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SNS 중이용자와 경이용자의 현실인식 차이: 배양효과와 합의착각효과

Differences in Reality Perception between SNS Heavy Users and Light Users: Cultivation and False Consensus Effects

한국심리학회지: 사회 및 성격 / Korean Journal of Social and Personality Psychology, (P)1229-0653;
2012, v.26 no.3, pp.63-84
https://doi.org/10.21193/kjspp.2012.26.3.005
나은영 (서강대학교)
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초록

이 논문에서는 소셜 네트워크 서비스 중이용자와 경이용자의 현실인식 차이를 분석함으로써 배양효과와 합의착각효과를 검증하였다. 이를 위해 전국 5개 권역의 20~40대 남녀 960명을 할당표집하여 온라인 조사를 실시하였다. 그 결과, 트위터와 페이스북 모두에서 중이용자가 경이용자보다 현실 정치성향 비율과 SNS 정치성향 비율 간 차이를 더 적게 추정함과 동시에 더 높은 상관관계를 보여, SNS 중이용자는 SNS가 현실을 더 잘 반영한다고 생각하는 배양효과가 검증되었다. 특히 SNS 보수비율은 트위터 중이용 보수성향자가 더 높게 추정했고, 현실 진보비율은 트위터 중이용 진보성향자가 더 높게 추정하여, 트위터 중이용자의 합의착각효과가 함께 검증되었다. 페이스북 이용도에 따른 정치성향 추정치 분석에서는 중․경이용자 모두에게서 강한 합의착각효과가 관찰되었다. 전반적으로 SNS 경이용자가 중이용자보다 실제 조사자료의 비율에 조금씩 더 가까운 응답을 보인 가운데, 보수성향의 SNS 경이용자는 SNS 진보비율을 과대추정하는 경향도 발견되어, SNS 중․경이용자 간의 지각 양극화 가능성이 엿보였다. SNS 적극이용자 비율 추정에서도 트위터와 페이스북 이용자 모두에게서 합의착각효과가 발견되어, SNS를 많이 이용할수록 적극이용자의 비율을 더 높게 추정하였다. 범죄희생 확률과 실업률 추정치 등 사회문제 인식에서는 대체로 SNS 중이용자가 경이용자보다 우리 사회를 더 부정적으로 인식하고 있었다. 거짓증언이나 범죄로 희생될 확률과 여성전문직 비율 추정치에서는 성별의 효과가 크게 나타나, 실제 사회 속의 약자 경험도 현실 지각에 영향력을 지니고 있음이 밝혀졌다. SNS로 인한 배양효과와 합의착각효과가 타인 의견의 오지각에 기인한 보편적 현상일 수 있으므로, SNS를 이용할 때 동질적인 의견만을 과다수용하지 않도록 주의할 필요가 있음을 논의하였다.

keywords
SNS, Twitter, Facebook, Social Media, Cultivation, False Consensus, Heavy Users, Reality Perception, SNS, 트위터, 페이스북, 소셜미디어, 배양, 합의착각, 중이용자, 현실인식

Abstract

The present study tested cultivation and false consensus effects by analyzing the difference of reality perception between SNS (Social Networking Service/Sites) heavy users and light users. An on-line survey was conducted on 960 quota-samples of 20’s~40’s males and females from 5 regions in Korea. Results indicated that twitter and facebook heavy-users showed smaller differences in their estimates of reality vs. twitter rates of people’s political orientations (conservatives, centrists, and liberals) than light users. This proves the cultivation effects, which posits that SNS heavy users perceive SNS more reflective of reality than light users. In particular, the conservative twitter heavy users estimated the rates of conservatives in SNS relatively highly, while the liberal twitter heavy users estimated the rates of liberals in reality relatively highly, so that the false consensus effects were also proved. Both heavy and light users of facebook showed strong false consensus effects. In general, SNS light users’ estimates were slightly closer to real survey data. At the same time, conservative SNS light users overestimated the rates of SNS liberals, so that a possible polarization of perceptions between heavy and light SNS users was also suggested. In the estimates of the rates of active SNS users, both twitter and facebook users showed strong false consensus effects; that is, the more they use the SNS, the higher estimates of active SNS users they produce. The estimates of the probability of victimization for crimes and unemployment ratio showed that SNS heavy users perceive our society more negatively than light users. The estimates of the probability of victimization through fabrication or crime and the rates of female professionals showed main effects of gender, which implies the disadvantageous experiences in reality also had considerable influence in reality perception. Cultivation and false consensus effects may be universal phenomena caused by misperceptions of others’ opinions, so that we should be careful not to overconsume homogeneous opinions in SNS.

keywords
SNS, Twitter, Facebook, Social Media, Cultivation, False Consensus, Heavy Users, Reality Perception, SNS, 트위터, 페이스북, 소셜미디어, 배양, 합의착각, 중이용자, 현실인식

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한국심리학회지: 사회 및 성격