바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

정서조절을 통한 다문화 이주민에 대한 정서 변화

Emotion change toward multicultural immigrants through emotion regulation

한국심리학회지: 사회 및 성격 / Korean Journal of Social and Personality Psychology, (P)1229-0653;
2018, v.32 no.3, pp.83-99
https://doi.org/10.21193/kjspp.2018.32.3.005
김민영 (계명대학교)
한규은 (서울시립대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

다문화 사회로 진입하고 있는 한국 사회에서 다문화 이주민에 대한 국민의 부정적 정서는 사회적 문제로 대두되고 있다. 이를 해결하는 방안 모색의 목적으로 본 연구에서는 정서조절의 영향력에 대해 알아보았다. 연구 1에서 연구자들은 20대에서 50대의 성인남녀 236명의 기질적 정서조절 정도를 측정한 후 그들이 외국인 노동자에게 가지는 정서(동정심, 두려움, 적대감, 분노)를 설문을 통해 알아보았다. 회귀분석 결과, 나이, 성별, 우익권위주의, 적대적 귀인 편향 정도를 통제하였을 때 정서조절의 전략 중 하나인 인지적 재평가가 높은 동정심을, 또 다른 형태의 정서조절 전략인 정서억압이 낮은 동정심을 유의미하게 설명하는 것으로 나타났다. 정서억압은 또한 높은 적대감을 유의미하게 설명하는 것으로 나타났다. 연구 2에서는 정서조절의 훈련을 한 후 정서조절이 다문화 이주민(외국인 노동자, 결혼 이주민, 외국인 범죄자)에 대한 정서 경험 변화에 영향을 미치는지를 추적연구를 통해 알아보았다. 훈련 세션에는 총 87명이 훈련 집단 또는 통제 집단에 참가하여 인지적 재평가에 대한 훈련을 받거나 대조적으로 정서를 그대로 받아들이는 것에 대한 지시사항을 들었다. 참가자는 훈련 직후와 그 후 두 달간 한 달 간격으로 총 3회차에 걸쳐 다문화 이주민에 대한 정서를 보고하였다. 3회차에 걸친 정서의 변화를 개인 내 변인으로 하고, 훈련 여부를 개인 간 변인으로 하여 위계적 선형 모델을 통해 분석해 본 결과, 훈련 집단(n = 27)의 동정심 평균이 통제 집단(n = 27)보다 유의미하게 더 높은 것으로 나타났으며, 회차에 따른 동정심의 변화율에는 유의미한 차이가 없는 것으로 나타났다. 종합적으로, 연구 1과 2의 결과는 외국인 노동자를 포함한 다문화 이주민 집단에 대한 개인의 정서 변화에 인지적 재평가를 통한 정서조절이 다양한 정서 중 동정심 변화에 단기적으로 긍정적 영향을 줄 수 있다는 점을 시사한다.

keywords
집단 갈등, 다문화 집단, 이주민, 정서조절, 정서, 인지적 재평가, Group conflict, multicultural group, immigrants, emotion regulation, emotion, cognitive reappraisal

Abstract

In the era of multicultural society, one of the social issues in Korea is hatred toward immigrants. This study suggested emotion regulation as a way to resolve this issue and investigated the effect of emotion regulation on changing emotions toward immigrants. In study 1, 236 participants completed online survey in which emotion regulation strategies (cognitive reappraisal, emotion suppression) and emotional experiences (sympathy, fear, hostility, and anger) toward immigrant workers were asked. Results showed that when age, gender, right-wing authoritarianism, and hostile attribution bias were controlled, sympathy was explained by cognitive reappraisal and emotion suppression. In addition, hostility was explained by emotion suppression. Study 2 was designed to investigate the effect of training on the change of emotional experience toward immigrants. In the training session, participants exercised cognitive reappraisal for 15 minutes upon the exposure to a series of emotion-eliciting pictures. Participants in control group were instructed to accept aroused emotions as it is for the same time amount of time. Participants completed three times of emotion ratings including post-training session (Time 1) and two times of online follow-up sessions for the following two months (Times 2 and 3). Results of hierarchical linear model, in which three times of emotion ratings are entered as within-person variables and group conditions as a between-person variable, showed that training group (n = 27) reported higher sympothy than the control (n = 27). The changing rate in the sympathy across times did not differ across groups. The results suggest the potential of short-term effect of cognitive reappraisal training in reducing negative emotions toward immigrants in Korea.

keywords
집단 갈등, 다문화 집단, 이주민, 정서조절, 정서, 인지적 재평가, Group conflict, multicultural group, immigrants, emotion regulation, emotion, cognitive reappraisal

참고문헌

1.

권이정 (2014). 수업 수강 여부에 따른 예비유아교사들의 다문화 교육에 대한 태도, 다문화교육에 대한 인식, 다문화 교수효능감에 대한 연구. 다문화콘텐츠연구, 17, 39-63.

2.

김도영, 이주연, 신희천, 김혜숙 (2011). 다문화시대 한국인의 심리적 적응: 집단정체성, 문화적응 이데올로기와 접촉이 이주민에 대한 편견에 미치는 영향. 한국심리학회지: 사회및성격, 25(2), 51~89.

3.

류승아 (2017). 소수집단에 대한 접촉경험, 위협감, 편견의 관계, 한국심리학회지: 사회및성격, 31(4), 225~245

4.

박영숙, Glenn, Jerome (2015). 유엔미래보고서: 2045, 2050,

5.

손녕희, 선은정, 조인제 (2017). 중․고등학생 대상 다문화감수성 프로그램의 효과성 분석. 교육문화연구, 23(6), 715-748

6.

양계민 (2010). 현실갈등인식과 지각된 경제수준이 이주노동자에 대한 태도에 미치는 영향. 한국심리학회지: 사회 및 성격, 24(1), 111-128.

7.

정하나 (2016). 다문화 사회의 위협인식에 대한영향요인: 한국인과 거주 외국인의 인식차이를 중심으로, 한국사회정책, 23, 83-112.

8.

황혜영, 전열어, 허 정 (2015). 간호대학생의 다문화이해 교과목이 공감능력과 다문화태도에 미치는 효과, 한국산학기술학회 논문지, 16, 106-115.

9.

한선화 (2006). 청소년의 정서성과 정서조절 전략 및자기통제력. 인하대학교 석사학위논문.

10.

Sugimoto, Maria (2016). 생산직 외국인노동자 유입증가에 대한 한국인의 태도. 성균관대 석사학위논문.

11.

Allport, G. W. (1954). The Nature of Prejudice. Cambridge, MA: Perseus Book.

12.

Altemeyer, B. (1996). The Authoritarian Specter. Cambridge: Harvard University Press.

13.

Barlett, C. P., & Anderson, C. A. (2011). Reappraising the situation and its impact on aggressive behavior. Personality and Social Psychology Bulletin, 37, 1564-1573.

14.

Baron, R. A. (1984). Reducing organizational conflict:An incompatible response approach. Journal of applied psychology, 69(2), 272-279.

15.

Bar-Tal, D., Halperin, E., & de-Rivera, J. (2007). Collective emotions in conflict: Societal implications. Journal of Social Issues, 63, 441-460.

16.

Capelos, T., & Van Troost, D. (2007). Reason passion and Islam: The impact of anger and fear on political tolerance. Paper presented to the International Society of Political Psychology, Portland, OR

17.

Coenders, M., Lubbers, M., & Scheepers, P. (2005). Majority populations’ attitudes towards migrants and minorities. Report for the European Monitoring Centre on Racism and Xenophobia. Wien: EUMC.

18.

De Wied, M., Branje, S. J., & Meeus, W. H. (2007). Empathy and conflict resolution in friendship relations among adolescents. Aggressive Behavior: Official Journal of the International Society for Research on Aggression, 33(1), 48-55.

19.

Diener E, & Emmons, R. A. (1984). The independence of positive and negative affect. Journal of Personality and Social Psychology, 47(5), 1105-1117.

20.

Druckman, J., & McDermott, R. (2008). Emotion and the framing of risky choice. Political Behavior, 30, 297-321.

21.

GB News (2016, 2. 18). Emotions in conflict confronting perspectives in conflict transformation. https://www.gbnews.ch/emotions-in-conflictconfronting-perspectives-in-conflict-transformation/

22.

Gross, J. J. (1998). Antecedent- and response-focused emotion regulation: Divergent consequences for experience, expression, and physiology. Journal of Personality and Social Psychology, 74, 211-237.

23.

Gross, J. J. (2002). Emotion regulation: Affective, cognitive, and social consequences. Psychophysiology, 39(3), 281-291.

24.

Gross, J. J., & John, O. P. (2003). Individual differences in two emotion regulation processes:Implications for affect, relationships, and wellbeing. Journal of Personality and Social Psychology, 85, 348-362.

25.

Gross, J. J., Richards, J. M., & John, O. P. (2006). Emotion regulation in everyday life. In D. K. Snyder, J. A. Simpson, & J. N. Hughes (Eds.), Emotion regulation in families: Pathways to dysfunction and health (pp. 13-35). Washington, DC: American Psychological Association.

26.

Gross, J. J., & Thompson, R. A. (2007). Emotion regulation: Conceptual foundations. In J. J. Gross (Ed.), Handbook of emotion regulation (pp. 3-24). New York, NY: Guilford Press.

27.

Haga, S. M., Kraft, P., & Corby, E. K. (2009). Emotion regulation: Antecedents and well-being outcomes of cognitive reappraisal and expressive suppression in cross-cultural samples. Journal of Happiness Studies, 10(3), 271-291.

28.

Halperin, E. (2011). Emotional barriers to peace:Negative emotions and public opinion about the peace process in the Middle East. Peace and Conflict. Journal of Peace Psychology, 17, 22-45.

29.

Halperin, E., Canetti-Nisim, D., & Hirsch-Hoefler, S. (2009). The central role of group based hatred as an emotional antecedent of political intolerance: Evidence from Israel. Political Psychology, 30, 93-123.

30.

Halperin, E., Pliskin, R., Saguy, T., Liberman, V., & Gross, J. J. (2014). Emotion regulation and the cultivation of political tolerance: Searching for a new track for intervention. Journal of Conflict Resolution, 58, 1110-1138.

31.

Halperin, E., Porat, R., Tamir, M. & Gross, E. (2013). Can emotion regulation change political attitudes in intractable conflict? From the laboratory to the field. Psychological Science, 24, 106-111.

32.

Hayes, A. F. (2006). A primer on multilevel modeling. Human communication research, 32(4), 385-410.

33.

Jackson, D.C., Malmstadt, J.R., Larson, C.L., & Davidson, R.J. (2000). Suppression and enhancement of emotional responses to unpleasant pictures. Psychophysiology, 37, 515-522.

34.

Krueger, C., & Tian, L. (2004). A comparison of the general linear mixed model and repeated measures ANOVA using a dataset with multiple missing data points. Biological research for nursing, 6(2), 151-157.

35.

Lerner, J. S., & Keltner, D. (2001). Fear, anger, and risk. Journal of Personality and Social Psychology, 81, 146-159.

36.

Michel, J. S., Pace, V. L., Edun, A., Sawhney, E., & Thomas, J. (2014). Development and validation of an explicit aggressive beliefs and attitudes scale. Journal of Personality Assessment, 96(3), 327-338.

37.

Nadler, A., & Liviatan, I. (2006). Intergroup reconciliation: Effects of adversary's expressions of empathy, responsibility, and recipients'trust. Personality and Social Psychology Bulletin, 32(4), 459-470.

38.

Nezlek, J. B., & Kuppens, P. (2008). Regulating positive and negative emotions in daily life. Journal of Personality, 76(3), 561-580.

39.

Petersen, R. D. (2002). Understanding ethnic violence:Fear, hatred, and resentment in twentieth-century Eastern Europe. Cambridge: Cambridge University Press

40.

Rattazzi, A. M. M., Bobbio, A., & Canova, L. (2007). A short version of the Right-Wing Authoritarianism (RWA) Scale. Personality and Individual Differences, 43(5), 1223-1234.

41.

Ray, R. D., Wilhelm, F. H., & Gross, J. J. (2008). All in the mind’s eye? anger rumination and reappraisal. Journal of Personality and Social Psychology, 94, 133-45.

42.

Rottenberg, J., & Gross, J. J. (2003). When emotion goes wrong: Realizing the promise of affective science. Clinical Psychology: Science and Practice, 10(2), 227-232.

43.

Sherif, M. (1966). In common predicament: Social psychology of intergroup conflict and cooperation. Houghton Mifflin comp.

44.

Simons, R., Simon, L., Burt, C. H., Drummund, H., Stewart, E., Brody, G., Gibbons, F., Cutrona, C. (2006). Supportive parenting moderates the effect of discrimination upon anger, hostile view of relationships, and violence among African American boys. Journal of Health & Social Behavior, 47, 374-389.

45.

Sokol-Hessner, P., Hsu, M., Curley, N. G., Delgado, M. R., Camerer, C. F., & Phelps, E. A. (2009)Thinking like a trader reduces individuals' loss aversion, PNAS, 106, 5035-5040.

46.

Spanovic, M., Lickel, B., Denson, T. F., & Petrovic, N. (2010). Fear and anger as predictors of motivation for intergroup aggression: Evidence from Serbia and Republika Srpska. Group Processes & Intergroup Relations, 13, 725-739.

47.

Staub, E. (2005). The origins and evolution of hate, with notes on prevention. In R. J. Sternberg (Ed.), The psychology of hate (pp. 51-66). Washington, DC: American Psychological Association.

48.

Volkan, V. (1997). Bloodlines: From ethnic pride to ethnic terrorism. New York: Farrar, Straus and Giroux.

49.

World Value Survey (2015). Retrieved from http://www.worldvaluessurvey.org/wvs.jsp

한국심리학회지: 사회 및 성격