ISSN : 1229-0653
본 연구에서는 고등학교에서 선배와 후배 역할의 조작이 선, 후배간에 벌어지는 사회적 사건에 대한 지각에 어떠한 영향을 주는지를 알아 보았다. 실험 집단은 역할의 조작에 따라, 선배조망 축소, 후배조망 축소, 선배조망 확대, 후배조망 확대의 4집단으로 구성되었다. 연구의 결과, 조망의 축소와 확대에 따라 사건에 대한 인식차원이 달라졌다. 즉, 조망이 축소되었을 때는 사건을 평가차원에서 판단하는 반면, 조망이 확대되었을 때는 기술차원에서 판단하였다. 그리고 조망이 축소되었을 때는 선, 후배 간의 역할의 차이에 따라 그 역할에 유리한 방향으로 주어진 사건에 대한 개연성 지각, 원인지각, 처벌수준, 인상형성이 이루어 졌다. 그러나 조망이 확대되면 이러한 경향이 감소하였다.
This study was intended to investigate the effect of social roles (senior and junior role in high school) in the perception of social events, in which senior and junior were opposed to each other. Thus, four experimental conditions was manipulated ; senior perspective contraction condition, junior perspective contraction condition, senior perspective expansion condition, junior perspective expansion condition. As a result, the perceptual dimensions to the social events were changed by the manipulations of perspective contraction or expansion. That is, in perspective contraction condition, the subjects judge events on the evaluative dimension, but, in perspective expansion condition, they judge thoes on the descriptive dimension. Thus, in the former, according to thier roles, they made a biased judgement of liklihood, causality, responsibility, impression formation of events. However, in the latter, this tendancy was reduced.