This study intends to verify the effect of a Mindfulness Based Teenager Suicide Prevention Program (MBTP) on suicidal ideation, depression and self-esteem. In order to accomplish this, 4 institutions such as youth consultation centers and 4 middle/high schools in Seoul and Incheon were selected. Also, after notice regarding MBTP program was sent and previous presentation was held, 23 participants who showed an opinion of participation through the telephone and email were arranged into an experimental group (n=12) and a control group (n=11) randomly. Questionnaires (e.g., suicidal ideation, depression, self-esteem, mindfulness) were completed by participants and before/after evaluations as well as an evaluation for 6 months after were also completed on order to verify the effects of the program. The MBTP program was organized a total of 10 times and 2 hours per week so as to practice the core technology based on mindfulness. From the results of material analysis, the score of suicidal ideation and depression of groups participating in the MBTP program reduced significantly and the score of self-esteem and mindfulness increased significantly. On the other hand, the control group didn't show any significant change. This implies that the MBTP program is effective as the self-control program for youth's suicidal ideation and depression. In the evaluation 6 months following the program, the standard of self-esteem and mindfulness was firmly maintained, so continuous effects of the program were confirmed. Finally, limitations and future study directions regarding this study were discussed.
권석만 (2006). 위빠사나 명상의 심리치유적 기능. 불교와 심리, 창간호, 9-50.
권순옥 (2010). 일반계 여고생의 학업스트레스와 폭식간의 관계에서 마음챙김의 매개효과. 경북대학교 석사학위 청구논문.
김경희 (2008). 자살위험중학생을 위한 생명존중프로그램의 효과성 연구: 자아존중감, 자살위험성, 생활스트레스 대처방식, 문제해결능력에 미치는영향. 성균관대학교 석사학위 청구논문.
김교헌 (2008). 마음챙김과 자기조절 그리고 지혜. 한국심리학회지: 건강, 13(2), 285-306.
김명선 (2004). 애착, 부정적 사고, 희망 및 자기존중감이 우울에 미치는 영향. 한양대학교 석사학위청구논문.
김병희 (2006). 중학생의 우울과 스트레스 및 자아존중감. 충남대학교 석사학위 청구논문.
김설환 (2009). 한국형 마음챙김 스트레스 감소에 기반을 둔 인지치료 프로그램이 대학생의 우울, 자살생각 및 충동성에 미치는 효과. 전북대학교석사학위 청구논문.
김수진 (2001). 우울증에 대한 인지행동적 집단상담효과메타분석. 숙명여자대학교 석사학위 청구논문
김영화 (2010). 마음챙김명상활용 집단상담프로그램이초등학생의 자아탄력성과 심리적 안녕감에 미치는 영향. 서울교육대학교 석사학위 청구논문.
김은정 (2002). 청소년의 자살충동에 영향을 미치는 심리사회적 변인에 관한 연구. 청주대학교 석사학위 청구논문.
김정호 (1996). 마음챙김명상의 소집단 수행에 관한 연구. 학생생활연구, 11, 1-35.
김정호 (2004). 마음챙김명상의 유형과 인지행동치료적함의. 인지행동치료, 4(2), 27-44.
남민선 (2011). 청소년 자살예방 교육 프로그램이 생명존중의식, 자살태도, 자살위험성에 미치는 효과.이화여자대학교 석사학위 청구논문.
박광배, 신민섭 (1990). 고등학생의 대학입시목표와 자살생각. 한국심리학회지: 임상, 9(1), 20-32.
박상규 (2008). 감정표현에 기반을 둔 명상프로그램이대학생의 정신건강에 미치는 효과. 한국심리학회지: 건강, 13(4), 995-1007.
박성현 (2006). 마음챙김 척도 개발. 가톨릭대학교 박사학위 청구논문.
박준희 (2011). 자살행동 예방을 위한 핵심마인드풀니스인지행동치료 프로그램 개발 및 효과: 자살고위험 여대생 집단을 대상으로. 명지대학교 박사학위 청구논문.
신민섭 (1992). 자살기제에 대한 실증적 연구: 자기도피적 척도의 타당화. 연세대학교 박사학위 청구논문.
신윤철 (2009). 마음챙김 명상이 회복중인 알코올 의존자의 부정적 정서와 자기통제력에 미치는 영향. 중앙대학교 석사학위 청구논문.
유승연 (2010). 마음챙김명상이 화병 증상과 우울, 불안,스트레스에 미치는 효과: 중년여성을 대상으로.덕성여자대학교 석사학위 청구논문.
유지희 (2009). 우울성향이 있는 청소년을 위한 집단프로그램 개발과 개입효과에 관한 연구. 덕성여자대학교 석사학위 청구논문.
윤선아 (2010). 아동용 마음챙김명상 프로그램이 초등학생의 스트레스와 정서조절에 미치는 효과. 인천대학교 석사학위 청구논문.
이미자 (2004). 모듬북 놀이를 활용한 집단음악치료 프로그램이 우울경향 중학생의 우울과 불안 및자아존중감에 미치는 영향. 경성대학교 석사학위 청구논문.
장윤영 (1997). 부산지역 대학생의 자살성향의 변인으로서 자아존중감과 사회적 지지. 가정의학회지,18(6), 657-665.
장은영 (2001). 간호대학생의 스트레스 반응양상과 자아존중감과의 관계연구. 서울대학교 석사학위 청구논문.
정은실 (2011). 자살예방 프로그램이 중학생의 자살생각, 자아존중감 및 스트레스 대처방식에 미치는 효과. 경성대학교 석사학위 청구논문.
조은경 (2010). 인지행동치료가 청소년의 우울과 자살생각에 미치는 영향. 강원대학교 석사학위 청구논문.
최상진, 전겸구, 안병창 (2001). 통합적 한국판 CES-D개발. 한국심리학회지: 건강, 6(1), 59-76.
통계청 (2010). 사회조사연구. 서울: 통계청.
통계청 (2011). 2011 청소년 통계. 서울: 통계청.
한국자살예방협회 (2011). 대한민국 자살현황 연간보고서. 서울: 한국자살예방협회.
한향정 (2008). 남녀고등학생의 자아존중감 및 스트레스대처행동과 우울과의 관계. 경남대학교 석사학위 청구논문.
홍영수 (2004). 청소년의 자살행동에 대한 생활스트레스와 심리사회적 자원의 영향. 연세대학교 박사학위 청구논문.
홍진아 (2004). 청소년의 자아존중감, 학교생활적응도와자살생각과의 관계연구. 조선대학교 석사학위청구논문.
Baer, R. A. (2003). Mindfulness training as a clinical intervention: A conceptual and empirical review. Clinical Psychology: Science and Practice, 10(2), 125-143.
Beck. A. T., Kovacs, M., & Weissman, A. (1979). Assesment of suicidal intention: The scale for suicide ideation. Journal of Consulting and Clinic Psychology, 47(2). 343-352.
Bishop, S. R., Lau, M., Shapiro, S., Carlson, L., Anderson, N., Carlmody, J., Segal, Z., Abbey, S., Speca, M., Velting, D., Devins, G. (2004). Mindfulness: A proposed operational definition. Clinical Psychology: Science and Practice, 11(3), 230-241.
Brent, D. A., Baugher, M., Bridge, J., Chen, T., & Chiappetta, L. (1999). Age and sex-related risk factors for adolescent suicide. Journal of The American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 38(12), 1497-1505.
Brown, K, W., & Ryan, R. M. (2003). The benefits of being present: mindfulness and its role in psychological well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 84(4), 822-848.
Carlson, G. A., & Cantwell D. P. (1982). Suicidal behavior and Depression in Children and Adolescents. Journal of the American Academy of Child Psychiatry, 21(4), 361-368.
Jennifer, A. (2005). Adolescent construction of the meaning of suicide. Doctoral dissertration, New York University.
Koszycki, D., Benger, M., Shlik, J., & Bradwejn, J.(2007). Randomized trial of ameditation-based stress reduction programand cognitive behavior therapy in generalizedsocial anxiety disorder. Behavior Researchand Therapy, 45(10), 2518-2526.
Linehan, M. M. (1993). Impact of treatment accessibility on clinical course of parasuicidal patients-reply. Arch Gen Psychiatry, 50(2), 157-158.
Marra, T. (2005). Dialectical behavior therapy in private practice. Oakland: New Harbinger Press.
Pettit, J. W., Temple, S. R., Norton, P. J., Yaroslavsky, I., Grover, K. E., Morgan, S. R., & Schatte, D. J. (2009). Thought suppression and suicidal ideation: Preliminary evidence in support of robust association. Depression and Anxiety, 26(8), 758-763.
Radloff, L. S. (1977). The CES-D Scale: A self-report depression scale for research in the general population. Applied Psychological Measurement, 1(3), 385-401.
Roberts, C., Kane, R, Thomson, H., Bishop, B. & Hart, B. (2003). The prevention of depressive symptoms in rural. school children: a randomised controlled trial. Journal of Consulting and Clinical Psychology 71(3), 622-628.
Rosenberg, M. (1965). Society and adolescent self-image. Princeton, NJ: Princeton University Press.
Segal, Z. V., Williams, J, M., & Teasdale, J. D.(2002). Mindfulness-based cognitive therapyfor depression: A new approach topreventing relapse. New York: GuilfordPress.
Shaffer, D., Garland, A., Gould, M., Fisher, P., & Trautman, P. (1988). Preventing teenage suicide : A critical review. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 27(6), 675-687.
Soloff, P. H., Lynch, K. G., Kelly, T. M., Malone, K. M., & Mann, J. J. (2000). Characteristics of suicede attempts of patients with major depressive episode and borderline personality disorder: a comparative study. American Journal of Psychiatry. 157(4), 601-608.
Sweet, M. J., & Johnson, C. G. (1990). Enhancing empathy : The interpersonal implications of a buddhist meditation technique. Psychotherapy: Thory, Research, Practice, Training, 27(1), 19-29.