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ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

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호오(好惡)와 화친(和親)의 인상판단차원(印象判斷次元)에 따른 대인평가특성의 회상량(回想量)의 차이

The Difference of Recall for Intellectual and Social Traits as a Function of the Impression-Dimension

한국심리학회지: 사회 및 성격 / Korean Journal of Social and Personality Psychology, (P)1229-0653;
1984, v.2 no.1, pp.174-192
趙兢鎬(Geung-Ho Cho)
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초록

筆者(趙兢鎬, 1982b)는 호오차원인상은 지적 특성을 중심으로, 그리고 화친차원 인상은 정적 특성을 중심으로 조직화될 것이라는 모형을 제시하고, 몇 가지 실험(1982a, b ; 1983)을 통해 이를 검증하고 있다. 이 실험은 최근 대인기억 분야에서 밝혀진 도식적 정보처리의 결과를 토대로 하여, 대인기억 장면에서 위의 사실을 밝혀 보려 한 것이다. 피험자들을 3집단으로 나누어 각각 호오차원인상과 화친차원인상, 그리고 아무런 차원을 명시하지 않고 전반적인 인상을 형성하라는 지시를 준 후, 20개의 특성(지적 특성 10개와 정적 특성 10개)으로 이루어진 대상인물을 제시하였다. 자극제시 후, 각각 지시받은 차원에 따라 인상판단을 하게 한 다음 5분간 주의분산과제를 풀게 하고, 곧 이어 제시받은 특성을 회상해 내도록 하였다. 그 결과 통제집단에서 두 특성의 회상량에 아무런 차이를 보이지 않았지만, 호오ㆍ화친의 두 집단에서는 각각 지적 특성과 정적 특성의 회상량이 그 반대의 것보다 더 많았다. 이러한 결과는 지적 특성은 호오차원인상의, 그리고 정적 특성은 화친차원인상의 단서 특성이 된다는 사실을 나타내 주는 것으로 해석되었다.

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Abstract

The author (Cho, 1982b) formulated the differential model of impression formation as a function of the impression-dimension. In this model, it was presumed that intellectual traits rnay be more salient information for judgment of the favorableness (good-bad) impression-dimension, on the other hand, affective traits may be more salient information for judgment of the likableness (like-dislike) impression-dimension. Recently, researchers of the area of person memory found that recall for confirming events were more superior to that for non-confirming events. They concluded from these results that impression of the other person may be organized according to the schema of the perceiver at that situation (schematic impression formation). Viewing from this ;point, it can be easily expected that in case of the favorableness impression judgment, recall for intellectual traits will be more superior to that for affective traits, on the other hand, in the likableness impression judgment, recall for affective traits will be more superior to that for intellectual traits. This study was designed to test this hypothesis. Twenty traits (10 intellectual traits and 10 affective traits) were selected to construct one stimulus person. These traits were presented to subjects one by one per 2 seconds for each trait. Prior to presention of the traits, the subjects were given one of 3 types of the written instruction, which directed to form the good-bad impression (favorableness-dimension group), or the like-dislike impression (likableness-dimension group), or to think of a person entered his (or her) mind (control group). Each group consisted of 15 college students. After being presented with 20 traits, subjects judged the impression of that stimulus person according to their instructed dimension, and then worked the distracting tasks for 5 minutes. Next to this procedure, they instructed to recall as many as possible the traits they had seen. The results of this study were consistent with the above hypothesis. From this results, it was concluded that intellectual traits are cue information for the favorableness impression, on the other hand, affective traits are cue information for the likableness impression.

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한국심리학회지: 사회 및 성격