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  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

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관찰을 통한 몰입이 가능한가?: TV 스포츠 경기 시청 중심으로

Is It Possible to Flow through Watching?: Focusing on the Observational Flow and Watching TV

한국심리학회지: 사회 및 성격 / Korean Journal of Social and Personality Psychology, (P)1229-0653;
2012, v.26 no.4, pp.31-49
https://doi.org/10.21193/kjspp.2012.26.4.003
장훈 (Colorado State University)
김우정 (고려대학교)
이애리 (고려대학교)
허태균 (고려대학교)
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초록

본 연구는 일상생활에서 빈번히 경험되는 관찰몰입을 개념화하여, 관찰몰입의 특성과 기제를 알아보는 것을 목적으로 하였다. 관찰몰입의 전반적인 특징을 알아보기 위해 연구 1과 연구 2를 통해 관찰몰입의 경험여부, 선행조건, 기제적 특징, 동기적 특징, 경험적 특징, 기능적 결과물들을 참여몰입과 비교하였다. 관찰몰입이 가능한지 탐색적으로 알아본 연구 1에서는 76%의 피험자가 관찰몰입을 경험했다고 보고하였고, 관찰몰입의 강도는 참여몰입에 비해 상대적으로 낮은 수준으로 나타났다. 관찰몰입을 경험한 사람들이 보고한 관찰몰입의 조건은 “본인이 응원하는 팀이 상대팀과 팽팽한 경기를 할 때(92.5%)”로 나타났다. 연구 2에서는 관찰몰입의 기제를 밝히는데 초점을 맞추어 진행하였으며, 동시에 참여몰입과 관찰몰입을 다양한 각도로 비교함으로써 관찰몰입의 특징을 살펴보았다. 연구 2의 결과, 관찰몰입의 강도는 연구 1과 마찬가지로 참여몰입에 비해 상대적으로 낮았지만, 관찰몰입의 기제인 관찰기술, 동일시가 높은 수준일 때는 참여몰입만큼 높은 수준의 몰입이 나타났다. 참여몰입의 특징 아홉 가지를 관찰몰입과 개별적으로 비교해본 결과, 통제감, 자신감, 기술과 도전의 균형은 관찰몰입에서 높게 나타났고, 무아경지, 시간왜곡, 집중, 완전몰입, 개인문제망각, 목표는 참여몰입에서 높게 나타났다. 마지막으로 기존 몰입 연구에서 몰입과 관련된 변인으로 확인된 행복과 내적동기와 관찰몰입간의 관계를 확인해본 결과, 관찰몰입과 내적동기는 정적인 상관관계가 나타났으나, 행복과는 유의미한 상관이 없었다. 이러한 결과를 바탕으로 관찰몰입의 가능성과 한계점을 논의하였다.

keywords
관찰몰입, 참여몰입, 몰입, 동일시, 관찰기술, 내적동기, 행복, observational flow, participational flow, flow, identification, performing balance, vicarious balance, Internal motivation, happiness

Abstract

The purpose of this research is to conceptualize and inquire the nature and the mechanism underlying the observational flow. To find out the basic characteristics of observational flow, several dimensions including experience factors, motivational factors, and mechanical factors were compared with that of participational flow. In study 1, 76% of participants have reported that they do experience observational flow. The intensity of the flow was relatively weaker compared to when the participant actually participated in the activity. The condition required for observational flow is when the participant’s favorite team is having a close game (92.5%). Study 2was conducted to confirm the result of experiment 1 and to find the mechanisms and characteristics of observational flow by close comparison with participational flow. Like study 1, the intensity of observational flow was weaker than that of participational flow. 9 characteristics of observational flow were individually compared with that of participational flow. Sense of control, confidence, and ability was found to be higher in observational flow than participational flow. Loss of ego, distortion of time, concentration, flow, free from self problem, and presence of clear goal was higher in participational flow. Conditions to facilitate observational flow were found to be a balance between difficulty level of the content and participant’s ability for understanding the content, and identification with the actual players. Lastly, the relationship among happiness, internal motivation, and observational flow was studied. Internal motivation had positive correlation with observational flow, but not with happiness. The possibilities and limitations of observational flow are discussed.

keywords
관찰몰입, 참여몰입, 몰입, 동일시, 관찰기술, 내적동기, 행복, observational flow, participational flow, flow, identification, performing balance, vicarious balance, Internal motivation, happiness

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한국심리학회지: 사회 및 성격