바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

The Structural Relationships among Personality, Teachers’ conflicts, Ego-resilience and Burnout of Secondary School Teachers

The Korean Journal of Health Psychology / The Korean Journal of Health Psychology, (P)1229-070X; (E)2713-9581
2016, v.21 no.2, pp.373-394
https://doi.org/10.17315/kjhp.2016.21.2.005




  • Downloaded
  • Viewed

Abstract

This study aimed to examine the relationships among personality, teachers’ conflicts, ego-resilience and psychological burnout, as well as to investigate the mediating effects of teachers’ conflict and ego-resilience on the relationship between personality and psychological burnout. Structural Equation Modeling (SEM) was used to test the data from 381 secondary school teachers (169 male teachers and 213 female teachers). The instruments used in the study included big 5 personality test (NEO Five-Factor Inventory), teachers' conflicts, ego-resilience and Maslach Burnout Inventory. The results revealed that both neuroticism and teachers' conflicts positively affected burnout, while consciousness and ego-resilience negatively affected psychological burnout. Moreover, neuroticism was negatively related to ego-resilience, while extraversion, openness and agreeableness were positively related to teachers’ conflicts. As for the mediating effects, ego-resilience mediated the relationships between neuroticism and burnout, openness and burnout, as well as between teachers' conflicts and burnout. In addition, teachers’ conflicts mediated the relationships between extraversion and burnout, as well as between agreeableness and burnout. Finally, we provided a discussion on the research findings, educational implications and future research directions.

keywords
Personality, Teachers’ Conflicts, Ego-Resilience, Burnout, 성격, 교사갈등, 자아탄력성, 심리적 소진

Reference

1.

강주현 (2013). 청소년의 스트레스가 자살생각에 미치는영향 분석: 우울과 사회적지지의 매개효과를 중심으로. 명지대학교대학원 석사학위 청구논문.

2.

구본용, 김영미 (2014). 중등교사의 직무스트레스와 심리적 소진 및 교사효능감의 관계. 청소년학연구, 21(7), 275-306.

3.

권동택 (2008). 초등학교 교사소진과 학교조직 관련 변인간 구조적 관계 분석. 한국교육논단, 7(2), 41-57.

4.

권혁제 (2001). 고등학교 교사의 갈등요인 및 관리 연구. 동아대학교교육대학원 석사학위 청구논문.

5.

김두천 (1995). 학교장의 지도성과 교사소진의 관계. 전남대학교대학원 석사학위 청구논문.

6.

김보수 (2012). 초등학교 교사의 역할갈등 및 역할모호성과 심리적 소진의 관계. 고려대학교교육대학원석사학위 청구논문.

7.

김선은 (2011). 초등학교 교사의 사회적문제해결방식과소진의 관계에서 자아탄력성의 매개효과. 경인교육대학교교육대학원 석사학위 청구논문.

8.

김인경 (2012). 음악치료사의 자아탄력성 및 사회적 지지와 심리적 소진의 관계. 숙명여자대학교 음악치료대학원 석사학위 청구논문.

9.

김정숙, 유금란 (2010). 전문상담교사의 역할갈등과 소진의 관계에서 전문직 정체성의 조절효과. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 22(1), 53-69.

10.

김정휘, 김태욱 (2006). 교사의 직무스트레스와 탈진: 교육의 위기. 서울: 박학사.

11.

김지선, 이영애 (2012). 놀이치료사의 성격특성이 심리적 소진에 미치는 영향에서 자아탄력성의 매개효과. 한국놀이치료학회지, 15(4), 567-585.

12.

김해경, 서경현 (2013). 거부적 및 통제적 양육태도와회피성 성격 간의 관계에서 자아탄력성의 역할. 청소년학연구, 20(11), 107-127.

13.

김현숙 (2013). 교직경력에 따른 중등교사의 직무스트레스와 소진의 관계에서 자아탄력성의 조절효과. 단국대학교교육대학원 석사학위 청구논문.

14.

나길운 (1992). 교사의 성격유형과 직무만족도에 관한연구 : 중등교사를 중심으로. 숙명여자대학교교육대학원 석사학위 청구논문.

15.

문수백 (2009). 구조방정식모델링의 이해와 적용. 서울:학지사.

16.

박기민 (2000). 우리나라 학교폭력예방에 관한 연구 :중·고생의 학교폭력실태를 중심으로. 경희대학교행정대학원 석사학위 청구논문.

17.

박소영 (2013). 성격 5요인과 심리적 소진과의 관계에서스트레스 대처방식의 조절효과: 중등교사를 대상으로. 서강대학교교육대학원 석사학위 청구논문.

18.

박영, 이영애 (2012). 놀이치료 초심자의 성격특성과 인지적 정서조절 및 심리적 소진의 관계. 한국놀이치료학회지, 15(2), 179-195.

19.

박은혜, 전샛별 (2010). 유치원 교사의 회복탄력성에 영향을 미치는 위험요인과 보호요인 탐색. 교원교육연구, 27(1), 253-275.

20.

박지영 (2010). 아동상담자의 성격특성, 정서능력과 심리적 소진의 관계. 한양대학교대학원 석사학위 청구논문.

21.

박현숙, 이영애 (2009). 놀이치료자의 5요인 성격특성이심리적 소진에 미치는 영향. 한국놀이치료학회지, 12(2), 35-47.

22.

박현주, 김봉환 (2010). 상담자의 성인애착유형과 자아탄력성 및 심리적 소진과의 관계. 한국심리학회지:상담 및 심리치료, 22(1), 33-52.

23.

박현진 (1996). 자아탄력성에 따른 지각된 스트레스, 대처 및 우울. 고려대학교대학원 석사학위 청구논문.

24.

백은영 (2004). 유치원 교사의 성격특성과 갈등관리 특성과의 관계. 한국교원대학교대학원 석사학위 청구논문.

25.

송선희, 하대현, 최형주 (2004). 내 외재 동기유형과Big-five 성격요인과의 관계 연구. 한국교육학연구, 10(1), 125-150.

26.

신소정 (2008). 교사의 소진과 5요인 성격 특성과의 관계. 경성대학교교육대학원 석사학위 청구논문.

27.

안선희, 김지은 (2007). 영아 및 유아 보육교사의 개인적 특성, 근무여건, 사회적 지지가 소진에 미치는영향. 열린유아교육연구, 12(5), 147-164.

28.

안창규, 이경임 (1996). NEO-PI-R의 임상적 활용. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 8(1), 65-79.

29.

안창선, 심미옥 (2003). 초등 교사의 교직에서의 갈등인식 실태. 교육연구, 20, 183-223.

30.

여태철, 박정태 (2005). 초등학교 교사의 직무충실 지각과 성격 특성의 관계. 한국교원교육연구, 22(3), 189-213.

31.

이민정 (2014). 초등교사의 스트레스 대처방식과 심리적 소진의 관계: 자아탄력성의 매개효과. 연세대학교교육대학원 석사학위 청구논문.

32.

이상철, 주철안 (2007). 중학교 교사의 동료교사에 대한갈등관리 유형의 실증적 분류 및 활용경향 연구. 한국교원교육연구, 24(3), 25-50.

33.

이성은 (1995). 교사들이 경험하는 갈등에 관한 현상학적 접근. 교육행정학연구, 13(1), 183-207.

34.

이영란 (2006). 상담자의 소진(Burnout)과 5요인 성격특성과의 관계. 숙명여자대학교대학원 석사학위 청구논문.

35.

이윤식 (2001). 학교경영과 자율장학. 서울: 교육과학사.

36.

이은희, 이주희 (2001). 교사의 직무스트레스와 심리적적응과의 관계: 문제 중심적 대처방식, 정서 중심적대처방식의 조절효과. 한국심리학회지: 건강, 6(1), 145-175.

37.

이정규 (2007). 교사의 성격 5요인과 사고양식과의 관계. 교육학연구, 45(2), 81-103.

38.

이주연, 지명원 (2012). 감정노동자의 직무스트레스, 역할갈등, 자아탄력성 및 이직의도의 관계. 한국콘텐츠학회논문지, 12(6), 191-200.

39.

이지연, 황현숙, 장진이 (2012). 중등학교 교사의 직무스트레스와 우울의 관계에서 경험회피의 매개효과. 중등교육연구, 60(2), 495-515.

40.

이혜련 (2013). 성격 5요인 모형(Big Five)이 사립유치원교사의 직무스트레스와 대처방식에 미치는 영향. 경희대학교교육대학원 석사학위 청구논문.

41.

이화진 (2011). 초등교사의 5요인(Big Five) 성격 특성과직무스트레스 수준 및 대처방식과의 관계. 인천대학교교육대학원 석사학위 청구논문.

42.

임지윤, 도승이 (2014). 교사의 정서노동이 직무스트레스, 소진 및 교사효능감에 미치는 영향. 한국교원교육연구, 31(1), 197-220.

43.

정범석 양기동 (2008). 성격유형이 갈등관리유형 선호에미치는 영향에 관한 연구. 경영교육저널, 24, 125-154.

44.

정순우 (2012). 중등교사의 성격 5요인과 스트레스 대처방식 및 심리적 안녕감 간의 관계. 심리행동연구, 4(2), 1-24.

45.

주동범, 임성택 (2002). 교사 효능감 관련 변인의 분석 :직무환경 변인을 중심으로. 교육학연구, 40(2), 251-270.

46.

지원명, 이주연 (2012). 정서노동자의 자아탄력성, 스트레스 대처방식이 직무스트레스에 미치는 영향. 한국보육학회지, 12(2), 249-263.

47.

최인선 (2013). 교사의 직무스트레스와 소진과의 관계에서 자아탄력성의 매개효과. 전남대학교교육대학원석사학위 청구논문.

48.

최인양 (2004). 초등교사의 갈등 요인과 대처행동에 관한 연구. 춘천교육대학교교육대학원 석사학위 청구논문.

49.

허창구, 이철희, 신강현, 이종현 (2010). 외향성과 신경증이 정서적 소진에 미치는 영향: 스트레스 대처방식의 매개효과를 중심으로. 한국심리학회지: 건강, 15(3), 445-462.

50.

황순택, 구형모, 김지혜 (2001). 자아탄력집단의 성격특질. 한국심리학회지: 임상, 20(3), 569-581.

51.

Allport, G. W. (1966). Traits revisited. American Psychologist, 21, 1-10.

52.

Armon, G., Shirom, A., & Melamed, S. (2012). The big five personality factors as predictors of changes across time in burnout and its facets. Journal of personality, 80(2), 403-427.

53.

Arricale, F. (2001). A study of burnout of counselors in college counseling centers. Doctoral dissertation. The State University of New Jersey, New Jersey.

54.

Campbell-Sills, L., Cohan, S. L., & Stein, M. B. (2006). Relationship of resilience to personality, coping, and psychiatric symptoms in young adults. Behaviour research and therapy, 44(4), 585-599.

55.

Chou, C., & Bentler, P. M. (1995). Estimates and tests in structural equation modeling. In R. H. Hoyle (Ed.). Structural equation modeling:Concepts, issues, and applications (pp. 37-55). Thousand Oaks, CA: Sage.

56.

Collins, W. A., Laursen, B,., & Mortensen, N. (1997). Conflict processes and transition in parent and peer relationship: Implications for autonomy and regulation. Journal of Adolescent Research, 12(2). 178-198.

57.

Connor-Smith, J. K., & Flachsbart, C. (2007). Relations between personality and coping: A meta-analysis. Journal of Personality and Social Psychology, 93(6), 1080-1107.

58.

Costa, P. T., & McCrae, R. R. (1985). The NEO personality inventory manual. Odessa, FL:Psychological Assessment Resources.

59.

Costa, P. T., & McCrae, R. R. (1992). Revised NEO personality inventory (NEO PI-R) and NEO Five inventory (NEO FFI) professional manual. Odessa, FL : Psychological Assessment Resources.

60.

Coulter, M. A., & Abney, P. C. (2009). A study of burnout in international and country of origin teachers. International Review of Education, 55(1), 105-121.

61.

Dijkstra, M. T., van Dierendonck, D., Evers, A., & De Dreu, C. K. (2005). Conflict and well-being at work: the moderating role of personality. Journal of Managerial Psychology, 20(2), 87-104.

62.

Dorman, J. (2003). Testing a model for teacher burnout. Australian Journal of Educational &Developmental Psychology, 3, 35-47.

63.

Eysenck, H. J., & Eysenck, M. W. (1985). Personality and individual differences: A natural science approach. New York: Plenum.

64.

Fernet, C., Guay, F., Senécal, C., & Austin, S. (2012). Predicting intra-individual changes in teacher burnout: the role of perceived school environment and motivational factors. Teaching and Teacher Education, 28, 514-525.

65.

Ghorpade, J., Lackritz, J., & Singh, G. (2011). Personality as a moderator of the relationship between role conflict, role ambiguity, and burnout. Journal of Applied Social Psychology, 41(6), 1275-1298.

66.

Goldberg, L. R. (1993). The structure of phenotypic personality traits. American Psychologist, 48(1), 26-43.

67.

Graziano, W. G., Eisenberg, N. H. (1997). Agreableness: A dimension of personality. In R. Hogan, J. Johnson & S. Briggs (Eds.), Handbook of personality psychology (pp. 795-824). San Diego, CA: Academic Press.

68.

Hampton, D. R. (1987). Management. New York:McGraw-Hill.

69.

Hancock, G. R., & Mueller, R. O. (2006). Structural equation modelling: Second course. CT:Information Age Publishing.

70.

Hong. S., Malik, M. L., & Lee, M. K (2003). Testing configural, metrics, scalar, and latent mean invariance across gender in sociotropy and autonomy using a non-western sample. Educational and psychological measurement, 63(4), 636-654.

71.

Hock, R. R. (1988). Professional burnout among public school teachers. Public Personnel Management, 17(2), 167-189.

72.

John, O. P. (1990). The “Big Five” factor taxonomy:Dimensions of personality in the natural language and in questionnaires. IN L. A. Pervin (Ed.), Handbook of personality: Theory and research (pp.66-100). New York: Guilford Press.

73.

John, O. P., Naumann, L. P., & Soto, C. J. (2008). Paradigm shift to the integrative big five trait taxonomy: History, Measurement, and Conceptual Issues. In O. P. John, R. W. Robins, & L. A. Pervin (Eds.), Handbook of personality: Theory and research. New York: Cuilford Press.

74.

John, O. P., Robinson, R. W., & Pervin, L. A. (2008). The handbook of personality psychology: Theory and research. New York: Guilford Press.

75.

Klohnen, E. C. (1996). Conceptual analysis and measurement of the construct of ego-resiliency. Journal of Personality and Social Psychology, 70, 1067–1079.

76.

Kokkinos, C. M. (2007). Job stressors, personality and burnout in primary school teachers. British Journal of Educational Psychology, 77(1), 229-243.

77.

Langford, C., & Glendon, A. I. (2002). Effects of neuroticism, extraversion, circadian type and age on reported driver stress. Work & Stress, 16(4), 316-334.

78.

Lazarus, R. S., & Folkman, S. (1984). Stress appraisal and coping. New York: Springer Publishing Company.

79.

Longaretti, L., & Wilson, J. (2006). The impact of perceptions on conflict management. Educational Research Quarterly, 29(4), 3-15.

80.

Maddi, S. R., & Kobasa, S. C. (1984). The hardy executive. Homewood, IL: Jones-Irwin.

81.

Maslach, C., Schaufeli, W. B., & Leiter, M. P. (2001). Job Burnout. Annual in burnout of Psychology, 52(1), 397-851.

82.

Maslach, C., & Jackson, S. (1981). The Measurement of Experienced Burnout. Journal of Occupational Behavior, 2, 99-113.

83.

Maslach, C., & Jackson, S. E. (1981). The measurement of the experienced burnout. Journal of Occupational Behavior, 12, 99-113.

84.

Maslach, C., Schaufeli, W. B., & Leiter, M. P. (2001). Job burnout. Annual review of psychology, 52(1), 397-422.

85.

McCarthy, C. J., & Lambert, R. G. (2006). Helping teachers balance demands and resources in an era of accountability. In R. Lambert & C. McCarthy (Eds.), Understanding teacher stress in an age of accountability (pp. 215–226). Greenwich, CT: Information Age.

86.

McCrae, R. R., & Costa, P. T. (1986). Personality, coping, and coping effectiveness in an adult sample. Journal of Personality, 54(2), 385-405.

87.

McCrae, R. R., & Costa, P. T. (1997). Personality trait structure as a human universal. American psychologist, 52(5), 509-516.

88.

Miserandino, M. (2012). Personality psychology:Foundations and findings. New Jersey: Pearson Education, Inc.

89.

Miskel, C., & Gerhardt, E. (1974). Perceived bureaucracy, teacher conflict, central life interests, voluntarism, and job satisfaction. The Journal of Educational Administration, 12(1), 84-97.

90.

Ong, A. D., Bergeman, C. S., Bisconti, T. L., & Wallace, K. A. (2006). Psychological resilience, positive emotions, and successful adaptation to stress in later life. Journal of Personality and Social Psychology, 91(4), 730-749.

91.

Owens, R. G., & Valesky, T. C. (2010). Organizational behavior in education: Leadership and School Reformn (10th ed.). Boston: Prentice Hall.

92.

Papastylianou, A., Kaila, M., & Polychronopoulos, M. (2009). Teachers’ burnout, depression, role ambiguity and conflict. Social Psychology of Education, 12(3), 295-314.

93.

Rutter, M. (1985). Resilience in the face of adversity:Protective factors and resistance to psychiatric disorder. British Journal of Psychiatry, 147, 598–611.

94.

Schaufeli, W. B., & Bakker, A. B. (2004). Job demands, job resources, and their relationship with burnout and engagement: A multi-sample study. Journal of organizational Behavior, 25(3), 293-315.

95.

Schwab, R. L., Jackson, S. E., & Schuler, R. S. (1986). Educator burnout: Sources and consequences. Educational Research Quarterly, 10(3), 14-30.

96.

Swider, B. W., & Zimmerman, R. D. (2010). Born to burnout: A meta-analytic path model of personality, job burnout, and work outcomes. Journal of Vocational Behavior, 76(3), 487-506.

97.

Tangney, J. P., Baumeister, R. F., & Boone, A. L. (2004). High self-control predicts good adjustment, less pathology, better grade, and interpersonal success. Journal of Personality, 55(1), 99-109.

98.

Tugade, M. M., & Fredrickson, B. L. (2007). Regulation of positive emotions: Emotion regulation strategies that promote resilience. Journal of Happiness Studies, 8, 311-333.

99.

Zellars, K. L., Perrewé, P. L., & Hochwarter, W. A. (2000). Burnout in health care: The role of the five factors of personality. Journal of Applied Social Psychology, 30(8), 1570-1598.

The Korean Journal of Health Psychology