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  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

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무아 통찰의 세 가지 의미와 심리치료적 함의: 현상학적 질적 연구

Three Meanings of Insight Into the Non-Self and Psychotherapeutic Implications: Phenomenological Qualitative Research

한국심리학회지: 건강 / The Korean Journal of Health Psychology, (P)1229-070X; (E)2713-9581
2020, v.25 no.5, pp.861-890
https://doi.org/10.17315/kjhp.2020.25.5.002
윤석인 (아주대학교)
김완석 (아주대학교)
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초록

본 연구는 불교적 개념인 무아를 이해하고 무아를 통찰한다는 것의 의미와 본질을 밝히기 위해 수행된 현상학적 연구이다. 본 연구의 참가자는 모두 7명으로, 불교를 공부하고 명상을 수련한지 각각 10년 이상이 되는 불교학 관련 전문가를 대상으로 하였다. 자료 수집은 2019년 10월부터 11월까지 개별 전문가 인터뷰를 통해 진행되었다. Giorgi의 현상학적 연구방법을 활용하여 분석한 결과, 9개의 하위구성요소와 4개의 구성요소가 도출되었다. 4개의 구성요소는 <존재의 비실체성을 앎>, <집착하지 않는 삶을 살아감>, <지식에서 지혜로 깊어지는 과정>, <알아차림만 있는 순간>으로 나타났다. 이는 무아 통찰이 (1)무아의 지혜를 얻고, (2)무아적인 삶을 살아가며, (3)무아적인 체험을 하는 것으로 요약되며, 인지적, 정서/행동적, 수행적 관점에서 통합적으로 이해될 수 있음을 시사한다. 다음으로, 앞서 요약한 무아 통찰의 세 가지 의미와 심리치료의 관련성을 살펴보았을 때, 각각의 의미는 심리치료의 원리(기제), 목표, 그리고 기법에 대응하는 것으로 여겨진다. 마지막으로 본 연구의 한계점 및 함의를 제시하였다.

keywords
anatta (non-Self), wisdom, psychotherapy, phenomenological qualitative research, 무아, 지혜, 심리치료, 현상학적 질적 연구

Abstract

The purpose of this study was to understand the Buddhist concept of the anatta (non-self) and to reveal the meaning and essence of the experience. The subjects were seven Buddhism-related experts studying Buddhism and practicing meditation for more than 10 years each. Data collection was conducted through in-depth interviews October - November 2019. Based on the analysis results using the phenomenological method of Giorgi, nine sub-components and four components were derived. The components were <Understanding the non-substantiality of existence>, <Living an unconstrained life>, <The process of gaining a deep understanding and the shift from knowledge to wisdom>, and <The moment when only awareness exists>. Insight into the anatta was summarized as (1) attaining wisdom of the anatta, (2) living an anatta-related life, and (3) engaging in an anatta-related experience. These results suggest that insight into the anatta has been understood holistically from a cognitive, emotional/behavioral, and training perspective. Next, when we examined the relationship between psychological therapy and three meanings of insight into the anatta summarized above, each meaning correspond to the principle (mechanism), goals, and technique of psychotherapy. Finally, the limitations and implications of this study are presented.

keywords
anatta (non-Self), wisdom, psychotherapy, phenomenological qualitative research, 무아, 지혜, 심리치료, 현상학적 질적 연구

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