바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

Validation of the Interpersonal Trait Forgiveness Scale (ITFS) for Adolescents

The Korean Journal of Health Psychology / The Korean Journal of Health Psychology, (P)1229-070X; (E)2713-9581
2013, v.18 no.2, pp.323-344
https://doi.org/10.17315/kjhp.2013.18.2.005

  • Downloaded
  • Viewed

Abstract

The purpose of this study was to develop and examine the psychometric properties of the Interpersonal Trait Forgiveness Scale (ITFS) for adolescents. The sample consisted of 1,533 students in the 10th grade. Participants have completed the ITFS, Heartland Forgiveness Scale (HFS), Transgression-Related Interpersonal Motivations Inventory (TRIM), Spielberger Anxiety and Anger Scale, and the Center for Epidemiologic Studies Depression Scale (CES-D). Results revealed that the ITFS scores were associated with acceptable internal consistency (Cronbach α=.79) and test-retest reliability (r=.75). Both exploratory and confirmatory factor analyses supported a three-factor structure underlying the ITFS. The ITFS was also significantly correlated with other forgiveness measures (HFS and TRIM) supporting its convergent validity. Finally, the criterion-related validity of the ITFS was supported with being negatively correlated with measures of anger, anxiety, and depression. Overall, these results provide support for the reliability and validity of the ITFS scores. Implications and limitations of the study were also discussed.

keywords
adolescents, school violence, trait forgiveness scale, reliability, validity, 청소년, 학교폭력, 용서특성 척도, 신뢰도, 타당도

Reference

1.

교육과학기술부(2012). 학교폭력 예방 종합포털사이트 (www.stopbullying.or.kr).

2.

김광수 (1999). 용서교육 프로그램 개발. 서울대학교 대학원 박사학위청구논문.

3.

김지영, 권석만(2009). 용서특질척도의 개발 및 타당화.한국심리학회지: 일반. 28(1), 239-261.

4.

매일신문(2011, 12, 24). 대구 자살 중학생 수개월간 또래들이 ‘학대’. http://www.imaeil.com에서2012, 2, 20 인출.

5.

박종효 (2003). 용서와 건강의 관련성 탐색. 한국심리학회지: 건강, 8(2), 301-322.

6.

박종효 (2006). Enright 용서심리검사(EFI-K)의 타당화연구. 교육심리연구, 20(1), 265-282.

7.

박종효 (2011). 용서, 행복에 이르는 길. 서울: 미래를소유한 사람들.

8.

박태우(2012, 2, 16). “건방지다” 땅에 파묻은 고교생…조폭 뺨친 선후배 ‘폭력 대물림’. 경향신문.http://news.khan.co.kr 에서 2012, 2, 20 인출.

9.

오영희 (2001). 어떻게 대학생들의 학업부정행위를 효과적으로 방지할 것인가? -도덕성 발달론적인 접근- 교육심리연구. 15(3). 105-129.

10.

오영희 (2004). 대학생의 부모-자녀 갈등경험, 용서, 정신건강의 관계. 교육심리연구, 18(3), 59-77.

11.

오영희 (2006). 한국인의 상처와 용서에 대한 조사. 교육심리연구, 20(2), 467-486.

12.

오영희 (2007). 청소년의 부모-자녀 갈등경험과 심리적부적응과의 관계: 용서와 자아존중감의 매개효과. 교육심리연구, 21(3), 645-663.

13.

오영희(2010). 한국인 용서 척도 타당화. 한국심리학회지: 건강, 15(1), 1-17.

14.

오영희(2011). 한국인 용서 척도 단축형의 개발과 타당화. 한국심리학회지: 건강, 16(4), 799-813.

15.

이은혜, 이초롱, 현명호(2009). 데이트 폭력 관계를 유지시키는 요인으로서 용서: 투자모델에 더하여.한국심리학회지: 일반, 28(2), 385-403.

16.

전겸구, 최상진, 양병창 (2001). 통합적 한국판 CES-D개발. 한국심리학회지: 건강, 6(1), 59-76.

17.

전겸구, 한덕웅, 이장호, Speilberger (1997). 한국판 STAXI 척도 개발: 분노와 혈압. 한국심리학회 지: 건강, 2(10), 60-78.

18.

정성진, 서경현 (2011). 대학생의 특성용서, 상태용서,용서 결정요인의 관계. 청소년학연구, 18(6),147-169.

19.

조수아, 권석만, 임영진 (2011) 용서신념척도의 개발 및타당화 연구. 한국심리학회지: 임상, 30(1),1-19.

20.

한덕웅, 이장호, 전겸구 (1996). Spielberger 의 상태-특성 불안검사 Y형의 개발. 한국심리학회지: 건강, 1(1), 1-14.

21.

홍세희 (2000). 구조방정식 모형의 적합도 지수 선정기준과 그 근거. 한국심리학회지: 임상, 19(1),161-177.

22.

SBS (2013, 1, 13). 학교의 눈물 1부.

23.

Cotroneo, M. (1982). The role of forgiveness in family therapy. In A. J. Gurman (Ed.), Questions and answers in the practice of family therapy(pp. 241-244). New York: Brunner/Maxel.

24.

Enright, R. D. (2012). The Forgiving life. Washington, DC: American Psychological Association.

25.

Enright, R. D. & Fitzgibbons, R. P. (2000). Helping clients forgive: An empirical guide for resolving anger and restoring hope. Washington, DC: American Psychological Association.

26.

Enright, R. D., Gassin, E. A., & Knutson, J. A. (2003). Waging peace through forgiveness education in Belfast, Northern Ireland: A review and proposal for mental health improvement of children. Journal of Research in Education, 13, 51-61.

27.

Fehr, R., Gelfand, M. J., Nag, M. (2010). The road to forgiveness: A meta-analytic synthesis of its situational and dispositional correlates. Psychological Bulletin, 136(5), 896-914.

28.

Gouldner, A. W. (1973). For sociology: Renewal and critique in sociology today. London. Allen Lane.

29.

McCullough, M. E., Pargament, K. I. & Thoresen, C. E. (Eds.) (2000), Forgiveness: Theory, research and practice. New York: Guilford Press.

30.

McCullough, M. E., Rachal, K. C., Sandage, S. J., Worthington, E. L., Jr., Brown, S. W. (1998). Interpersonal forgiving in close relationships II: Theoretical elaboration and measurement. Journal of Personality and Social Psychology, 75, 1586-1603.

31.

Peterson, C., & Seligman, M. E. P. (2004). Character strengths and virtues: A handbook and classification. Washington, DC: American Psychological Association.

32.

Seligman, M. E. P. (2007). 긍정심리학[Authentic happiness]. (김인자 역) 서울: 물푸레. (원전은 2004년에 출판)

33.

Subkoviak, M. J., Enright, R. D., Wu, C., Gassin, E A., Freedman, S., Olson, L. M., & Sarinopuolos, I. (1995). Measuring interpersonal forgiveness in late adolescence and middle adulthood. Journal of Adolescence, 18, 641-655.

34.

Tangney, J., Fee, R., Reinsmith, C., Boone, A. L., & Lee, N. (1999). Assessing individual differences in the propensity of forgive. Paper presented at th annual meeting of the American Psychological Association, Boston, MA.

35.

Thompson, L. Y., & Snyder, C. R. (2003). Measuring Forgiveness. In S. J. Lopez & C. R. Snyder (Eds.), Positive psychological assessment. Washington, DC: American Psychological Association

36.

Thompson, L. Y., Snyder, C. R., Hoffman, L., Michael, S. T., Rasmussen, H. (2002). Dispositional forgiveness of self, others, and situations. Manuscript submitted for publication.

The Korean Journal of Health Psychology