바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

The Korean Journal of Health Psychology

  • KOREAN
  • P-ISSN1229-070X
  • E-ISSN2713-9581
  • KCI

Development and validation of the Korean Game Addiction Scale for Children and Adolescents

The Korean Journal of Health Psychology / The Korean Journal of Health Psychology, (P)1229-070X; (E)2713-9581
2009, v.14 no.3, pp.511-529
https://doi.org/10.17315/kjhp.2009.14.3.003




Abstract

The purpose of this study was to develop and validate Korean Game Addiction Scale for children and adolescents. Data from a representative sample of 3,115 children and adolescents residing in Korea were analyzed to identify the factor structure and reliability of the scale. In addition, criterion-related evidence of validity (concurrent and convergent) was examined. Consistent with our theoretical assumptions, the Korean Game Addiction Scale revealed a stable higher order factor structure (second order-one factor, first order-seven factors), and the reliability of the scale was high (average Cronbach's alpha = .84, six week test-retest reliability = .75). The scale was also showed high levels of concurrent and convergent validity. Implications of the findings and directions for future research on game addiction are discussed.

keywords
game addiction, scale development, reliability, validity, 게임 중독, 척도 개발, 신뢰도, 타당도, game addiction, scale development, reliability, validity

Reference

1.

강희양, 손정락 (2007). 인터넷 및 게임 중독 관련 변인에 대한 메타분석. 한국심리학회지: 건강, 12(4), 733-744.

2.

권정혜 (2005). 청소년의 인터넷 게임 부적응: 시간에 따른 변화와 이에 영향을 미치는 변인들. 한국심리학회지: 임상, 24(2), 267-280.

3.

김교헌 (2002). 심리학적 관점에서 본 중독. 한국심리학회지: 건강, 7(2), 159-179.

4.

김교헌 (2006). 중독과 자기조절: 인지신경과학적 접근. 한국심리학회지: 건강, 11(1), 63-105.

5.

김교헌 (2007). 중독, 그 미궁을 헤쳐 나가기. 한국심리학회지: 건강, 12(4), 677-693.

6.

김교헌, 최훈석 (2008). 인터넷 게임중독: 자기조절 모형. 한국심리학회지: 건강, 13(3), 551-569.

7.

김유정 (2002). 청소년 인터넷 게임중독 척도 개발 및 심리사회적 취약성 요인. 아주대학교 대학원 석사학위 청구논문.

8.

반건호, 신민섭, 조수철, 홍강의 (2001). 청소년 ADHD 평가도구 개발을 위한 예비연구-CASS(S)의 신뢰도 및 타당도 연구. 소아청소년 정신의학, 12, 218-224.

9.

이경옥, 김민화, 김승옥, 김혜수 (2006). 유/아동 및 청소년의 인터넷 게임중독 척도 개발 연구. 한국정보문화진흥원.

10.

이형초, 안창일 (2002). 인터넷게임 부적응의 진단척도 개발. 한국심리학회지: 건강, 7(2), 211-239.

11.

장기원, 이장한 (2007). 한국판 인터넷 게임중독/관여 척도(성인용) 개발 및 타당도 검증. 한국심리학회지: 건강, 12(3), 517-527.

12.

정보통신부, 한국인터넷진흥원 (2006). 상반기 정보화 실태 조사.

13.

조수철, 이영식 (1990). 한국형 소아 우울 척도의 개발. 신경정신의학, 29, 943-956.

14.

조수철, 최진숙 (1989). 한국형 소아의 상태․특성불안척도의 개발. 서울의대정신의학, 14, 150-157.

15.

한국게임산업개발원 (2003). 대한민국 게임백서 2004.

16.

한국게임산업개발원 (2006). 온라인게임 이용실태조사 모형설계.

17.

한국게임산업진흥원 (2007). 게임 과몰입 집단상담의 효과증진을 위한 매뉴얼 개발.

18.

American Psychiatric Association (2000). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (rev. 4th ed.). Washington, DC: Author.

19.

Chan, P. A., & Rabinowitz, T. (2006). A cross-sectional analysis of video games and attention deficit hyperactivity disorder symptoms in adolescents. Annals of General Psychiatry, 5(October), 1-10.

20.

Goldberg, I. (1996). Internet Addiction. Electronic message posted to research discussion list. http://www.cmhc.com/mlists/research.html.

21.

Grant, J. E. (2008). Impulse control disorders: A clinician's guide to understanding behavioral addiction. [김교헌, 이경희, 이형초, 권선중 역(2009). 충동조절장애. 서울: 학지사].

22.

Potenza, M. N. (2006). Should addictive disorders include non-substance-related conditions? Addiction, 101(1, suppl), 142-151.

23.

Shaffer, H. J. & Kidman, R. (2004). Gambling and public health. In J. E. Grant and M. N. Potenza (Eds), Pathological gambling: A clinical guide to treatment. (pp.3-24). Washington, DC: American Psychiatric Publishing.

24.

Shaffer, H. J., LaPlante, D. A., LaBrie, R. A., Kidman, R. C., Donato, A., & Stanton, M. V. (2004). Toward a syndrome model of addiction: Multiple manifestations, common etiology. Harvard Review of Psychiatry, 12(6), 367-374.

25.

Young, K. S. (1996). Internet addiction: the emergence of a new clinical disorder. Poster presented at the 104th Annual Convention of th American psychological Association in Toronto, Canada, August 16, 1996.

The Korean Journal of Health Psychology