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  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

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사람들은 돈이 어떤 변화를 가져온다고 생각하는가?: 나와 타인의 차이

What Changes Does People Think Money Bring?: Self-Other Differences

한국심리학회지: 사회 및 성격 / Korean Journal of Social and Personality Psychology, (P)1229-0653;
2012, v.26 no.3, pp.45-61
https://doi.org/10.21193/kjspp.2012.26.3.004
안서원 (서울과학기술대학교)
박수애 (연세대학교)
김범준 (경기대학교)
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초록

본 연구에서는 사람들이 돈을 많이 벌면 어떤 변화가 생길 것이라고 생각하는지를 알아보았고, 변화에 대한 인식에서 나와 타인의 차이가 있는지, 돈에 대한 태도와는 어떤 관련이 있는지 함께 조사하였다. 예비조사를 통해 돈을 벌면 어떤 측면에서 변화가 생긴다고 생각하는지를 조사하여 24개 항목을 도출하였고, 본 조사에서는 24개 항목에 대해 변화가 어떤 양상인지 7개의 변화 속성에 대해 평가하도록 하였다. 변화 속성 중 변화의 정도에 따라 24개 항목을 요인분석한 결과, 나의 변화에 대해서는 외적요인, 미래, 여유, 대인관계, 기부의 5개 요인이 나타났고, 타인의 변화에 대해서는 외적요인, 내적요인, 여유, 미래, 대인관계, 기부의 6개 요인이 나타났다. 7개 변화 속성에 대해서는 대부분의 변화 요인에 대해 척도의 중간값인 4점 이상의 값이 보고되어 사람들이 이러한 요인들에 있어서의 변화가 크고, 지속적이며, 긍정적이고, 영향범위가 크고, 근본적인 변화지만 자신이 조절할 수 있다고 생각하는 것으로 나타났다. 7개 변화 특성을 요인분석한 결과 변화의 질과 양의 두 차원이 도출되었다. 변화 속성에 대한 평가와 요인분석에서 모두 나와 타인의 차이가 나타났다. 변화 속성 요인과 돈 윤리척도와의 관계를 보면, 돈에 대한 태도가 긍정적일수록 돈으로 인한 변화의 양이나 질도 크다고 보는 것으로 나타났다. 본 연구의 결과는 사람들이 돈으로 인해 여러 측면에서 긍정적인 변화가 나타날 것이고 자신에게는 그러한 변화가 더 긍정적일 것이라고 생각하고 있음을 보여준다. 이러한 결과의 시사점과 본 연구의 한계, 추후 연구에 대해 논의하였다.

keywords
money, money attitude, social comparison bias, happiness, 돈, 돈 태도, 사회비교 편향, 행복

Abstract

The present study investigated what kinds of changes people thought would occur if they earned lots of money. Self-other differences in their thoughts and relationships to money attitude were examined as well. In pilot study,we asked what kinds of changes would occur and selected 24 items based on the responses. In main study, we asked to rate 24 items on 7 change attributes. Among the 7 change attributes, the degree of change attribute was used to do factor analysis of 24 items. The results showed that with regards to the change of self, five factors such as external factor, future, breadth of mind, interpersonal relationships, donation were extracted. With regards to the change of others, internal factor was added to the five factors. Regarding the 7 change attributes, the values were mostly above 4 point that was the mid point, which implies that people thought that the change caused by money was big, continuous, positive, having a great ripple effect, fundamental, but controllable. The seven change attributes were also factor analyzed and the two extracted factors were change of quality and quantity. There were self-other differences both in the evaluations of the seven change attributes and the two factors. The relationships between the two factors and money attitude demonstrated that the more positive money attitudes were, the more change was expected in both quality and quantity. The results of the present study indicated that people believed many good changes would occur due to money and the changes occurring to self were especially positive. Implications, limitations and direction for future research were discussed.

keywords
money, money attitude, social comparison bias, happiness, 돈, 돈 태도, 사회비교 편향, 행복

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한국심리학회지: 사회 및 성격