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  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

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돈의 형태가 갖는 사회관계적 의미

A Study on the Socio-relational Meanings of Money

한국심리학회지: 사회 및 성격 / Korean Journal of Social and Personality Psychology, (P)1229-0653;
2009, v.23 no.2, pp.1-12
https://doi.org/10.21193/kjspp.2009.23.2.001
박수애 (연세대학교)
김범준 (경기대학교)
안서원 (연세대학교)
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초록

본 연구에서는 동일한 금액일 경우 돈의 형태에 따라 사회관계적 의미가 달라지는 가를 탐색하여 보았다. 돈을 주거나 받는 다양한 상황 시나리오를 제시하고 현금과 수표 중 사용하고자 하는 돈의 형태를 선택하게 하고 그 이유를 자유 응답하게 하였다. 대학생들을 대상으로 조사한 연구 1에서는 다른 사람에게 돈을 지급하는 상황에서 수표를 더 많이 선택하였고 그 선택이유로 사회관계적 의미 때문이라는 응답이 더 많았다. 이러한 결과는 현금보다는 수표에 격식이나 존중, 성의 등의 사회관계적 의미가 더 부여되고 그런 의미가 돈을 지급하는 상황에서 더 두드러짐을 시사한다. 그러나 연구 1의 제한점을 보완하고자 직장인들을 대상으로 조사한 연구 2에서는 다른 결과가 나타났다. 대학생들의 응답과는 반대로 돈을 주는 조건에서 현금으로 주겠다는 선택의도가 더 강했으며 그 이유를 관계적 이유 때문이라고 하였다. 직장인들은 대학생들과 달리 현금에 사회관계적 의미를 부여하는 것으로 여겨지며, 이러한 상반된 결과는 현금과 수표에 대한 사용 경험의 차이로 해석된다.

keywords
돈의 형태, 현금, 수표, 돈의 사회관계적 의미, payment form, cash, check, socio-relational meaning of money, payment form, cash, check, socio-relational meaning of money

Abstract

The present study examined if socio-relational meanings of money were different depending on payment form. We presented various scenarios of paying and receiving money and asked participants to choose either cash or check and to write down reasons for their choice. In study 1, participants were undergraduate students and they preferred paying check because check delivered the socio-relational meanings to recipients. This result suggests that the meanings such as social formality, respect, and sincerity are better conveyed by check, especially in the paying situations. In study 2, participants were white collar workers and the results were different from those of study 1. Contrary to the undergraduate students, the workers preferred paying cash because cash delivered the socio-relational meanings to recipients. This suggests that workers confer the socio-relational meanings to cash. The opposite results seem to come from different usage experiences of cash and check between the two groups.

keywords
돈의 형태, 현금, 수표, 돈의 사회관계적 의미, payment form, cash, check, socio-relational meaning of money, payment form, cash, check, socio-relational meaning of money

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한국심리학회지: 사회 및 성격