconds. In the global correct response ratio of ERT-R, female participants showed better emotional recognition abilities, and the developmental ageing effect was significant. Simple emotional recognition ability did not show any significant difference. However, in emotional discrimination, students at the elderly childhood stage showed significant differential changes than others. For the subtotal of contextual understanding, gender difference was significant, but differential developmental change was not. Among the subscales of contextual understanding, males showed significant differential developmental changes in happy and sad emotions. In conclusion, basic emotional recognition abilities had developed by elderly childhood, but some emotional discrimination and contextual understanding abilities were lower or showed more delayed developmental tendency in males than in female.
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